Det Grønne Opslagsværk
Alle udbud er forskellige, og hvilke krav der stilles i et udbud afhænger i høj grad af udbuddets kontraktgenstand, markedets modenhed og meget mere. Formålet med det grønne opslagsværk er at gøre det nemt at navigere i, hvilke krav der er obligatoriske at stille i Københavns Kommunes udbud, samt hvilke krav der kan blive stillet frivilligt.
Derudover er der også specifikke kravteksteksempler der er anvendt i tidligere udbud, guides til hvordan man bedst stiller krav samt læring fra bl.a. markedsdialoger mm. Det grønne opslagsværk skelner mellem obligatoriske krav, frivillige krav og produktspecifikke krav.
De obligatoriske krav
I den første fold-ud kan du se en oversigt over, hvilke obligatoriske grønne krav der er relevante i de fleste udbud. Hver fane giver et generelt overblik, og linker herefter til en underside der går mere i dybden og giver kravteksteksempler på, hvordan kravet kan formuleres i et udbud.
De frivillige krav
Udover de obligatoriske krav, er der også en række frivillige krav som du kan stille, hvis du vil gøre dit udbud grønnere. De mest hyppige frivillige krav kan du finde i den anden fold-ud i bunden af siden.
Produktspecifikke grønne krav
Nedenfor finder du en oversigt over, hvilke krav du skal stille afhængigt af, hvilken kategori dit produkt/udbud befinder sig i. Københavns Kommune er medlem af POGI (Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøb). Det betyder at der indenfor specifikke produktkategorier er krav som Københavns Kommune skal inkludere i deres udbud. I disse tilfælde henviser Det Grønne Opslag til hjemmesiden 'Den Ansvarlige Indkøber', hvor det fremgår hvilke krav, der er obligatoriske at inkludere i et udbud.
Obligatoriske generelle krav
Fold alle ud
Obligatoriske krav til transport
De følgende krav er relevante i alle udbud, hvor der er en form for transport. Det inkluderer en leverance af en vare, kørsel af personer der udyder en service eller køretøjer der indgår i Københavns egen flåde. Nedenfor ser du en oversigt over hvert krav samt et link til undersiden for 'grønne krav til køretøjer'.
Krav 1.1: Grønne leverandørkøretøjer
Du skal som udgangspunkt altid stille krav til grønne leverandørkøretøjer i alle vægtklaser. Kravet er relevant ved leverancer af varer eller tjenesteydelser til Københavns Kommune. Hvis du ikke kan stille krav til grønne køretøjer skal du stille krav til HVO100 (2. generation) eller andet biobrændstof samt inkludere samfundsomkostninger (TCO) i udvalgte udbud.
Krav 1.2: Kommunens egne køretøjer
Det er et krav, at kommunens egne køretøjer skal køre på el eller brint, hvis markedet er modent. Det betyder, at alle indkøbte personbiler skal drives af el.
Øvrige køretøjstyper, så som vans, transportvogne, minibusser, varevogne, mini grave-/læssemaskiner samt fejemaskiner, komprimatorvogne, minitraktorer og redskabsbærere skal som udgangspunkt drives af el.
Krav 1.3: Køretøjer i tomgang
Alle leverandørers chauffører skal overholde Københavns Kommunes tomgangsregulativ. Ifølge regulativet er det forbudt at lade sit køretøj holde i tomgang i mere end ét minut, hvis der ikke er behov for dette.
Krav 1.4: Partikeludledning
Du skal altid stille krav til Euronorm i udbud, der involverer dieseldrevne transportmidler. Dog varierer kravene afhængig af typen af køretøj, samt om der er tale om indkøbte køretøjer eller leverandørkøretøjer.
Obligatoriske krav til miljømærker
Krav 2.1: Krav om type-1 miljømærker
Krav om type 1-miljømærker gælder for alle kontrakter, hvor der i kontraktens genstand indgår en vare eller ydelse, som er omfattet af Miljømærkekategoriseringen.
Krav 2.2 Krav om øvrige miljømærker
For specifikke produktkategorier er der krav om miljømærker der ikke er klassificeret som type-1 miljømærker. Disse er angivet under 'produktspecifikke krav'. De produkter der er omfattet af øvrige miljømærker er hhv.
- Emballage
- Børneartikler
- Tekstiler
- Fødevarer
Obligatoriske krav til emballage
Krav 3.1: Obligatoriske krav til emballage
Der er en række obligatoriske krav for både pap - og plastemballage.
Primær plastemballage:
Plastemballage generelt skal:
- Indeholde en så høj andel af genanvendt plast som muligt.
- Være i plasttypen PP, PE eller PET.
