Grønne krav til transport
Krav 1.1 Krav om grønne leverandørkøretøjer
Ved leverancer af varer eller tjenesteydelser skal du som udgangspunkt altid stille krav til grønne køretøjer. Kravet gælder for køretøjer i alle vægtklasser.
Om kravet
Fold alle ud
Hvad er et grønt køretøj?
Grønne køretøjer er defineret som el-, biogas- eller brintkøretøjer eller andre ikke-motoriserede transportmidler, fx cykler.
Hvornår er kravet om grønne køretøjer relevant?
Kravet er relevant ved leverancer af varer eller tjenesteydelser til Københavns Kommune. Kravet gælder for køretøjer i alle vægtklasser.
- For leverancer i personbiler og mindre varebiler skal der stilles krav om, at et på forhånd aftalt minimum af leverancerne sker i et grønt køretøj.
- For leverancer i store varebiler, lastbiler og busser skal der stilles krav om, at leverancerne sker i grønne køretøjer, når den teknologiske udvikling og markedet muliggøre det.
Hvilke spørgsmål skal du stille i markedsdialogen?
Forud for et udbud, bør du i markedsdialogen afdække en række forhold for at kunne stille ambitiøse krav, der ikke hindrer konkurrencen uhensigtsmæssigt. Du bør blandt andet afdække følgende i markedsdialogen, hvis det er relevant for dit udbud:
- Hvad kan leverandøren imødekomme i forhold til krav til grønne leverandørkøretøjer?
- Forventes leverandøren selv at håndtere transporten eller sker dette gennem en tredjepart?
- Vil leverandøren kun benytte specifikke distributører? Hvilke?
- Har disse distributører grønne løsninger, som kan anvendes til at imødekomme kravet?
- Hvilke køretøjer har leverandøren i sin flåde? Køretøjstyper, drivmidler, antal?
- Hvilke køretøjstyper er mulige at benytte i forbindelse med aftalen?
- Er der særlige behov for at køretøjerne har specialudstyr som fx lift?
- Hvad er typiske kørselsmønstre i forbindelse med ydelsen? Rutelængder mm.?
- Er behovet for kørsel ad-hoc eller kan kørsel planlægges?
- Hvilke planer har leverandøren for grønne køretøjer i sin flåde?
Hvordan formuleres kravet?
Kravet til grønne leverandørkøretøjer kan stilles på forskellige måder alt efter, hvad man kan konkludere på baggrund af markedsdialogen. Hvis det fx ikke er muligt at stille krav om at 100% af køretøjerne er grønne fra kontraktstart, så kan man stille krav til en lavere procentsats eller stille kravet som evalueringsparameter fremfor som et mindstekrav.
Kravet i form af procentsatser
Kravene til anvendelse af grønne køretøjer formuleres sådan, at en procentsats af de samlede registrerede kørsler for Københavns Kommune skal foretages med grønne køretøjer. Procentsatser kan bruges i udbuddet på følgende måder:
-
Et mindstekrav, som ordregiver udfylder fx:
"Mindst 40% af kørsler i kontraktperioden skal ske med grønne køretøjer."
-
Et evalueringsparameter, hvor tilbudsgiver udfylder 'X' fx:
"X% af kørsler i kontraktperioden skal ske med grønne køretøjer"
-
Mindstekrav og evalueringsparameter, hvor tilbudsgiver udfylder 'X' fx:
"Mindst 20% af kørsler i kontraktperioden skal ske med grønne køretøjer. Tilbudsgiver byder ind med X%"
Kravet i form af en trappemodel
Hvis markedsdialogen viser, at det er en udfordring at finde leverandører, der kan levere 100% grønne køretøjer, skal du undersøge, om kravet kan indføres gradvist i kontraktperioden vha. en såkaldt trappemodel.
Trappemodellen kan både anvendes i form af mindstekrav, evalueringsparameter eller som en hybrid. Dette er illustreret i følgende eksempel:
SOM MINDSTEKRAV:
År 1 (9 mdr): >30% af leverancerne skal ske med Grønne Køretøjer
År 2: >50% af leverancerne skal ske med Grønne Køretøjer
År 3: >60% af leverancerne skal ske med Grønne Køretøjer
År 4: >70% af leverancerne skal ske med Grønne Køretøjer
SOM EVALUERINGSPARAMETER:
År 1 (9 mdr): X% af leverancerne skal ske med Grønne Køretøjer
År 2: X% af leverancerne skal ske med Grønne Køretøjer
År 3: X% af leverancerne skal ske med Grønne Køretøjer
År 4: X% af leverancerne skal ske med Grønne Køretøjer
Bemærk at man i eksemplet har valgt kun at vurdere på de sidste 9 måneder i første år af aftalens løbetid, for at tillade en 3 måneders omstillingsperiode for leverandøren. Man kan bede tilbudsgivere udfylde en trappemodel samtidig med at man sætter mindstekrav for hvert år i kontraktperioden. Dermed kan man sikre et ambitiøst bundniveau, men stadig vægte leverandørerne med grønnere flåder.
