Det kan du klage over Diskrimination Diskrimination er usaglig forskelsbehandling. Usaglig forskelsbehandling betyder, at en person, af grunde som ikke er saglige (dvs. nøgterne og objektive), bliver behandlet anderledes end andre personer i samme situation. En afgørelse En afgørelse er ofte formuleret som en tilladelse (bevilling) eller et afslag. Konkrete klageemner Ved visse typer af klager følger konkrete klagemuligheder - fx via webformular eller andre digitale portaler. Det gælder de klageemner, der står på listen nedenfor: Personalets adfærd Personalets adfærd er den måde, som medarbejderne opfører sig på. Det kan fx være det, de siger, eller deres måde at være på. Sagsbehandling Sagsbehandling kan være flere forskellige ting. Serviceniveau og praktisk opgaveløsning Politisk vedtaget serviceniveau kan fx være antallet af pladser i daginstitutioner. Sagsbehandling og klager Sagsbehandlingsfrister I Københavns Kommune har vi fastsat frister for, hvor lang tid vi må være om at træffe en afgørelse. Det kan du klage over Der kan være forskellige regler, alt efter hvad du vil klage over. Fx den kommunale service, støj, en sagsbehandling, diskrimination m.fl. Hvem skal du klage til Hvis du vil klage, skal du henvende dig det sted i kommunen, der behandler din sag, for at få problemet løst eller klage. Får du ikke svar, eller er du fortsat utilfreds, kan du klage til Borgerrådgiveren. Når du vil klage på vegne af en anden Du kan klage på vegne af en anden, hvis du har en fuldmagt. Læs mere om, hvad klagen skal indeholde, og hvordan du gør. Oplysninger som klagen skal indeholde Det er vigtigt, at du giver forvaltningen de oplysninger, de skal bruge, for at kunne behandle din klage og svare dig. Tilbagemeldingsgaranti Hvis du har indgivet en skriftlig klage, skal du have en skriftlig tilbagemelding indenfor 10 arbejdsdage. Du kan også få aktindsigt Du kan få oplyst, hvilke informationer kommunen har om dig, og du kan søge aktindsigt i en sag. Forsikring i Københavns Kommune Hvis du som borger skal anmelde en skade til Københavns Kommune, skal du kontakte den forvaltning eller institution, du mener, er skyld i skaden. Kontakt Her kan du finde kontaktinformationer på en række centre, kontorer og institutioner i Københavns Kommune. Job Find ledige stillinger, tilmeld dig jobagent, og få jobopslag direkte i din indbakke. Forvaltninger Københavns Kommune har syv forvaltninger. Hver forvaltning løser opgaver for et af de syv udvalg. Sagsbehandling og klager Læs om sagsbehandlingsfrister og tilbagemeldingsgaranti i Københavns Kommune. Borgerrådgiveren Borgerrådgiveren hjælper dig, hvis du er utilfreds med Københavns Kommunes behandling af din sag eller af dig. Fakta og statistik Se statistik om befolkningen fordelt på herkomst, statsborgerskab, civilstand, alder, køn mm. Viden for professionelle Her finder du faglig viden inden for udvalgte fagområder. Databeskyttelse Find information om databeskyttelsesrådgiveren og privatlivspolitik. Presse Find kontaktinformationer til politikere og administration eller søg aktindsigt.