- Have enkeltdele i samme plasttype, som kan adskilles.
- Være i klare eller lyse farver.
- Kunne genbruges eller genanvendes.
Sekundær og tertiær plastemballage: Multipakkeemballage og transportemballage skal indeholde minimum 75% genanvendt materiale
Primær papemballage: Papemballage skal være fremstillet af minimum 75% genanvendte fibre. Alternativt købes emballager som PEFC eller FSC mærket.
Sekundær og tertiær papemballage: Papkasser og papemballage skal være fremstillet af minimum 75% genanvendte fibre.
Krav 3.2: Særlige emballagekrav
Der kan for enkelte produkttyper være særlige emballagekrav, der rækker udover de krav, der er beskrevet ovenfor. Du finder disse under 'produktspecifikke krav'. De produktkategorier der har særlige emballagekrav er:
- Fødevarer
Obligatoriske krav til uønskede stoffer
Krav 4.1: Reach forordningen
I relevante udbud skal der stilles krav om en leverandørerklæring for overholdelse af REACH-lovgivningen, iht. EU-forordning EF nr. 1907/2006 – REACH (Regulation, Registration, Evaluation and Authorisation of Chemicals.).
Krav 4.2: Særligt for elektronik - RoHS
Det er obligatorisk at stille krav om, at der i elektrisk og elektronisk udstyr samt i fremstillingen af dette ikke anvendes stoffer, der er reguleret af RoHS-direktivet.
Obligatoriske krav til Indirekte Indkøb
Københavns Kommune foretager et indirekte indkøb, hvis kommunens leverandør benytter underleverandører til opfyldelse af kontrakten. Det kan fx være, at Københavns Kommunes leverandør af rengøringsservice indkøber rengøringsprodukter til udførslen af arbejdet fra en tredjepart.
De grønne krav, som du stiller i dit udbud, gælder for alle indirekte køb af varer og tjenesteydelser, der har forbindelse til kontraktens genstand. Det betyder, at underleverandører, der bidrager til at opfylde den pågældende kontrakt, skal opfylde kontraktens krav, herunder grønne krav. Dog gælder dette ikke for krav, der er specifikt rettet til leverandøren, som fx grønne leverandørkøretøjer.
Det kræver en konkret vurdering i enkelte udbud at vurdere, hvilke underleverandører, der bidrager til at opfylde kontrakten, er dermed skal opfylde de grønne krav.
Kontakt Bæredygtige Indkøb for at få hjælp til denne vurdering.
Frivillige generelle krav
Fold alle ud
Frivillige krav til cirkulære indkøb og mindre forbrug
Krav 5.1 Krav til øget cirkularitet i hele produktets livscyklus
Der er mange forskellige muligheder for at stille krav til øget cirkularitet af produkterne i dit udbud. Kravene kan deles op alt efter om de knytter sig til produktions-, brugs-, eller bortskaffelsesfasen af et produkt.
Frivillige krav til totalomkostninger (TCO)
Krav 5.2 Krav til totalomkostninger
Totalomkostningsberegninger, også kaldet Total Cost of Ownership (TCO), er økonomiske beregninger, der viser de samlede udgifter ved at anskaffe og bruge et produkt. Det betyder at faktorer såsom driftspris også bliver taget med, og ikke kun købspris. På den måde bliver f.eks. energieffektivitet også afspejlet i prisen. Du kan anvende TCO som økonomisk tildelingskriterie i forbindelse med evalueringen af et tilbud.
Læs mere om, hvordan man beregner TCO på undersiden 'Totalomkostninger (TCO)'
Frivillige krav til miljøledelse og - redegørelse
Krav 6.1: Miljøledelse
Det kan afdækkes ved markedsdialog, om der kan stilles krav til, at leverandøren er miljøledelsescertificeret. De mest udbredte miljøledelsescertificeringer er ISO 14001 og den europæiske EMAS-ordning.
En miljøledelsescertificering forudsætter, at leverandøren forpligter sig til aktivt at arbejde på at reducere dennes miljø- og klimapåvirkning. Certificeringerne sikrer en systematisk tilgang til miljøstyring.
Krav 6.2: Miljøredegørelse
I kontakter, hvor det ikke vurderes, at der kan stilles krav om miljøledelsescertificering, kan det stilles som krav at leverandøren skal udarbejde en årlig miljøredegørelse.
Frivillige krav til transport
Krav 1.7: Plug-in hybride køretøjer
Man kan anvende krav om plug-in-hybrider som et tildelingskriterie for køretøjer over 3500 kg, når det ikke er muligt at stille krav om grønne leverandørkøretøjer. Krav til grønne køretøjer skal altid afdækkes først i den indledende markedsdialog.