Hvis du ikke kan stille krav til grønne køretøjer
Hvis du ikke kan stille krav til grønne køretøjer er der to andre krav, som gør sig gældende.
Krav om grønne drivmidler i kørselsopgaver
Det er obligatorisk at stille krav til HVO100 (2. generation) eller andet biobrændstof, hvis det ikke er muligt at stille krav til grønne leverandørkøretøjer.
Krav om TCO
Hvis det ikke er muligt at stille krav til grønne køretøjer, er det obligatorisk at medregne transportydelsens totalomkostning (TCO) i prisen i følgende tilfælde:
-
Ved Indkøb og leasing af biler,
eller
- I kontrakter hvor transportelementet vurderes at udgøre mindst 25% af den samlede kontraktsum
Det har til formål at reducere udledningerne fra transportydelser ved at lade ydelsens omkostninger for klimaet og menneskers sundhed vægte i evalueringen af tilbudsmaterialet.
Du kan se, hvordan du udregner TCO på undersiden 'Totalomkostninger (TCO)'
Dokumentation, opfølgning og bodsbestemmelse
Dokumentation og opfølgning:
Det er et krav, at leverandøren løbende skal rapportere om, hvorvidt de overholder den aftalte andel af grønne køretøjer i leverancerne til Københavns Kommune.
Dokumentationen for anvendelse af grønne køretøjer skal foregå ved angivelse af køretøjstypen på fakturaerne for hver leverance. Dette skal gøres på to separate fakturalinjer, hvor det fremgår, hvor mange kørsler, der er blevet udført med henholdsvis grønne og konventionelle køretøjer, samt deres registreringsnummer.
Under kontraktperioden, skal leverandørerne fremlægge kørelister/kørselsstatistik for de køretøjer, som leverandøren anvender til udførelse af kontrakten.
Bodsbestemmelse:
Med henblik på at kunne sanktionere manglende overholdelse af de skærpede krav vil Københavns Kommune mindst én gang årligt beregne, om leverandøren har opnået minimumsprocentniveauet for kørsler med grønne køretøjer. Hvis minimumsniveauet ikke er opnået, vil leverandøren have mulighed for at kommentere på dette inden der pålægges bod. Boden skal fastlægges, så det ikke er rentabelt for tilbudsgiver at byde ind med et overambitiøst tilbud, for derefter at underopfylde kravet.
Reglerne om boden kan fastsættes på flere forskellige måder, afhængigt af kontrakten.
MODEL 1: BOD PÅ X KR. PR. KM UNDEROPFYDELSE
Denne form kan bruge hvis man kender antal km pr. rute og samlede antal km i kontraktperioden. Fx ved fast varetagelse af busruter. Fordelen ved denne model er, at den maksimale bodsrisiko er kendt af leverandørerne.
MODEL 2: BOD PÅ X KR. PR. LEVERING ELLER KØRTE RUTE
Denne form kan bruges hvis rutelængder ikke kendes eller ikke varier betydeligt. Fx ved ad-hoc taxakørsler eller på rammeaftaler. Fordelen ved denne model er, at bodens størrelse vil afspejle, hvor mange kørsler, leverandøren mangler for at nå det antal, som er fastsat i kontrakten. Dermed afspejler bodens størrelse den øgede udledning.
Som tillæg til ovenstående modeller kan man herudover kræve en fastsat bod som udløses ved underopfyldelse, uagtet underopfyldelsens størrelse.
Eksempel på kravtekst: Grønne køretøjer som tildelingskriterie
X.4.1 Tildelingskriterie – Grønne køretøjer
Tilbudsgivers anvendelse af grønne køretøjer indgår som et tildelingskriterie. Ud fra den antagelse at der leveres 2089 gange om ugen til København Kommunes institutioner, skal Tilbudsgiver estimere hvor mange leveringer per uge Tilbudsgiver kan levere med grønne køretøjer fra kontraktstart. Dette angives i Bilag 2 - Tilbudsliste under fanen ”Grønne køretøjer”.
Antallet af leveringer per uge er beregnet ud fra institutionernes historiske indkøbsbehov. Leveringsantallet på 2089 angiver, hvor mange gange per uge en Leverandør kan forvente at skulle levere i de uger, hvor institutionerne har åbent. I sæsoner med helligdage og ferie vil antallet af leveringer være mindre.
