Forenings- og aftenskolepakken
Folkeoplysende foreninger og aftenskoler kan søge til at optimere eller forbedre faciliteter. Der kan søges til både offentlige og private faciliteter, der stilles til rådighed af Københavns Kommune (der kan ikke søges til private lokaler, hvor foreningen har eksklusivret til brugen af lokalet).
Der kan søges om at optimere eller forbedre faciliteter, så de er bedre egnet til folkeoplysende aktiviteter. Det kan være mindre eller større investeringer. Tidligere er der f.eks. søgt og givet tilsagn til etablering af depotrum, opsætning af basketballkurve, indkøb af musikanlæg m.m.
Det vigtigste er, at det, der søges til, løfter rammerne om de folkeoplysende aktiviteter.
Bemærk, at alle ansøgninger offentliggøres på Københavns Kommunes hjemmeside i forbindelse med Folkeoplysningsudvalgets møder.
Ansøgning og kriterier for forbedring af faciliteter
Fold alle ud
Hvem kan søge Forenings- og aftenskolepakken
Alle godkendte folkeoplysende foreninger og aftenskoler i Københavns Kommune kan søge om at optimere eller forbedre faciliteter i forhold til foreningens folkeoplysende aktiviteter.
Ansøgninger fra en forening, der ikke er godkendt som frivillig folkeoplysende forening i Københavns Kommune, vil automatisk få afslag. Er du i tvivl om din forening er godkendt som folkeoplysende forening, kan du se en liste over alle nuværende folkeoplysende foreninger i Københavns Kommune her: Godkendte foreninger og aftenskoler i København | Københavns Kommune
Du kan læse mere om, hvad det vil sige at være en folkeoplysende forening, og hvordan man bliver godkendt som folkeoplysende, her: Dannelse af folkeoplysende forening og ansøgning om godkendelse | Københavns Kommune
Kriterier for ansøgning om forbedring af faciliteter
Folkeoplysende foreninger og aftenskoler kan søge om at optimere eller forbedre faciliteter i forhold til foreningens folkeoplysende aktiviteter.
- Der kan søges til udstyr, der løfter eller udvider de folkeoplysende aktiviteter.
- Hvis der ansøges til forbedring af faciliteter på et kommunalt anlæg eller et anlæg, hvor kommunen udbyder tider, skal anlægget være medunderskriver på ansøgningen.
- Der kan gives midler til indkøb af inventar, men der følger ikke driftsmidler med til vedligehold af inventar i Forenings- og aftenskolepakken.
- Der kan gives støtte til større redskaber, der opfattes som en fast del af faciliteten, og som det ikke kan forventes, at foreninger og aftenskoler medbringer fra gang til gang. Lette og personlige rekvisitter som f.eks. bolde, ketsjere, bat, ærteposer og violiner kan ikke støttes af Forenings- og aftenskolepakken.
- Puljen støtter ikke transport.
Ansøgningsform
Du ansøger Forenings- og aftenskolepakken ved at udfylde formularen nederst på siden.
Hav følgende oplysninger klar, inden du påbegynder formularen:
1. Information om forening og kontaktperson
- Navn på foreningen der ansøger og får udbetalt midlerne, hvis der gives tilsagn. Hvis der er mere end én ansøger skrives navnene på alle deltagende foreninger
- Foreningsnummer
- Kontaktinfo på kontaktperson: navn og e-mail.
2. Hvad, hvor og hvor meget
- Hvilken forbedring søges der penge til.
- Hvilket beløb (inkl. moms), der ansøges om fra puljen. Der tillægges ikke moms i processen, så det er udelukkende det ansøgte beløb, I kan få tilsagn om.
- Hvilken facilitet søges der om forbedringer til.
- Søges der til udstyr der skal opbevares, opsættes eller installeres på et anlæg, hvor kommunen udbyder tider, fx en skole eller et idrætsanlæg, skal ansøgningen indeholde dokumentation på aftale med ledelsen eller administrationen på det pågældende anlæg. Det kan være i form af en mail eller dokument, som bekræfter, at der er indgået en aftale.
3. Én samlet ansøgning i PDF-format, som skal indeholde:
- En oversigt over hvilke foreninger og andre, der er med i ansøgningen.
- En kort beskrivelse af forbedringen, der ansøges til.
- En kort beskrivelse af, hvilket behov forbedringen dækker.
- En beskrivelse af, hvordan forbedringen understøtter de folkeoplysende aktiviteter
- Et budget.
- Et tidsestimat over gennemførelse af forbedringen.
Alle ansøgninger bliver behandlet af Folkeoplysningsudvalget.
Ansøgningsfrister for 2025
- 12. januar - ansøgninger behandles på Folkeoplysningsudvalgets møde d. 18. februar 2025
- 6. april - ansøgninger behandles på Folkeoplysningsudvalgets møde d. 17. maj 2025
- 10. august - ansøgninger behandles på Folkeoplysningsudvalgets møde d. 16. september 2025
- 26. oktober (for midler i 2026) - ansøgninger behandles på Folkeoplysningsudvalgets møde d. 2. december 2025
Der kan forventes svar på ansøgninger senest 10 hverdage efter Folkeoplysningsudvalgets møde.