Krav 1.8: Grønnere kørsel
Du kan stille en række krav til logistik ved transportydelser og i forbindelse med indkøb af varer, service- og tjenesteydelser, der sikrer grønnere kørsel:
- Krav til ruteoptimering, herunder: Levering uden for myldretider, minimering af forgæves kørsler, færre kørsler generelt og fyldte biler i forhold til fragt og levering.
- Krav til at chaufførerne har været på kursus i at køre energieffektivt
Krav 1.9: EU GPP-kriterier
Der findes en række EU GPP-kriterier, man kan lade sig inspirere af, i indkøb af vejtransport. Kravene omhandler bl.a. miljøledelse og dæk til køretøjer.
Der er udarbejdet kriterier for indkøbet af:
- Køb, leasing eller leje af erhvervskøretøjer
- Indkøb af mobiltjenester
- Indkøb af post-, kurér—og flyttetjenester
Kriterierne og en introduktion til brugen af dem kan findes i POGIs indkøbsmål for transport.
Frivillige krav til cirkulær emballage
Krav 3.3: Principper for cirkulær emballage
Det anbefales, at du afdækker ved markedsdialog, om principper for cirkulær emballage kan anvendes i dit udbud.
Find kravteksteksempler og uddybning af, hvordan du stiller grønne krav til emballage på undersiden 'grønne krav til emballage'
Principper for Cirkulær Emballage er en række emballageprincipper, som kan stilles som krav i et udbud. Mange af principperne er mere ambitiøse og præcise end Københavns Kommunes obligatoriske emballagekrav.
Produktspecifikke krav
Fold alle ud
Belysning
7.0 Grønne krav til belysning
Der er en række obligatoriske krav for både indendørs- og udendørsbelysning. Disse omfatter blandt andet krav til: TCO, emballage, energieffektivitet, levetidsforlængelse m.fl.
Du finder kravene for belysning her: POGI Indkøbsmål for Belysning
Byggeri, anlæg og håndværkerydelser
Byggeri, anlæg og håndværkerydelser
Byggeri under 20 mio. kr og anlægsprojekter - MBA
I Københavns Kommune er der en række obligatoriske krav for nybyggeri og renoveringer, hvor entreprisesummen er mindre end 20 mio. kr., og anlægsprojekter (uanset størrelse). Disse krav er fastsat i Miljø i Byggeri og Anlæg (MBA21).
Der findes MBA krav for:
- Almene boliger
- Anlægsprojekter
- Bygningsfornyelse
- Københavns Kommunes Byggeri
Kravene er obligatoriske at stille i udbud, hvor Københavns Kommune er bygherre, kontraktmæssig bruger eller på anden vis økonomisk bidragsydser til projektet.
Du kan finde de specifikke MBA-krav på Københavns Kommunes hjemmeside
Byggerier over 20 mio. kr - DGNB
Nybyggerier og renoveringer, hvor entreprisesummen er over 20 mio. kr. er underlagt krav om DGNB-certificering, Svanemærket certificering eller tilsvarende. DGNB og Svanemærket er miljøcertificeringsordninger for bygge- og anlægsprojekter.
Der findes certificeringskrav til:
- Almene boliger
- Bygningsfornyelse
- Københavns Kommunes Byggeri
Du kan finde de specifikke MBA-krav på Københavns Kommunes hjemmeside
Håndværkerydelser - MBA
Håndværkerydelser (fx i fagentrepriser) og mindre vedligeholdelsesopgaver skal leve op til en række miljøkrav. Disse krav refereres typisk til som ”den lille MBA”. I den lille MBA stilles der fx krav om at undgå skadelig kemi, tungmetaller og sikre bæredygtigt træ.
Du kan læse mere om Miljøkrav til Københavns Kommunes byggeri på Københavns Kommunes hjemmeside
Byggematerialer
En række forskellige byggematerialer er omfattet af Miljømærkeindsatsen.
Udbudsparadigmer for anlægsprojekter
I udarbejdelsen af udbudsmateriale for anlægsprojekter, hvor Københavns Kommune er bygherre, skal udbudsparadigmerne avendes. Udbudsparadigmerne er udarbejdet af Teknik- og Miljøforvaltningen til brug ved Kommunens egne anlægsprojekter. Andre kan bruge paradigmerne, men det er uden ansvar for Københavns Kommune.
Der er i Særlige Arbejdsbeskrivelser (SAB) i udbudsparadigmerne for anlægsprojekter blandt andet krav om, at alle dieseldrevne arbejdsmaskiner skal benytte HVO-diesel (HVO100) som drivmiddel.
