Praktisk information om korttidsudlejning

Der er flere ting, du skal være opmærksom på, når du ønsker at indgå aftale om korttidsleje med Københavns Kommune. Læs mere om korttidsleje og praktisk information her på siden.

Når du ønsker at afholde et arrangement, skal bruge en location til en film eller ønsker at etablere en byggeplads i en kortere periode i en af Københavns Kommunes bygninger eller på en af kommunens arealer, skal du indgå en korttidslejekontrakt med København Ejendomme.

Du må ikke påbegynde dit brug, før du har modtaget en skriftlig tilladelse fra Københavns Ejendomme samt indhentet de fornødne myndighedstilladelser.

Praktisk information:

Vis alle

Retningslinjer for korttidsleje af kommunale arealer og ejendomme.

Retningslinjerne for udleje af kommunens arealer og ejendomme fastlægger, at Københavns Ejendomme er forpligtet til at opkræve markedsleje for alle arrangementer uagtet størrelse og/eller arrangør.

Ansøgning om korttidsleje samt afholdelse af arrangement

Hvis du vil leje en af Københavns Kommunes ejendomme eller arealer til location eller til et arrangement, skal du indgå en korttidslejekontrakt med Københavns Ejendomme. Når lejekontrakten er indgået, skal du, til brug ved ansøgning af myndighedstilladelser, søge Københavns Ejendomme om ejerfuldmagt. Du finder yderligere oplysninger og link til ansøgning om ejerfuldmagt her.

Du ansøger om leje ved at udfylde ansøgningsblanketten nederst på denne side. Du skal udfylde de gule felter i blanketten og vedlægge de nødvendige bilag. 

Udfyldt blanket med bilag skal sendes til: keid-udlejning-administration@kk.dk 

I vores vurdering af arrangementet bliver der taget hensyn til, at den eventuelle øvrige daglige drift, der måtte være i forbindelse med lejemålet, kan opretholdes.

Det er ikke muligt at afholde private sammenkomster som f.eks. firmaarrangementer, bryllupper osv.

Tilladelse fra myndighederne

Det er nødvendigt at indhente tilladelse til dit arrangement fra andre end Københavns Ejendomme. Når du skal indhente tilladelse fra myndighederne, skal du bruge en ejerfuldmagt fra Københavns Ejendomme. Hvis du ikke har det, bliver din ansøgning ikke behandlet hos myndighederne.

Tilladelse fra Københavns Politi

Det kræver Politiets tilladelse at afvikle en festival, en open air-koncert eller et lignende udendørs arrangement, hvor mange mennesker er samlet. Du kan søge tilladelse hos Politiet, inden du får ejerfuldmagten fra Københavns Ejendomme.

Læs mere om hvordan du ansøger, og hvilke arrangementer der kræver Politiets tilladelse på Politiets hjemmeside.

Udfyld ansøgningen på Politiets hjemmeside. Vær opmærksom på, at Politiet af sikkerheds- og ordensmæssige hensyn kan kræve, at du senest 1 måned før afholdelsen af arrangementet fremsender en sikkerhedsplan.

Du kan kontakte Politiets sektion for planlægning på telefon 35 21 28 98, hvis du skulle have spørgsmål i forbindelse med din tilladelse.

Tilladelse til salg af alkohol

Du skal også have en tilladelse fra Københavns Politi, hvis du vil sælge alkohol til dit arrangement. Ansøgningsblanketten finder du på politiets hjemmeside.

Hvis du skulle have spørgsmål i forbindelse med eventuel alkoholbevilling, kan du kontakte Politiets tilladelseskontor på telefon 35 21 39 99.

Tilladelse fra Center for Bygninger

Du skal i mange tilfælde også søge om byggetilladelse for at kunne afvikle dit arrangement. Byggemyndighederne kræver at du søger om byggetilladelse i følgende tilfælde:

  • hvis arrangementet afholdes på et fredet areal
  • hvis arrangementet er for flere end 150 personer
  • hvis arrangementet varer længere end 6 uger
  • hvis du vil opstille ikke certificerede konstruktioner (fx scener, telte eller tribuner) uagtet deres størrelse

Bliv klogere på, hvorvidt dit arrangement kræver en byggetilladelse, og hvordan du søger på: Søg tilladelse til dit udendørs arrangement | Københavns Kommunes hjemmeside (kk.dk)

For at din byggesag kan blive behandlet skal du have en ejerfuldmagt fra Københavns Ejendomme. Denne kan du først ansøge om, når der foreligger en kontrakt fra Københavns Ejendomme. Du skal altså være ude i god tid, hvis du påtænker at gennemføre et arrangement eller lignende.

Tilladelse fra Center for Byliv og Virksomheder

Hvis dit arrangement skal foregå helt eller delvist på privat fællesvej, skal du også indhente en tilladelse hos Center for Byliv. Ansøgning sker ved ansøgning hos Teknik- og Miljøforvaltningen.

Sagsbehandlingstid

Tilladelserne til arrangementer varierer i kompleksitet og sagsbehandlingstid og har derfor forskellige ansøgningsfrister. Større arrangementer har derfor også længere sagsbehandlingstid. Det betyder, at hvis du ikke har ansøgt i god nok tid, kan du ikke være sikker på, at din ansøgning kan nå at blive behandlet af alle myndigheder. 

Der skal også indhentes tilladelse fra andre myndigheder. Teknik- og Miljøforvaltningen oplyser på deres hjemmeside, at der skal påregnes min. 1 måneds sagsbehandling. Husk at eventuelle mangler i en ansøgning kan forlænge sagsbehandlingen betydeligt.

Læs om sagsbehandlingstider i Teknik og Miljøforvaltningen her.

Støj

Indeholder dit arrangement forstærket musik, speak eller anden form for lyd, skal du oplyse om det i din ansøgning til kommunen og til politiet.

Reglerne for lyd varierer afhængigt af sted, men det må ikke støje mere, end at der kan føres en normal samtale i de lejligheder, som er naboer til arrangementet.

Det er vigtigt, at du senest 14 dage før arrangementets afholdelse informerer naboerne – både beboere, virksomheder og butikker om dit arrangement; karakter, varighed, eventuelle lydprøver og om at der vil blive spillet høj musik eller bliver støj i øvrigt.

Du kan læse mere om "Forskrift for udendørs musikarrangementer" her.

Spørgsmål?

For eventuelle spørgsmål til ansøgningsprocessen er du velkommen til at sende en mail til kejd-udlejning-administration@kk.dk

Ansøgningsblanket