Ved tilbudsgivning skal Tilbudsgiver indsende en liste over samtlige køretøjer, som Tilbudsgiver ønsker at benytte til udførelse af ydelser på Rammeaftalen, med angivelse af, hvilke Euronormer de overholder. Hvis Tilbudsgiver planlægger at anskaffe nye køretøjer i forbindelse med en eventuel kontraktindgåelse, skal dette også fremgå af listen. Dette udfyldes i Bilag 2 – Tilbudsliste under fanen ”Grønne køretøjer.”
Eksempel på kravtekst: Brug af trappemodel
Det følgende er et teksteksempel fra et udbud, der er blevet lavet i Københavns Kommune. Tildelingskriteriet i udbuddet var bedste forhold mellem pris og kvalitet. Dette gjorde det muligt at stille kravet som evalueringsparameter'/konkurrencekrav. Dette blev beskrevet på følgende måde i udbudsbetingelserne:
X. Tildeling af kontrakt
X.1 Kriterier for tildeling
Ordregiver vil tildele kontrakten til den tilbudsgiver, der har afgivet det økonomisk mest fordelagtige tilbud, hvilket identificeres på grundlag af tildelingskriteriet "Bedste forhold mellem pris og kvalitet".
Ordregiver vil anvende følgende underkriterier:
Pris - vægtning: 60%
Kvalitet - Grønne Leverancer - Vægtning: 40%
X.2 Vurdering af kriterierne for tildeling
Kriterierne baseres på tilbudsgivers udfyldelse af bilag B 'Tilbudsliste'. Tilbudsgiver skal udfylde og fremsende bilag B i henhold til retningslinjerne i bilaget.
X.2.1 Vurdering af underkriteriet "pris"
Tilbudsgiver skal i tilbudslisten tilbyde rabatsatser til de respektive takster i de aktuelle landsdækkende prisloft for taxikørsel. De respektive takster ganges med det respektive estimerede årlige forbrug pr. takst (antal årlige ture, tid og km.) og fratrækkes tilbudsgiver respektive rabatter, hvilket samles i et samlet evalueringsteknisk pris.
Alle priser skal angives i danske kroner eksl. moms (men inkl. evt. øvrige afgifter).
X.2.2 Vurdering af underkriteriet "Kvalitet"
Tilbudsgiver skal tilbyde x antal (%) grønne leverancer, der overgår de af Ordregiver fastsatte mindstekrav i kontraktens 4-årig løbetid. Ordregivers fastsatte mindstekrav for grønne leverancer i Aftaleperioden er følgende:
- År 1: 55% kørsler på Leverancer skal ske med grønne køretøjer
- År 2: 75% af kørsler på Leverancer skal ske med grønne køretøjer
- År 3 og 4: 100% kørsler på Leverancer skal ske med grønne køretøjer (tilbudsgiver kan ikke tilbyde grønne leverancer der overgår dette mindstekrav, men det er medtaget i udbudsbetingelserne af hensyn til gennemsigtighed)
Tilbudsgivers tilbud evalueres på, hvor mange grønne leverancer tilbudsgiver tilbyder pr. år, udover de af Ordregiver fastsatte mindstekrav. Summen af tilbudsgivers respektive årlige grønne leverancer, udover de af Ordregiver fastsatte mindstekrav, udgør tilbudsgivers kvalitative tilbud.
Definitionen af grønne køretøjer fremgår af den tekniske specifikation pkt. 5.2.
X.3 Evalueringsmetode
X.3.1 Prismodel til sammenstilling af pris og kvalitet
Ordregiver benytter sig af en prismodel til evaluering af de indkomne tilbud. Den tilbudsgiver med den samlede laveste evalueringstekniske sum (pris og kvalitet) vinder Rammeaftalen.
Tilbudsgivers kvalitative bud omregnes til en sum (kvalitet), som ganges med kriteriets vægtning og lægges oveni tilbudsgivers evalueringstekniske pris (pris), som også ganges med dets vægtning.
Summen (kvalitet) udregnes på baggrund af et omregningsbeløb. Omregningsbeløbet udregnes som gennemsnittet af samtlige konditionsmæssige tilbudte priser (pris) gange 50%.
Omregningsbeløb = 50% af gennemsnitspris
Tilbudsgivers samlede tilbud (pris og kvalitet) bliver således udregnes udfra formlen:
Tilbud = (Evalueringsteknisk pris * 0,60) + ((0,70 - kvalitativt bud) * omregningsbeløb * 0,40)
Faktor 0,70 = 70% fremkommer som den maksimale meropfyldelse der kan tilbydes. Tilbydes der udelukkende kørsel med grønne køretøjer i hele kontraktperioden, er meropfyldelsen det første år 45%, og meropfyldelsen det andet år er 25%. Kvalitativt bud bliver = 70% (0,70) og andet led i ligningen elimineres (0,70-0,70 = 0,00).