Det er også obligatorisk at have en bonusordning i anlægsprojekter ved brug af emissionsfrie maskiner(el/brint).
Læs mere om udbudsparadigmer ved entrepriser på Københavns Kommunes hjemmeside.
Arbejdsmaskiner i byggeprojekter (frivilligt)
Du kan stille krav om, at arbejdsmaskiner skal anvende enten fossilfrie brændstoffer, som 2. generations HVO-diesel, eller emissionsfri drivmidler som el eller brint. Kravet indgår i SAB (Særlige arbejdsbeskrivelser) i udbudsparadigmerne for anlægsprojekter, men kan anvendes frivilligt i byggeprojekter.
Dog er det besluttet og finansieret ved Budget 23, at der skal stilles krav om fossilfri eller emissionsfri arbejdsmaskiner i mindst 25% af alle igangsatte byggeprojekter fra 2023-2024 (TM219).
Du kan læse Budget 2023 på Københavns Kommunes hjemmeside
Læs mere om udbudsparadigmer ved entrepriser på Københavns Kommunes hjemmeside.
Du kan finde SAB på Københavns Kommunes hjemmeside
Vejanlæg (frivilligt)
Du kan stille krav til EU’s GPP-kriterier til vejanlæg for at gøre dit udbud endnu grønnere. Kriterierne omfatter bl.a. krav til udvælgelse af designteam og entreprenører, design og ydeevne, vejbygning eller større udvidelser, vejens anvendelse, vedligeholdelse og drift, bortskaffelse samt beregning af livscyklusomkostninger.
Kriterierne og vejledning for brug kan findes på den ansvarlige indkøbers hjemmeside.
Børneartikler
Du kan nedenfor se hvilke krav du skal have med i dit udbud, hvis dit udbud falder under kategorien børneartikler. Der er tre overordnede kategorier hhv. 9.1 Plejeprodukter til børn og babyer, 9.2 Hobby og beskæftigelsesartikler og 9.3 legetøj.
Plejeprodukter til børn og babyer
I kategorien Plejeprodukter til børn og babyer skal du stille grønne krav til:
- Grønne køretøjer
- Miljømærker
- Emballage
Astma-allergi mærket: Du skal derudover stille krav til Asta-Allergimærket eller lignende, hvis der er børne- og babyplejeprodukter (inkl. kosmetiske- og hygiejneprodukter) og børnebleer tilgængelige på markedet, som lever op til kriterierne for Astma-Allergimærket. Dette skal du afdække i den indledende markedsdialog.
Politisk baggrund:
POGI Indkøbsmål for Børneartikler
Sikring af bæredygtigt træ i offentlige aftaler om vareindkøb, tjenesteydelser og anlægsarbejder
Hobby-og beskæftigelsesartikler
Hvad er hobby - og beskæftigelsesartikler?: Hobby- og beskæftigelsesartikler er produkter, som er konstrueret eller beregnet til – udelukkende eller delvist – at blive brugt af børn under 14 år. Denne produktgruppe omfatter udelukkende produkter, som ikke er legetøj, men stadig er målrettet og markedsføres til børn.
I kategorien Hobby - og beskæftigelsesartikler skal du stille krav til:
- Grønne køretøjer
- Miljømærker
- Emballage
Krav til sikring af bæredygtigt træ: Hvis det ikke er muligt at stille krav til type 1-miljømærker, skal det stilles som krav, at alle træbaserede hobby- og beskæftigelsesartikler er af bæredygtigt træ iht. miljøministeriets vejledning om bæredygtigt træ.
Politisk baggrund:
POGI Indkøbsmål for Børneartikler
Sikring af bæredygtigt træ i offentlige aftaler om vareindkøb, tjenesteydelser og anlægsarbejder
Miljøstyrelsens vejledning om ”Sikring af bæredygtigt træ”.
Miljøstyrelsens opmærksomhedspunkter for legetøj til børn under 3 år
Legetøj
Ved legetøj forstås produkter, der er beregnet til at bliver brugt til leg af børn under 14 år, herunder tekstillegetøj, elektronisk og elektrisk legetøj, kemisk legetøj, trælegetøj og plastlegetøj.
I kategorien Legetøj skal du stille krav til:
- Grønne køretøjer
- Miljømærker
- Emballage
Derudover skal du stille krav til:
Krav til sikring af bæredygtigt træ: Hvis det ikke er muligt at stille krav til type 1-miljømærker, skal det stilles som krav, at alle træbaserede legetøjsprodukter skal være af bæredygtigt træ ht. miljøministeriets vejledning om bæredygtigt træ.
