Dialogforum på psykiatriområdets vedtægter

En opdateret version af vedtægterne for Dialogforum på psykiatriområdet blev godkendt af Borgerrepræsentationen den 3. februar 2022.

Vedtægter for Dialogforum på Psykiatriområdet 2022-2025

Kapitel 1: Navn og formål

§ 1. Navn

Dialogforum på Psykiatriområdet (herefter: Dialogforum).

§ 2. Formål

Dialogforum er et rådgivende og debatskabende forum, der skal kvalificere Københavns Kommunes indsats for borgere med sindslidelser ved at sikre direkte dialog mellem politikere, brugere og pårørende. Ved hjælp af Dialogforum sikres det, at brugere og pårørende, herunder bruger- og pårørendeorganisationer, får mulighed for at indgå i den dialog, som forener den professionelle ekspertise med brugernes og de pårørendes viden og erfaringer, således at de forskelligartede behov for behandling og social støtte i hverdagen for borgere med psykisk sygdoms sikres bedst muligt.

Kapitel 2: Sammensætning af medlemmer

§ 3. Medlemmer i Dialogforum

Dialogforum består af 14 ordinære medlemmer, heraf en forperson og en næstforperson. Udpeges en forperson uden for kredsen af Dialogforums medlemmer, vil Dialogforum bestå af 15 ordinære medlemmer.

Stk. 2.

Dialogforums ordinære medlemmer består af:

6 repræsentanter fra bruger- og pårørendeorganisationer. Udpegningen koordineres af Psykiatriforeningernes Fællesråd.

8 repræsentanter fra de socialpsykiatriske centre i Københavns Kommune, som udpeges af centerrådene.

1 forperson udefra, hvis personen er udpeget uden for kredsen af Dialogforum.

Stk. 3.

Der udpeges to bruger- eller pårørenderepræsentanter fra hvert af de fire centerråd:

Center for specialiserede botilbud

Center for unge og midlertidige botilbud

Center for selvstændige boformer og sundhed

Center for støtte til borgere i egen bolig og aktivitets- og samværstilbud

Stk. 4.

Valgperioden for medlemmerne følger den fireårige kommunale valgperiode.

Stk. 5.

Et medlem er ikke personligt valgt, men er valgt som repræsentant for en organisation. Dette betyder, at medlemmet automatisk udtræder af Dialogforum, hvis medlemmet ikke længere har ansættelse i eller er medlem af den organisation, der har indstillet medlemmet, eller hvis organisationen indstiller en anden repræsentant til at være medlem af Dialogforum.

§ 4. Valg af forperson

Dialogforums formandskab består af:

1 forperson

1 næstforperson

Stk. 2.

Forpersonen udpeges af Borgerrepræsentationen på baggrund af indstilling fra Socialudvalget. Forud for Socialforvaltningens indstilling til Socialudvalget skal Dialogforum høres og have mulighed for at tilkendegive deres foretrukne forperson. Forpersonen udpeges for en periode, der følger den fireårige kommunale valgperiode.

Stk. 3.

Næstforpersonen udpeges af Dialogforum blandt Dialogforums medlemmer ved Dialogforums konstituerende møde. Næstforpersonen udpeges for en periode, der følger den fireårige kommunale valgperiode. Næstforpersonen overtager forpersonens rolle såfremt forpersonen er midlertidigt forhindret i at udføre denne. 

Stk.4.

Såfremt forpersonen ikke længere kan eller ønsker at udføre hvervet som forperson i Dialogforum, kan medlemmerne ved 2/3 flertal udpege en konstitueret forperson blandt Dialogforums ordinære medlemmer eller suppleanter. Den konstituerede forperson varetager rollen indtil en ny forperson er udpeget af Borgerrepræsentationen.

§ 5. Suppleanter

Alle medlemmer skal have en suppleant. Suppleantens primære funktion er at træde til, når det ordinære medlem er forhindret i at deltage. Suppleanter må desuden frit deltage i Dialogforums møder sammen med det ordinære medlem. Suppleanten skal give besked til sekretariatet om, hvilke møder vedkommende ønsker at deltage i og vil derefter få tilsendt mødemateriale.

I tilfælde af, at der udpeges en forperson udefra, skal denne ikke have en suppleant. Hvis forpersonen er forhindret i at deltage, overtager næstforpersonen forpersonens rolle.

Stk. 2.

Ønsker et medlem at forlade Dialogforum inden valgperiodens udløb, indtræder medlemmets suppleant som ordinært medlem.

Stk. 3.

Er en suppleant indtrådt i Dialogforum som ordinært medlem, udpeger organisationen/centerrådet selv en ny suppleant, der repræsenterer samme organisation/centerråd.

§ 6. Bisiddere

Har et medlem behov for støtte til at deltage i mødet, er der mulighed for at medbringe en bisidder eller personlig hjælper. Inden mødet skal sekretariatet have besked om dette.

Kapitel 3: Politisk deltagelse

§ 7. Politisk deltagelse på møderne

Alle medlemmer af Socialudvalget har til enhver tid mulighed for at deltage på Dialogforums møder. Medlemmer af Socialudvalget vil få tilsendt en dagsorden forud for møderne. Hvis de tilmelder sig mødet, fremsendes det resterende mødemateriale.

Stk. 2.

Socialborgmesteren deltager på Dialogforums møder minimum én gang årligt.

Kapitel 4: Øvrige funktioner

§ 8. Øvrige funktioner

Dialogforum kan fungere som et høringsorgan i forbindelse med nye tiltag i Københavns Kommune, der har relation til borgere med sindslidelser. Dialogforum skal så vidt muligt diskutere høringer internt på møderne.

Stk. 2.  

Der afholdes et årligt møde, hvor Dialogforum indgår i dialog med et politisk udvalg. I løbet af en valgperiode afholdes der således ét møde med henholdsvis Sundheds- og Omsorgsudvalget og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget samt to møder med Socialudvalget. På denne type af møder drøftes der udelukkende temaer med relation til de respektive udvalg, der inviteres.

Stk. 3.

Dialogforums medlemmer kan inviteres til at deltage i projekter, temadage, konferencer og lignende med relevans for borgere med sindslidelse.

Stk. 4.

Dialogforum kan nedsætte arbejdsgrupper og ad hoc-udvalg. Efter drøftelse i Dialogforum udpeges der et antal repræsentanter til sådanne arbejdsgrupper og ad hoc-udvalg.

Sekretariatsbetjening af Dialogforum

§ 9.

Socialforvaltningen udpeger en eller flere sekretærer i forvaltningen, som varetager sekretariatsbetjeningen af Rådet.

Økonomiske forhold vedrørende Dialogforums virksomhed

§ 10.

Udgifterne til Rådets arbejde afholdes af Socialforvaltningen.