Når lejer flytter ind eller flytter ud

Når lejer flytter, kan der opstå uenighed om tilbagebetaling af depositum og lejers istandsættelse af lejemålet.

Når du som lejer flytter ud af en lejlighed, er der flere ting, du bør være opmærksom på: 

Lejer skal som udgangspunkt aflevere det lejede i samme stand som ved overtagelsen af lejemålet. Hvis der er mangler ved indflytning, hæfter lejer ikke ved fraflytning. Lejer bør derfor lave en mangelliste til udlejer ved overtagelse af lejemålet.

Som udgangspunkt sker fraflytningen ved nøgleaflevering.

Hvis der indbringes sag om fraflytningsmangler, bør det præciseres, hvilke konkrete punkter i flytteafregningen, der klages over. Herudover skal dato for aflevering af nøgler oplyses.

Når der indbringes sag om fraflytning for huslejenævnet, er det en god idé at sende følgende materiale med:

  • Kopi af lejekontrakt
  • Oplysninger om, hvornår nøglerne til lejligheden er afleveret
  • Fraflytningsrapport
  • Indflytningsrapport (hvis lejemålet er indgået efter 1. juli 2015)
  • Indkaldelse til flyttesyn (hvis lejemålet er indgået efter 1. juli 2015)
  • Mangellisten
  • Eventuelt billeddokumentation fra indflytning og fraflytning.

Der gælder op til flere regelsæt i forbindelse med fraflytning.

Lejemål

Vis alle

Lejemål indgået før 1. juli 2015

  • Det kan aftales i kontrakten, at lejemålet overtages og afleveres nyistandsat dvs., gulve skal renoveres og lejemålet nymales
  • Det er ikke et krav, at der udarbejdes ind- og fraflytningsrapport
  • Udlejer skal som udgangspunkt gøre krav gældende mod lejer inden to uger fra fraflytning
     
  • Hvis udlejer har mere end et lejemål, og fraflytning finder sted efter 1. juli 2015, skal udlejer:
  • Indkalde til fraflytningssyn med mindst en uges varsel
  • Synet skal afholdes senest to uger efter lejers fraflytning
  • Fraflytningsrapport skal udarbejdes og udleveres til lejer ved synet, medmindre:
  • Det er aftalt, at denne kan sendes til lejer elektronisk
  • Lejer ikke møder op til flyttesynet
  • Rapporten skal i så fald sendes til lejer inden to uger fra synet

Lejemål indgået efter 1. juli 2015

  • ​Det kan ikke aftales i kontrakten, at lejemålet afleveres nyistandsat dvs., lejer skal aflevere det i samme stand som ved overtagelsen - med undtagelse af slid og tegn på almindelig brug
  • Det er ikke et krav, at der udarbejdes ind- og fraflytningsrapport, hvis udlejer kun har et lejemål
  • Udlejer skal som udgangspunkt gøre krav gældende mod lejer inden to uger fra fraflytning, hvis udlejer kun har et lejemål
     
  • Hvis udlejer har mere end et lejemål, skal udlejer:
  • Indkalde til indflytningssyn, hvor indflytningsrapport udarbejdes og udleveres til lejer, medmindre:
  • Lejer ikke møder
  • Lejer ikke vil skrive under på modtagelse
  • Rapporten skal i alle tre tilfælde sendes til lejer inden to uger fra synet
  • Indkalde til fraflytningssyn med mindst en uges varsel
  • Synet skal afholdes senest to uger efter lejers fraflytning
  • Fraflytningsrapport skal udarbejdes og udleveres til lejer ved synet, medmindre:
  • Det er aftalt, at denne kan sendes til lejer elektronisk
  • Lejer ikke møder
  • Lejer ikke vil skrive under på modtagelse
  • Rapporten skal i alle tre tilfælde sendes til lejer inden to uger fra synet.

Kontakt

Jura og Huslejenævn

Nyropsgade 3

1602 København V