Læs Miljøministeriets vejledning om ”Sikring af bæredygtigt træ”.
Dokumentation for bæredygtigt træ kan ske ved fremvisning af gyldigt licensnummer til FSC eller PEFC eller ved anden passende dokumentation.
Krav til uønsket kemi: Ved indkøb og udbud af legetøj, hvor der ikke er formuleret type 1-miljømærkekriterier, skal der stilles krav til, at produkterne ikke indeholder uønsket kemi.
Find kravteksteksempler og uddybning af, hvordan du stiller grønne krav til uønskede stoffer på undersiden 'grønne krav til uønskede stoffer'
Det gælder fx legetøj, som ikke indgår i EU's Legetøjsdirektiv, elektronisk legetøj, en-gangslegetøj, balloner, legetøj som indeholder flydende dele (også indkapslede) og legetøj, som er fastgjort til eller inkluderer fødevarer.
Alle legetøjsartikler skal være uden ftalater, bromerede flammehæmmere, sundhedsskadelige tungmetaller, organiske opløsningsmidler, kræftfremkaldende azofarvestoffer og formaldehyd.
Krav til sikkerhed: Der skal stilles krav til, at al legetøj:
- Overholder Miljøstyrelsens seks sikkerhedskrav for legetøj
- Er i overensstemmelse med Miljøstyrelsens opmærksomhedspunkter til legetøj til børn under tre år
- Ikke fremgår på den såkaldte liste over farlige og mangelfulde produkter
Se Miljøstyrelsens vejledning for sikkerhedskrav til legetøj.
Yderlig politisk baggrund:
POGI Indkøbsmål for Børneartikler
Sikring af bæredygtigt træ i offentlige aftaler om vareindkøb, tjenesteydelser og anlægsarbejder
Fødevarer
I udbud der omhandler fødevarer skal du stille krav til grønne køretøjer. Derudover skal du også stille krav til:
Fødevarekontaktmateriale (Primær emballage): Fødevarekontaktmateriale (emballage) fra leverandøren skal være PVC- og ftalatfrie samt fri for alle kendte uønskede stoffer jf. REACH Kandidatlisten.
Leverandører skal desuden undgå overemballering som for eksempel stykvis emballering, der hvor det ikke har betydning for fx fødevarens holdbarhed.
Transportemballage (Sekundær og tertiær emballage): Transportemballage til at fragte fødevarer skal være returemballage eller emballage egnet til genanvendelse. Ved brug af papemballage bør emballagen så vidt muligt bestå af genanvendt pap. Herudover stilles der krav til, at leverandøren sikrer korrekt affaldssortering af brugt emballage, hvis det ikke længere kan anvendes.
Reduktion af madspild
Det skal i udbuddet af fødevarer stilles som krav, at leverandøren arbejder med at reducere sit madspild. Leverandøren skal oplyse, hvorledes denne minimerer madspild i håndterings- og transportprocessen samt i lagerstyringen af de varer, der udbydes i henhold til kontrakten.
Leverandøren kan dokumentere deres tiltag for reduktion af madspild ved at udarbejde en miljøredegørelse, som skal indgå som en del af tilbudsmaterialet.
Se undersiden Miljøredegørelse for vejledning herom.
Politisk baggrund: POGIs Indkøbsmål for Fødevarer
Krav om økologi
I udbuddet af fødevarer, herunder også catering og kantineservice, skal det tilstræbes, at 90% af de indkøbte produkter er økologiske.
Politisk baggrund:
Mad og Måltidsstrategien 2019
Borgerrepræsentationens beslutning d. 27/9/2016 om Overdragelse af ressort for økologi og videreførelse af mål om 90 % økologi
Kaffe, te og kakao
Minimum 50% af indkøbet af kaffe, te og kakao skal være Fair Trade og/eller økologisk. Læs om forskellen på "Fair Trade" og "Fairtrade mærket" i Bilag 2 i POGI's indkøbsmål for Fødevarer linket nedenfor.
Politisk baggrund: POGI’s Indkøbsmål for Fødevarer
Frugt og grønt i sæson
Frugt og grønt skal, så vidt muligt, være i sæson, når det indkøbes i Københavns Kommune.
At indkøbe eller efterspørge frugt og grønt i sæson behøver ikke at betyde, at man udelukker importerede varer, hvis man undlader at specificere, at det f.eks. er den danske sæson, der menes.
Eksempelvis er appelsiner og klementiner i sæson i mange lande i december – februar.
