Mødedato: 30.10.2019, kl. 15:00
Mødested: Rådhuset, 1. sal, værelse 87

Status på planlægning af Københavns værtskab for EURO 2020

Se alle bilag
Kultur- og Fritidsudvalget forelægges en status på arbejdet med Københavns værtskab for EURO 2020.

Indstilling

Kultur- og Fritidsforvaltningen indstiller, 

  1. at Kultur- og Fritidsudvalget tager status på arbejdet med Københavns værtskab for EURO 2020 til efterretning.

Problemstilling

København er i 2020 vært for tre puljekampe og en ottendedelsfinale i forbindelse med Europamesterskabet i herrefodbold 2020 (EURO 2020), som afvikles i perioden 12. juni – 12. juli 2020. Kultur- og Fritidsudvalget forelægges en status på forberedelse af eventen.  

Kultur- og Fritidsudvalget udsatte på sit møde den 19. juni 2019 forvaltningens status, idet udvalget ønskede, at sagen blev beskrevet yderligere. Denne instilling erstatter således den indstilling, der blev udsat på mødet den 19. juni 2019.

Løsning

EURO 2020 afvikles i perioden 12. juni – 12. juli 2020. Turneringen ejes af det europæiske fodboldforbund (UEFA). Det danske værtskab projektledes af Dansk Boldspil-Union (DBU) i samarbejde med Københavns Kommune og Parken Sport & Entertainment. Hertil kommer en længere række samarbejdspartnere og underleverandører.

I forhold til de fysiske rammer er der indgået bindende aftaler om brug af følgende pladser og faciliteter under byens værtskab:

  • Alle fire kampe spilles i Parken
  • Tingbjerg Idrætspark vil fungere som træningsanlæg på kampdage for de hold, som skal spille EM-kamp i Parken.
  • Valby Idrætspark er udvalgt som potentielt fast holdepunkt for de landshold, som ønsker samme lokation til at bo og træne.
  • Idrætshuset/Østerbro Stadion benyttes som frivillighed-, akkrediterings- og billetcenter, TV compound mm. i perioden 9. maj - 5. juni 2020.
  • Ofelia Plads er officiel fanzone i perioden 12. juni - 12. juli 2020.
  • Rådhushallen er i perioden 6. juni - 30. juni 2020 ramme om en udstilling om dansk og europæisk fodboldhistorie med et særligt fokus på den danske EM-triumf i 1992. 
  • Rådhusets facade og Rådhuspladsen udsmykkes i perioden 6. juni - 12. juli 2020 for at skabe opmærksomhed om byens værtskab overfor borgere og gæster.    
  • Cirkelbroen, som er valgt som det officielle slutrunde-logo for København som værtsby, lægger byrum til giftelystne fodboldfans, som ønsker at blive borgerligt viet på udvalgte datoer under slutrunden.

Host City Agreement: værtsbyaftalen mellem Københavns Kommune, DBU og UEFA 
I forbindelse med afgivelse af det danske bud på værtskabet for EURO 2020 tilbage i 2014 indgik Københavns Kommune, DBU og UEFA en værtsbyaftale (”Host City Agreement”). Aftalen er underskrevet af overborgmesteren og den daværende kultur- og fritidsborgmester. Med aftalen har Københavns Kommune og DBU påtaget sig en række opgaver og forpligtelser som én af slutrundens 12 værtsbyer.

Københavns Kommunes samlede bevilling til EM 2020 på i alt 18 mio. kr. (2018 p/l) blev afsat i forbindelse med forhandlingerne om Budget 2018 og er sammensat som følger:

- 8,2 mio. kr. i direkte tilskud til DBU
- 7,7 mio. kr. i ekstraudgifter til Teknik- og Miljøforvaltningen
- 2,1 mio. kr. til Kultur- og Fritidsforvaltningen til aktivering af EM 2020.

Københavns Kommunes udgifter til EURO 2020 afholdes med hjemmel i kommunalfuldmagtsreglerne.

En del af de forpligtelser, der i henhold til Host City Agreement påhviler Københavns Kommune, opfylder kommunen selv, f.eks. ved at medvirke til at indgå aftaler om brug af offentlige arealer og faciliteter, sikre renhold i området omkring fanzonen på Ofelia Plads mv. samt ved at udvikle borger- og foreningsrettede indsatser og sideevents. Værtsbyforpligtelserne er primært forankret i Teknik- og Miljøforvaltningen og Kultur- og Fritidsforvaltningen.

