Hjælp til sygebehandling
Du kan fx søge om hjælp til tandbehandling, medicin, briller, eller sygebehandling som kiropraktor, fysioterapi, fodterapi og psykolog. Hjælp til den slags behandling er det, vi kalder en enkeltydelse.
En læge eller anden relevant fagperson, fx tandlæge eller optiker, skal vurdere, at behandlingen er nødvendig for dit helbred.
Du kan kun få hjælp, hvis du eller din ægtefælle ikke selv kan betale for behandlingen via jeres indtægter, opsparing, formue, afdragsordning, privat forsikring eller lån.
Inden du kan få hjælpen, skal kommunen vurdere, om udgiften kan blive dækket efter anden lovgivning.
Du kan som udgangspunkt ikke få hjælp, hvis behandlingen er begyndt, eller hvis den er færdig.
Søger du først om hjælp, når du er begyndt på behandlingen, kan det betyde, at kommunen ikke kan hjælpe dig med udgiften.
Hjælp til tandbehandling
Du kan have særlige rettigheder til at få hjælp til tandbehandling. Det gælder, hvis du modtager hjælp efter aktivloven – altså en hjælp på størrelse med kontanthjælp.
Det betyder, at du kan søge om tilskud til tandbehandling ud fra en mere lempelig vurdering. Tilskuddet dækker kun en del af beløbet, men har ikke samme krav om dokumentation.
Vigtig information, inden du søger
Fold alle ud
Hvem kan søge?
Du kan søge om hjælp til sygebehandling, hvis disse krav er opfyldt:
- En fagperson har vurderet, at behandlingen er nødvendig for dit helbred. Fagpersonen kan være en en læge, tandlæge, optiker eller tilsvarende.
- Din behandling kan ikke dækkes efter anden lovgivning.
- Du har ikke en privat forsikring, der kan dække behandlingen.
- Du eller din ægtefælle kan ikke betale for behandlingen, hverken via jeres indtægt, opsparing, formue, afdragsordning eller lån.
- Du har fast og lovligt ophold i Danmark.
Tilskud til tandbehandling med egenbetaling
Du kan have en særlig rettighed, der gør, at du kan få tilskud til tandbehandling med kun få krav til dokumentation. Tilskud betyder, at kommunen betaler en fast andel af udgiften.
Denne særlige rettighed kræver, at du modtager hjælp aktivloven på niveau med kontanthjælp.
De få krav til dokumentation betyder, at du ikke skal dokumentere din økonomi, hvis du kun ønsker den hjælp, du kan få som tilskud – og altså ikke søger fuld betaling for tandlægebehandlingen.
Du kan søge om tilskuddet, efter behandlingen er begyndt, eller når den er færdig, hvis prisen for den samlede behandling er under 10.000 kr., og du kun ønsker den hjælp, du kan få som tilskud – og altså ikke søger fuld betaling for tandlægebehandlingen.
Ønsker du tilskud til udgifter på mere end 10.000 kr. for den samlede behandling, skal du søge om tilskuddet, før du går i gang med behandlingen. Ønsker du kun den hjælp, du kan få som tilskud, behøver du ikke dokumentere din økonomi.
Læs mere om denne rettighed under Tilskud til tandpleje for særlig personkreds
Bemærk, at vi har brug for, at du underskriver vores samtykkeerklæring, hvis vi skal kommunikere med din tandlæge.
Krav til dokumentation
Når du søger om hjælp til sygebehandling skal du dokumentere, at en læge har vurderet dit behov for behandling. Du skal også dokumentere dine og din ægtefælles økonomiske forhold. Al dokumentation skal være aktuel og fra dette kalenderår.
Du skal dokumentere:
- Dit behandlingsbehov, vurderet af en læge, tandlæge, optiker eller tilsvarende.
- Behandlerens overslag på, hvad behandlingen vil koste, beskrivet i detaljer.
- At du er medlem af sygeforsikringen ”danmark”, samt din anciennitet og hvilken du er i.
- Indtægter, som du ikke betaler A-skat af.
- Indestående på alle dine og din ægtefælles bankkonti for de seneste 3 måneder.
- Udgifter ved din bolig, f.eks. husleje, varme, el, vand, gas og indboforsikring.
- Andre udgifter, f.eks. A-kassekontingent, børnepasning eller børnebidrag.
- Din formue, f.eks. pensionsopsparing, værdi af ejer- eller andelsbolig, værdi af bil.
Der er særlige krav til dokumentationen, der afhænger af, hvilken behandling du søger hjælp til.
Sådan indsender du dokumentation, som du ikke har digitalt
Du kan finde det meste dokumentation digitalt.
Hvis der er dokumentation, du ikke har digitalt, kan du scanne det ind på din computer eller tage et billede af det med din telefon.
Du kan få hjælp til scanning i indgang A0 på Gammel Køge Landevej 43.
Her kan du også aflevere dokumentationen i fysisk form.
Sådan vurderer kommunen din økonomi
Når kommunen vurderer, om du er berettiget til en enkeltydelse, ser vi blandt andet på din og din eventuelle ægtefælles økonomiske situation. Vi ser på, hvor meget du har til rådighed, når du har betalt dine faste udgifter til husleje, el, varme, indboforsikring og lignende. Det kalder vi dit rådighedsbeløb.
Rådighedsbeløbet skal bruges til de udgifter, du selv har indflydelse på. Det er f.eks. mad, tøj, dagligvarer, fritidsaktiviteter, gaver, opsparing, streamingtjenester, afdrag på gæld, telefonsamtaler, toiletartikler og nyanskaffelser.
I Københavns Kommune er der politisk vedtaget et vejledende rådighedsbeløb. Det bruger vi som udgangspunkt, når vi vurderer din økonomi. Selvom du har mindre end det vejledende rådighedsbeløb, har du ikke automatisk ret til en enkeltydelse. Vi vurderer altid dine samlede forhold konkret og individuelt.
Er du gift, indgår din ægtefælles økonomi i vores vurdering.
Bor du sammen med andre voksne, tager vi udgangspunkt i, at I deler de faste udgifter ligeligt.
De vejledende rådighedsbeløb i 2025 er:
- 6.485 kroner for enlige
- 10.504 kroner for gifte (tilsammen)
- 5.252 kroner for samlevende (hver)
For pensionister
- 7.250 kroner for enlige pensionister
- 11.550 kroner for gifte og samlevende pensionister (tilsammen)
- 5.775 kroner for samlevende (hver)
Har du spørgsmål?
Hvis du har spørgsmål til dokumentation og kravene til dokumentation kan du læse mere på siden, hvor du kan ansøge om enkeltydelsen.
Du kan også kontakte Ydelsesservice København på telefon 82 56 40 55.
Du kan også få hjælp i i indgang A0 på Gammel Køge Landevej 43.
Sagsbehandlingstid
Se, hvor lang tid kommunen bruger på sagsbehandling, ved at følge linket og vælge 'Enkeltydelser' i fold-ud-menuen.
Kontakt
Ydelsesservice København
Telefontider
10:00 - 12:00
10:00 - 12:00
10:00 - 12:00
10:00 - 12:00
10:00 - 12:00
Postadresse:
Postboks 210
1502 København V