Politisk baggrund: POGIs Indkøbsmål for Fødevarer
Engangsartikler og vand på flaske
Der er forbud mod indkøb og anvendelse af følgende produkter i Københavns Kommune:
- Engangsservice fremstillet af plast, herunder:
- engangsbestik, engangstallerkner
- sugerør
- rørepinde samt drikkebægere
- drikkevare- og fødevarebeholdere af ekspanderet polystyren (flamingo).
Derudover må kildevand på flaske eller i beholder ikke må indkøbes eller serveres til medarbejde- og mødebrug i Københavns Kommune.
Politisk baggrund:
EU direktiv om engagsplastikemballage
Borgerrepræsentationens beslutning 26/11/2009 om forbud mod indkøb af vand på flaske og beholder
Catering og kantineservice
Krav til miljømærkning
Du skal stille krav om type-1 miljømærker i udbud af kantinedrift. Kantinedrift er i kategori 1 i Miljømærkekategoriseringen, hvilket betyder, at det er obligatorisk at stille krav om type 1-miljømærker.
Krav til social bæredygtighed
I relevante kontrakter skal der gøres brug af Københavns Kommunes klausuler for socialt ansvarlige udbud.
Du kan læse mere om, hvordan du stiller dette krav på Social Dumpings hjemmeside.
IT - og Teleudstyr
IT - og Teleudstyr
I udbud der omhandler IT - og Teleudstyr skal du stille krav til:
- Grønne køretøjer
- Miljømærkning
- Emballage
Derudover skal du stille krav til:
Uønskede stoffer: Det er obligatorisk at stille krav om, at der i elektrisk og elektronisk udstyr samt i fremstillingen af dette ikke anvendes stoffer, der er reguleret af RoHS-direktivet. RoHS-direktivet begrænser brugen af 10 farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr.
Øvrige krav: POGI har udarbejdet en række obligatoriske krav til IT og Teleudstyr, herunder til mobile computere, skærme, stationære computere, tablets og smartphones.
Kravene omfatter blandt andet:
- Producentansvar
- TCO (Se Københavns Kommunes retningslinjer om grønne krav til Totalomkostninger (TCO))
- Energieffektivitet (Se Københavns Kommunes retningslinjer om energieffektivitet)
- Brugte computere og tablets
- Batteriers levetid
- Gensalg
- Udvidet garanti
Du bør derfor orientere i POGI’s Indkøbsmål for It- og teleudstyr. Du kan altid henvende dig til Bæredygtige Indkøb på csr@okf.dk, hvis du ønsker hjælp eller sparring.
Datarum, serverrum og Cloudtjenester (frivilligt)
EU har udarbejdet GPP-kriterier der med fordel kan stilles i udbud af Datacentre, Serverrum, Cloudtjenester og lignende.
EU GPP-kriterierne knytter sig specifikt de enkelte tjenester, der ønskes indkøbt, hvorfor en udtømmende beskrivelse af kravene ikke forelægges her. Du kan læse mere på nedenstående links.
Baggrund:
se POGI Indkøbsmål for Cloud, hosting og it-systemer
se POGI Indkøbsmål for Datacentre og serverrum
se EU's kriterier for grønne offentlige indkøb af Datacentre, Serverrum og Cloudtjenester.
Møbler
Gratis genbrugsmøbler i Københavns Kommune
Københavns Kommune har etableret et genbrugslager, hvorfra man internt kan anskaffe gratis møbler, som også er fritaget klimaafgift. Du skal som indkøber altid afdække muligheden for at anskaffe møbler fra genbrugslageret inden du køber nyt.
Læs mere under KK Genbrugslager.
Klimaafgifter på møbler
Fra 1. december 2023 har Københavns Kommune interne klimaafgifter på indkøb af kontorstole og skriveborde. Klimaafgiften starter på 1000 kr./ton CO2e, stigende til 1500 kr./ton CO2e i 2030. Overskuddet fra klimaafgifterne går til Københavns Kommunes Klimapulje, som bruges til at medfinansiere klimavenlige indkøb med en meromkostning.
Du kan læse mere om Klimapuljen og klimaafgifter på KKintra. Hvis du har spørgsmål til afgiften, kan du kontakte Bæredygtige Indkøb via Klimaafgift_og_klimapulje@kk.dk
I udbud der omhandler møbler skal du stille krav til:
- Grønne køretøjer
- Miljømærker
Derudover er der krav om:
Genbrug i udbud (secondhand): Det skal vægtes positivt, at tilbudsgiver kan tilbyde second-hand møbler. Second-hand møbler defineres som møbler, der er brugt af slutbrugere og derefter genbruges i sin oprindelige form af andre slutbrugere.
