Københavnske natteværter skaber tryghed i byen

Natteværterne er til stede i Indre Bys natteliv i nattetimerne torsdag til lørdag året rundt. Her sørger de for at passe på byen, på gæsterne og på naboerne. De indsamler data, som de bruger i samarbejde med centrale nattelivsaktører såsom Politiet og Hovedstadens Beredskab.
En ny evaluering af Natteværterne og nattelivskoordineringen, udført af Seismonaut viser, at Natteværterne har en tryghedsskabende effekt for byens borgere.
”Det skal være trygt at færdes i nattelivet i København. Det er vigtigt, at kommunen er med til at skabe et godt samspil mellem gæster, ansatte og naboer i byen. Derfor er jeg selvfølgelig rigtig glad for, at Natteværterne gør en forskel i nattelivet,” siger Kultur- og Fritidsborgmester, Mia Nyegaard (RV).
Natteværterne som bindeled og regulerende instans
Ifølge evalueringen udmærker Natteværterne sig særligt på tre områder:
- Ordningen styrker samarbejdet mellem nattelivets forskellige aktører gennem koordinering og dialog.
- Natteværterne har en omsorgsrolle for udsatte og sårbare borgere samt en tryghedsskabende værtskabsrolle for gæster i byen.
- Natteværternes arbejde fremhæves i forhold til at regulere adfærd i nattelivet, som sikrer et tryggere natteliv for alle.
Evalueringen understreger, at Natteværternes tilstedeværelse har bidraget væsentligt til den forebyggende indsats, hvilket har medført, at flere aktører i nattelivet i dag tager et større ansvar for at skabe et tryggere miljø for både gæster, beboere og ansatte. Det styrkede netværk omkring nattelivet skaber nu bedre forudsætninger for en mere strategisk og databaseret tilgang til videndeling.
Fremtiden står på formalisering og forebyggelse
Evalueringen peger også på, hvordan Natteværterne kan gøre en endnu større forskel. Konkret anbefaler evalueringen blandt andet, at Natteværterne formaliserer deres interne processer samt deres samarbejde med andre aktører, og at der arbejdes endnu mere strategisk med den data, der indsamles.
”Vi ønsker at føre anbefalingerne ud i livet, så Natteværternes rolle i nattelivskoordinering og samarbejdet med andre aktører forbliver central for trygheden i Københavns natteliv. Ved at kombinere vores tværgående samarbejder og dataarbejde, kan vi opfange mønstre i nattelivet, som vi ser et stort forebyggelsespotentiale i”, fortæller leder af Natteværterne, Christian Klinke, og uddyber:
”Vi har en fantastisk personalegruppe, hvor alle tager ekstremt meget ejerskab. Der er stor diversitet blandt Natteværterne, hvilket bidrager positivt i løsningen af opgaverne i nattelivet. Natteværterne møder mange forskellige opgaver i nattelivet, men de har altid fokus på at samarbejde. Det er tydeligt i evalueringen, at Natteværterne spiller en betydelig rolle, og jeg er virkelig stolt af deres indsats, hvor vi strategisk tænker tværfagligt og helhedsorienterede med fokus på borgerne."
Natteværterne startede som et pilotprojekt i 2019 med to natteværter. Ved seneste budgetforhandling blev Natteværterne opnormeret til at være i gennemsnit otte værter pr. vagt fra torsdag til lørdag året rundt.
Natteværternes bevilling udløber ved udgangen af 2025.
Kontakt
Om Kultur- og Fritidsforvaltningen
Kultur- og Fritidsforvaltningen i Københavns Kommunes fornemmeste opgave er at samarbejde med københavnerne om at skabe en by, der lever og udvikler sig.