I bilag 1 gives en status på Kultur- og Fritidsforvaltningens arbejde med aktiveringen af EURO 2020 i relation til henholdsvis foreningerne, byen/københavnerne og fodboldfansene/turisterne. Tematisk arbejdes der med følgende hovedspor: Fodbold til flere, Flere piger i fodbolden og Fodbold på mange måder.

Københavns Kommunes egne opgaver og budget er genstand for regelmæssige og tværforvaltningsmæssige drøftelser på medarbejder-, kontorchef- og direktionsniveau og der er pt. ingen anmærkninger i forhold til hverken opgaveløsning eller budget.   

De øvrige forpligtelser som København som værtsby har over for UEFA udføres af DBU, og DBU har budgetansvaret for at opfylde disse opgaver. Opgaverne omfatter bl.a. etablering og drift af fanzonen på Ofelia Plads, promovering af UEFA EURO 2020 i byrummet (herunder ”Host City Dressing” og aktiviteter for fodboldfans i byrummet), mobilitetsplanlægning i forhold til besøgende fans, træning og organisering af frivillige, borgerinformation m.m.


Tilskudsaftale mellem Københavns Kommune og DBU om EURO 2020-værtskabsforpligtelser
Borgerrepræsentationen godkendte den 1. februar 2018 en redegørelse fra Kultur- og Fritidsudvalget om baggrund og præmisser for Københavns værtskab for EURO 2020. Med Borgerrepræsentationens mandat til det videre arbejde underskrev Kultur- og Fritidsforvaltningen og DBU i juni 2018 en tilskudsaftale, som angiver vilkår og forudsætninger for kommunes tilskud. Aftalen regulerer parternes forpligtelser, så kommunen, der over for UEFA har ansvaret for at opfylde Host City Agreement, sikrer sig, at DBU udfører de aftalte opgaver. Aftalen er godkendt af Kultur- og Fritidsudvalget og Borgerrepræsentationen.

Kultur- og Fritidsforvaltningen, Teknik- og Miljøforvaltningen og Økonomiforvaltningen mødes jævnligt med DBU for at følge arbejdet med eventen og for at sikre samarbejde og koordinering på alle relevante områder. Baseret på DBUs seneste projekt- og budgetstatus samt risikomonitorering vurderes der, for nuværende, ikke at være væsentlige risici i forhold til projektets økonomi eller opfyldelsen af Host City Agreement. Eneste budgetanmærkning vedrører udgifter til sikkerhed. Denne budgetpost kvalificeres i perioden ultimo 2019 og frem mod sommeren 2020 i takt med at det afgøres, hvilke hold der skal spille EM-kampe i Parken samt politiets vurdering af behovet for sikkerhedsforanstaltninger.

 
Øvrige aftaler mellem Københavns Kommune, DBU og UEFA
Ud over Host City Agreement omfatter det aftaleretlige kompleks mellem Københavns Kommune, DBU og UEFA pr. september 2019 fire yderligere aftaler:

  • ”Transfer Training Center”: aftale om Tingbjerg Idrætspark som træningsanlæg på kampdage for de hold, som skal spille EM-kampe i Parken. Indgået januar 2019.    
  • ”Team Base Camp”: aftale om Valby Idrætspark som muligt fast holdepunkt for de landshold, som ønsker at bo og træne på samme lokation under EURO 2020. Indgået januar 2019.

  • ”Host City Guidelines”: følgedokument til ”Host City Agreement”, som specificerer Københavns rettigheder og forpligtelser. Underskrevet juni 2019 og godkendt af UEFA august 2019.

  • ”Fan Zone Guidelines”: følgedokument til ”Host City Agreement”, som specificerer Københavns rettigheder og forpligtelser i forhold til den officielle EURO 2020 Fan Zone. Udkast til følgebrev med forbehold afsendt til UEFA primo juli 2019. Forventes underskrevet og godkendt i løbet af efteråret 2019.

Alle aftaler ligger i forlængelse af Host City Agreement og forpligter således både DBU og Københavns Kommune på opgave- og budgetansvar. Derfor har der parallelt med den mere praktisk orienterede dialog kørt et juridisk spor for at sikre, at Københavns Kommune kan stå inde for, at UEFAs værtsbyforpligtelser reelt kan omsættes til konkrete løsninger, samt at disse kan håndteres inden for DBU’s og Københavns Kommunes budgetmæssige rammer. 