Yderligere krav: Der er omfattende krav til nye møbler i POGI’s Indkøbsmål for møbler, som København er forpligtet til at stille i udbud og indkøb. Disse introduceres kort her, men skal følges, som beskrevet i Indkøbsmålet for Møbler. Der er krav til:
- Emballage (udover de krav, som findes i undersiden 'grønne krav til emballage')
- Produktgaranti
- Identifikationsmærkning
- Reservedele
- Vedligeholdelse
- Krav til grønne e-handelsplatforme
- Særlige krav til materialer og indholdsstoffer
I Indkøbsmålet for Møbler fremgår også såkaldte POGI+ krav. Disse er frivillige at stille, men det anbefales, at man afdækker muligheden for at stille dem i udbuddet.
Politisk baggrund: POGIs Indkøbsmål for møbler
Rengøring og rengøringsservice
Rengøringsartikler
I udbud der omhandler rengøringsartikler skal du stille krav til:
- Grønne køretøjer
- Miljømærkning
På Den Ansvarlige Indkøber (POGI), finder du de specifikke mærkekrav i Svanemærkets og EU-Blomstens kriteriedokumenter, som du skal kræve i udbudsmaterialet. Kravene varierer mellem produktkategorier.
Øvrige krav: POGI har også yderligere obligatoriske krav til rengøringsartikler, herunder til:
• Universal- og rengøringsmidler
• Vaske- og opvaskemidler
• Håndhygiejneprodukter
• Aftørringsprodukter
• Desinficerende rengøringsmidler
• Emballage
Rengøringsservice
I udbud der omhandler rengøringsservice skal du stille krav om:
- Grønne køretøjer
- Miljømærkning
- Social Bæredygtighed
Derudover skal du stille krav til:
Øvrige krav: Københavns Kommune er medlem af POGI og skal derfor følge yderligere obligatoriske krav til rengøringsservice, herunder til:
- Arbejdsmiljø og miljøledelse
- Rengøringsremedier
- Ergonomi
Det anbefales derfor at du går ind på linket nedenfor, og ser hvilke krav der knytter sig til din kontraktgenstand.
Storkøkken - og husholdsningsudstyr
I udbud der omhandler Storkøkken - og husholdningsudstyr skal du stille krav til:
- Grønne køretøjer
- Emballage
Derudover har POGI har formuleret en række krav til indkøbet af storkøkken- og husholdningsudstyr.
Kravene kan findes i POGI’s Indkøbsmål for Storkøkken- og husholdningsudstyr.
Tekstiler
Vaske-/lejeaftaler
I udbud der omhandler Vaske - og lejeaftaler skal du stille krav til:
- Grønne køretøjer
- Social bæredygtighed
Derudover skal du også stille krav til:
Miljømærker: Hvis forbruget af tekstiler eller måtter opnås gennem en vaske-/lejeløsning, skal du stille krav om type-1 miljømærkning af vaske-/lejeløsningen. Tekstilservice (vaskerier) er nemlig i kategori 1 i Miljømærkekategoriseringen, hvilket betyder, at det er obligatorisk at stille krav om type 1-miljømærker.
Politisk baggrund: POGIs indkøbsmål for tekstiler
Håndklæder og linned
I udbud der omhandler håndklæder og linned skal der stilles krav til:
- Grønne køretøjer
- Emballage
Derudover skal der stilles krav til:
Miljømærker: Fladvarer, herunder håndklæder, linned og klude er omfattet af Miljømærkeindsatsen og i kategori 3. Derfor skal derfor afdækkes i den inddelende markedsdialog, om det er muligt at stille krav om type 1-miljømærker.
Hvis der ikke er type 1-miljømærkede produkter på markedet, eller hvis der ikke er formuleret kriterier for de produkter der udbydes, skal håndklæder og linned i stedet leve op til følgende kriterier:
- 100% af metervaren skal leve op til kriterierne for STANDARD 100 by OEKO-TEX® ”TILTRO TIL TEKSTILER” eller tilsvarende.
- 100% af metervaren skal leve op til Svanemærkets kriteriedokument generation 5 undtagen følgende krav O47-O48, O95-O104.
- Skal der produceres nyt linned må metervaren maksimalt bestå af to typer fibre, under hensyntagen til både genanvendelighed og holdbarhed.
- Skal der produceres nye håndklæder, må håndklædernes grundet maksimalt bestå af to typer fibre, under hensyntagen til både genanvendelighed og holdbarhed. Derudover skal håndklædets løkke bestå af 100 % bomuld.
- Hvis forbruget af linned og håndklæder opnås gennem en vaske-/lejeløsning skal leverandøren gælder kravene for vaske-lejeløsning ovenfor.
