Småjob gør en stor forskel på Ørestad Plejecenter

”De småjobbere, vi har haft, er vokset en halv meter. Og for os er der intet tabt, kun vundet,” fortæller administrativ specialist Briana Christine Larsen med et smil.
Lyset falder skråt ind gennem de store glaspartier i stueetagen på Ørestad Plejecenter. Bygningen ligner noget fra et arkitektmagasin: grønne kubiske former i glas og beton, stablet som en kaktus mod himlen.
Indenfor dufter der af kaffe og rengøringsmiddel. På væggene hænger moderne kunst i stærke farver.
Men det er ikke kun omgivelserne, der gør stedet særligt. Ørestad Plejecenter har nemlig haft stor glæde af at ansætte småjobbere i samarbejde med Københavns Erhvervshus. Og en af dem er Anders.
Hvad er et småjob?
Et småjob er en ansættelse på få timer om ugen. For din virksomhed betyder det, at I kan få løst de små opgaver, der tager tiden fra jeres kerneopgaver. For småjobberen er det en vej til erfaring, netværk og nye muligheder for at udvide timerne i fremtiden.
Små opgaver, der fyldte meget
Før Anders kom til, hobede skraldespande og papkasser sig op, og affaldshåndtering stod højt på ønskelisten. Da plejecentret fik vejledning om grøn omstilling hos Københavns Erhvervshus, opstod idéen om at ansætte en småjobber til at hjælpe med de praktiske opgaver.
Det blev startskuddet på et samarbejde med Anders, der er ansat som småjobber ti timer om ugen. Han hjælper husets handyman Gert med affaldshåndtering, transport af madvogne og andre praktiske opgaver, der tidligere tog tid fra medarbejdernes kerneopgaver.
”Småjob har været en stor gevinst for os. Vi får løst opgaver, samtidig med at vi skaber muligheder for et menneske, der havde brug for en håndsrækning,” siger Briana Christine Larsen.

Mere tid til det, der betyder mest
Med Anders som en del af teamet er der kommet struktur på affaldshåndteringen, og madvognene kommer frem til tiden.
Det betyder, at medarbejderne kan bruge kræfterne dér, hvor det betyder mest: ved at give omsorg til de ældre. Som Briana Christine Larsen siger: “Vi har vundet.”
Ansættelsen af Anders har nemlig betydet, at de ikke kun får opgaver løst. De får også nye perspektiver ind: “Det giver noget, når en udefra sætter spørgsmålstegn ved rutiner, vi ellers var blevet blinde for, ” siger Briana Christine Larsen.
Samtidig er det meningsfuldt at give et menneske, der står uden for arbejdsmarkedet, en chance og mulighed for at lykkes.
Det er socialt ansvar i praksis.

Få en småjobber i din virksomhed
Ørestad Plejecenter er et godt eksempel på, hvordan få timer kan gøre en stor forskel for både virksomhed, medarbejdere og mennesker uden for arbejdsmarkedet.
Kontakt Københavns Erhvervshus på 33 66 33 33 og hør, hvordan din virksomhed kan få hjælp til at ansætte en medarbejder i småjob.
Fire fordele ved at ansætte en småjobber
- Få løst småopgaver og frigivet tid til din virksomheds kerneopgaver
Et småjob er en almindelig ansættelse på få timer om ugen – fx 5, 15 eller 20 timer. Småjobberen kan hjælpe med opgaver som affaldshåndtering, lettere rengøring, indkøb, affaldshåndtering og meget mere, der tager tid fra din virksomheds kerneopgaver.
- Gør en forskel og få engagerede medarbejdere
Når du ansætter en småjobber, giver du en ledig en chance for at komme ind på arbejdsmarkedet. Mange småjobbere viser stort engagement og kan med tiden udfylde en større og større rolle.
- Skab arbejdsglæde hos dine medarbejdere
Dine medarbejdere kan opleve det som meningsfuldt, når deres arbejdsplads giver ledige en chance for at blive en del af arbejdsmarkedet.
- Styrk din virksomheds CSR-profil
At tage socialt ansvar kan gavne din virksomheds omdømme – både internt og eksternt. Ansættelsen af en småjobber viser, at din virksomhed bidrager til et inkluderende arbejdsmarked.