Politisk baggrund for kravet
Borgerrepræsentationen besluttede i 2019, at der skulle stilles krav i relevante udbud og kontrakter til, at Københavns Kommunes leverandører anvender grønne køretøjer, når de leverer varer og tjenesteydelser til kommunen.
Find referatet af beslutningen på Københavns Kommunes hjemmeside
Krav 1.2: Grønne krav til kommunes egne køretøjer
Det er et krav, at kommunens egne køretøjer skal køre på el eller brint, hvis markedet er modent. Det betyder, at alle indkøbte personbiler skal drives af el. Øvrige køretøjstyper, så som vans, transportvogne, minibusser, varevogne, mini grave-/læssemaskiner samt fejemaskiner, komprimatorvogne, minitraktorer og redskabsbærere skal som udgangspunkt drives af el.
Om kravet
Fold alle ud
Hvis det ikke er muligt at indkøbe eldrevne køretøjer
Hvis ikke det er muligt at stille krav til el, fx for nogle større eller specialiserede køretøjer og arbejdsmaskiner, skal det stilles som et krav, at køretøjernes drives af biobrændstof (2. generations HVO100).
Søg tilskud til indkøb af elkøretøjer
Du kan få tilskud til at omstille fra diesel til el, hvis du skal indkøbe nye køretøjer til Københavns Kommune.
Der er med budget 2023 tildelt midler til at støtte omstilling af Københavns Kommunes dieselkøretøjer til el-køretøjer. Alle kommunens køretøjer på diesel i disse kategorier er omfattet: minibusser, vans, varevogne, personbiler, komprimatorvogne, busser, transportvogne, lastbiler og fejemaskiner.
Midlerne dækker halvdelen af prisen på et nyt køretøj på el. Alternativt kan du afvikle 2 dieselkøretøjer og få 1 nyt køretøj på el betalt af projektet.
Læs mere om tilskudsordningen og hvordan du får tilskud på Københavns Kommunes intranet.
Politisk baggrund for kravet
Det er i indkøbspolitikken 2023-2026 fastsat at Københavns Kommune kun vil købe eldrevne køretøjer til egen flåde.
Du kan læse indkøbspolitikken på Københavns Kommunes hjemmeside
Krav 1.3: Køretøjer i tomgang
Alle leverandørers chauffører skal overholde Københavns Kommunes tomgangsregulativ. Ifølge regulativet er det forbudt at lade sit køretøj holde i tomgang i mere end ét minut, hvis der ikke er behov for dette.
Om kravet
Fold alle ud
Overholdelse og dokumentation
Der udarbejdes normalt vis ikke dokumentationskrav for overholdelse af kravet. Ej heller fastsættes der bodsbestemmelser for kravet, da en evt. afvigelse fra kravet behandles som en politisag og straffes med bøde.
Eksempel på kravtekst
Leverandøren skal sikre, at alle dens chauffører gøres bekendt med, og overholder, Københavns Kommunes tomgangsregulativ, der forskriver, at motoren i et holdende motordrevet køretøj ikke må være i gang længere end højst nødvendigt og højst 1 minut.
Politisk baggrund for kravet
I 1990 fastsatte Københavns Kommunes Borgerrepræsentation tomgangsregulativet, hvoraf det fremgår at motoren i et holdende motordrevet køretøj ikke må være i gang længere end højst nødvendigt og højst et minut.
Du kan læse Tomgangsregulativet på Københavns Kommunes hjemmeside.
Krav 1.4: Partikeludledning
Du skal altid stille krav til Euronorm i udbud, der involverer diesel-drevne transportmidler. Dog varierer kravene afhængig af typen af køretøj, samt om der er tale om indkøbte køretøjer eller leverandørkøretøjer.
Om kravet
Fold alle ud
For hvilke køretøjer er kravet relevant
Følgende køretøjer skal opfylde Euronorm 6:
- Lastbiler og busser, der kører i Københavns Kommune
- Varebiler
- Indkøbte KK-køretøjer over 3.500 kg.
- Alle leverandørkøretøjer over 3.500 kg., som transporterer varer eller leverer tjenesteydelse inden for kommunens grænser
Politisk baggrund for kravet
Borrepræsentationen besluttede i 2019 at lastbiler og varebiler skal leve op til Euronorm 6.
Vil du have hjælp til at stille grønne krav i dit udbud?
Kontoret for miljømæssige bæredygtige indkøb tilbyder rådgivning i alle udbudets faser.
Skriv til Bæredygtige indkøb på mail, hvis du ønsker rådgivning om eller hjælp til at stille krav til grønne køretøjer.