Politisk baggrund: POGIs indkøbsmål for tekstiler
Arbejdsbeklædning
I udbud der omhandler arbejdsbeklædning skal der stilles krav til:
- Grønne køretøjer
I udbud der omhandler grov arbejdsbeklædning skal der stilles krav til:
Grov arbejdsbeklædning er fx beklædning til personale i Vej og Park.
Du skal afdække i den indledende markedsdialog, i hvilken grad det muligt at stille krav om, at 100% af metervaren lever op til kriterierne for STANDARD 100 by OEKO-TEX® ”TILTRO TIL TEKSTILER” eller tilsvarende. Dette med henblik på at medtage mærkningen som minimumskrav eller tildelingskriterium i udbuddet.
Beklædning fremstillet af 100% bomuld, såsom t-shirts eller undertøj, skal leve op til
Svanemærket, EU-Blomstens el. tilsvarendes kriterier.
I udbud der omhandler let arbejdsbeklædning skal der stilles krav til:
Let arbejdsbeklædning er fx arbejdstøj til sundheds- rengørings, køkken- og kantinepersonale. 100% af metervaren skal leve op til Svanemærkets kriteriedokument generation 5 undtagen følgende krav O47-O48, O95-O104. Andre type 1-miljømærker kan også accepteres som dokumentation.
Find kravteksteksempler og uddybning af, hvordan du stiller krav til miljømærker på undersiden 'krav til Miljømærker'
100% af metervaren skal også leve op til kriterierne for STANDARD 100 by OEKO-TEX® ”TILTRO TIL TEKSTILER” eller tilsvarende. Der skal yderligere stilles krav til at produkterne maksimalt må bestå af to typer fibre, under hensyntagen til både genanvendelighed og holdbarhed.
Politisk baggrund: POGIs indkøbsmål for tekstiler
Måtter
I udbud der omhandler måtter skal der stilles krav til:
- Grønne køretøjer
- Emballage
Derudover skal der stilles krav til:
Materialer: Vaskeaftaler for måtter er omfattet af miljømærkeindsatsen, se Krav 12.1. I udbuddet af måtter skal nedenstående krav stilles. Dette for at mindske risikoen for at udvikle allergier og sikre, at måtterne har mindst mulig miljøbelastning.
- Måtterne må ikke indeholde allergifremkaldende stoffer, ftalater og PVC.
- Nylon (PA) og polyester skal være lavet af minimum 50 % genanvendt materiale.
- Undersiden af måtterne skal være lavet af gummi.
- Alle nedslidte måtter bortskaffes til genbrug/genanvendelse hos leverandøren.
Politisk baggrund: POGIs indkøbsmål for tekstiler
Vej, park og grønne områder
Nedenfor finder du de krav som er obligatoriske for alle udbud, der berører vej, park og grønne områder.
Vedligeholdelse af vej & park som serviceydelse
Hvis vedligeholdelse af vej & park som serviceydelse indgår i dit udbud skal du stille krav til:
- Social bæredygtighed
- Grønne køretøjer
Ukrudts - og skadedyrsbekæmpelse
I udbud der omhandler ukrudts og skadedyrsbekæmpelse skal du stille krav til:
- Social bæredygtighed
- Grønne køretøjer
Derudover skal du stille krav til:
Brug af pesticider: Der må ikke anvendes pesticider til ukrudtsbekæmpelse på kommunens arealer. Der skal stilles som krav til ydelsen, at leverandøren ikke anvender pesticider til ukrudts - og skadedyrsbekæmpelse på kommunens arealer.
Politisk baggrund:
Borgerrepræsentationens beslutning d. 1/6/2023 Vedtagelse af forslag til indsatsplan
for grundvandsbeskyttelse
Teknik og Miljø udvalgets beslutning d. 11/4/2005 om Fælles pesticidpolitik for kommunerne i Vestegnens Vandsamarbejde
Vedligehold af offentlige områder (frivilligt)
Krav om EU's GPP-kriterier: Du kan stille krav til EU's GPP-kriterier for vedligehold af offentlige områder for at gøre dit udbud endnu grønnere. Kriterierne omfatter bl.a. krav til køb af udendørs rengøringsmidler - og tjenester, haveartikler og gartnerydelser, maskinudstyr og - tjenester samt køretøjer og tjenesteflåde.
Du kan finde kriterierne og vejledning til brug på Den Ansvarlige Indkøbers hjemmeside.
Tilbud fra Københavns Kommune
Københavns Kommune har en række tilbud til kommunens indkøbere, der kan gøre indkøb/udbud billigere, eller måske helt unødvendigt.