Hjælp til flytteudgifter

Du kan søge om hjælp til flytteudgifter. Det kræver, at flytningen forbedrer din bolig- eller arbejdssituation, og at du ikke har økonomi til at betale for flytningen. Hjælpen er det, vi kalder en enkeltydelse.

Du kan søge om hjælp til flytteudgifter som fx indskud, depositum og flytning. Du kan også søge om hjælp til første måneds husleje, hvis det er en betingelse for at flytte ind i boligen, at den første måned betales forud.

For at du kan få flyttehjælp, skal flytningen være med til at forbedre din eller din families boligsituation. Du kan også søge om flyttehjælp, hvis flytningen betyder, at du kan få arbejde, så du kan forsørge dig selv. Du kan desuden søge, hvis du har været ude for ændringer i dine forhold, fx hvis du er blevet syg, arbejdsløs eller er flyttet fra en samlever, og flytteudgiften er afgørende for dig og din familie. 

Du kan kun få hjælp, hvis du eller din ægtefælle ikke selv kan betale for flytningen via jeres indtægter, opsparing, formue, afdragsordning eller lån.

Inden du kan få hjælpen, skal kommunen vurdere, om udgiften kan blive dækket efter anden lovgivning.

Du kan som udgangspunkt ikke få hjælp, hvis du har påtaget dig udgiften – fx skrevet under på en lejekontrakt – før du søger om hjælp. Kontakt Ydelsesservice København, hvis du har spørgsmål.

Selvom du har boligproblemer, har du ikke automatisk ret til hjælp til at flytte til en bestemt bolig. Der kan være andre midlertidige løsninger, og det tager vi med i vores vurdering.

Hjælp til betaling af depositum og indskud skal altid betales tilbage.

Information og selvbetjening

Læs om, hvem der kan søge ydelsen, om krav til dokumentation, og om hvordan du indsender dokumentation, du ikke har digitalt. Du kan også læse om, hvordan kommunen vurderer din økonomi. Det er en god ide at læse dette, før du søger. 

Vigtig information, inden du søger

Fold alle ud

Hvem kan søge?

Du kan søge om hjælp til flytning i disse situationer:

  • Du flytter inden for eller til Københavns Kommune.
  • Flytningen forbedrer din eller din families boligsituation.
  • Flytningen betyder, at du kan få fast arbejde, så du kan forsørge dig selv.
  • Du eller din ægtefælle kan ikke selv betale for flytningen, hverken via jeres indtægter, opsparing, formue, lån eller afdragsordning.
  • Du har ikke påtaget dig udgifter i forbindelse med flytningen, fx underskrevet en lejekontrakt.

Hvis du har skrevet under på lejekontrakten, før du søger om hjælp, risikerer du at få afslag. Kontakt Ydelsesservice København, hvis du har spørgsmål.

OBS – hvis du søger om indskud: Hvis den bolig, du skal flytte ind i, er bygget efter april 1964, skal du søge hjælp til indskud.  

Læs mere om lån til beboerindskud på kk.dk

Krav til dokumentation

Du skal dokumentere dine nuværende og kommende boligforhold.

Du skal også dokumentere dine og din ægtefælles økonomiske forhold. Al dokumentation skal være aktuel og fra dette kalenderår. Du skal dokumentere:

  • 2 skriftlige tilbud fra flyttefirmaer, hvis du søger hjælp til selve flytningen.
  • Kopi af lejekontrakt for den lejlighed, du flytter fra.
  • Kopi af lejekontrakt for den lejlighed, du flytter til.
  • Dit indkomstgrundlag, fx lønsedler, oversigt over udbetaling af dagpenge eller SU
  • Indtægter, som du ikke betaler A-skat af.
  • Indestående på alle dine og din ægtefælles bankkonti for de seneste 3 måneder.
  • Udgifter ved din bolig, f.eks. husleje, varme, el, vand, gas og indboforsikring.
  • Andre udgifter, f.eks. A-kassekontingent, børnepasning eller børnebidrag.
  • Din formue, f.eks. pensionsopsparing, værdi af ejer- eller andelsbolig, værdi af bil.

Sådan vurderer kommunen din økonomi

Når kommunen vurderer, om du er berettiget til en enkeltydelse, ser vi blandt andet på din og din eventuelle ægtefælles økonomiske situation. Vi ser på, hvor meget du har til rådighed, når du har betalt dine faste udgifter til husleje, el, varme, indboforsikring og lignende. Det kalder vi dit rådighedsbeløb.

Rådighedsbeløbet skal bruges til de udgifter, du selv har indflydelse på. Det er f.eks. mad, tøj, dagligvarer, fritidsaktiviteter, gaver, opsparing, streamingtjenester, afdrag på gæld, telefonsamtaler, toiletartikler og nyanskaffelser.

I Københavns Kommune er der politisk vedtaget et vejledende rådighedsbeløb. Det bruger vi som udgangspunkt, når vi vurderer din økonomi. Selvom du har mindre end det vejledende rådighedsbeløb, har du ikke automatisk ret til en enkeltydelse. Vi vurderer altid dine samlede forhold konkret og individuelt.

Er du gift, indgår din ægtefælles økonomi i vores vurdering.

Bor du sammen med andre voksne, tager vi udgangspunkt i, at I deler de faste udgifter ligeligt.

De vejledende rådighedsbeløb 2024 er:

  • 6.272 kroner for enlige
  • 10.159 kroner for gifte (tilsammen)
  • 5.080 kroner for samlevende (hver)

For pensionister

  • 7.000 kroner for enlige pensionister
  • 11.100 kroner for gifte og samlevende pensionister (tilsammen)
  • 5.555 kroner for samlevende (hver)

Har du spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål til dokumentation og kravene til dokumentation, kan du læse mere på siden, hvor du kan ansøge om enkeltydelsen. 

Du kan også kontakte Ydelsesservice København på telefon 82 56 40 55.

Du kan også få hjælp i i indgang A0 på Gammel Køge Landevej 43.

Vær opmærksom på, at ansøgningen skal sendes til tilflytterkommunen

Ansøgning om hjælp til flytteudgifter skal sendes til den kommune, du flytter til. Det betyder, at du kan søge her, hvis du flytter inden for eller til Københavns Kommune.

Sagsbehandlingstid

Se, hvor lang tid kommunen bruger på sagsbehandling, ved at følge linket og vælge 'Enkeltydelser' i fold-ud-menuen.

Kontakt

Ydelsesservice København

2500 Valby

Telefontider

Mandag

10:00 - 12:00

Tirsdag

10:00 - 12:00

Onsdag

10:00 - 12:00

Torsdag

10:00 - 12:00

Fredag

10:00 - 12:00

Postadresse: 

 

Postboks 210

1502 København V

 

OBS: Onsdagslukket i uge 27-30