UEFA har tidligere på året overfor DBU og Københavns Kommune bekræftet, at der ikke er planer om at præsentere EURO 2020-værtsbyerne for nye aftaler af tilsvarende art frem mod sommeren 2020.

Host City Guidelines
I Københavns Kommunes følgedokument til Host City Guidelines er angivet en række generelle forbehold, herunder:

- at indfrielsen af værtsbyforpligtelserne forudsætter hjemmel i dansk lovgivning, samt
- at Københavns Kommune ikke kan påtage sig forpligtelser, som ligger ud over, hvad kommunen allerede har påtaget sig som medunderskriver af Host City Agreement, medmindre parterne kan enes om operationelle løsninger, som kan gennemføres indenfor rammerne af dansk lovgivning og de budgetmæssige rammer for projektet. 

I tillæg til ovenstående har UEFA godkendt et specifikt forbehold om, at Københavns Kommune, som myndighed, udelukkende kan bistå i forhold til at sikre UEFAs sponsorers eksklusivrettigheder i forhold til kommunalt ejede flader - og ikke på reklamepladser, som er ejet/kontrolleret af tredjemand. 

Fan Zone Guidelines
Som angivet udestår tiltrædelsen af Fan Zone Guidelines. Fan Zone Guidelines vedrører hovedsageligt DBUs opgave- og budgetansvar i henhold til Host City Agreement. I lighed med processen for aftalen om "Host City Guidelines" er Københavns Kommune i dialog med UEFA om formulering af en række generelle forbehold samt om specifikke bestemmelser, herunder kommunens muligheder for at afholde og/eller medvirke til offentlig visning af EM-kampe.

UEFAs guidelines angiver, at Københavns Kommune skal undlade at give tilladelse til fremvisninger, som vurderes - tilsigtet - at påføre den officielle fanzone urimelig konkurrence. Københavns Kommune og DBU er i dialog med UEFA i forhold til at afklare mulighederne for lokale storskærmsvisninger i de københavnske fodboldklubber, på kommunens egne institutioner og på offentlige pladser under EURO 2020. De endelige retningslinjer forventes offentliggjort primo 2020.

EURO 2020 Property Rights Committee

I forhold til de værtsbyforpligtelser som forudsætter myndighedssamarbejde har UEFA etableret en dansk "EURO 2020 Property Rights Committee". Komitéens formål er at udarbejde konkrete procedurer for håndtering af de forskellige potentielle hændelser som relaterer sig til de bestemmelser i Host City Agreement og Guidelines som angår UEFA's kommercielle EURO 2020 partnere. Bestemmelser vedrører bl.a. ulovligt salg af billetter, opsatte reklamer i bybilledet fra konkurrerende virksomheder til UEFAs sponsorer, salg af mad og drikke fra gadesælgere uden offentlig tilladelse mm.

For at sikre, at procedurer har hjemmel i dansk lov og kan udføres af rette ansvarlige myndighed er den danske komité sammensat af bl.a. Politiet, SKAT, Patent- og Varemærkestyrelsen, Justitsministeriet, Kulturministeriet og Kammeradvokaten; alle parter som - i forbindelse med afgivelse af det danske bud på værtskabet for EURO 2020 - har underskrevet en garanti til UEFA om samarbejde. Københavns Kommunes medlemmer repræsenterer både Kultur- og Fritidsforvaltningen, Økonomiforvaltningen og Teknik- og Miljøforvaltningen. Komitéen ledes af UEFA i samarbejde med DBU, som har ansat en ledende dansk ophavsretsadvokat til at facilitere samarbejdet mellem de danske medlemmer og UEFA.

Økonomi

Indstillingen har ingen økonomiske konsekvenser.

Videre proces

Kultur- og Fritidsudvalget vil blive forelagt en opdateret status for planlægningen af Københavns værtskab for EURO 2020 primo 2020, når planerne for værtsbyernes holdsammensætning er på plads.  

 

Mette Touborg

                             /Thomas Bach                         

 

Beslutning

Kultur- og Fritidsudvalgets beslutning i mødet den 30. oktober 2019:

Kultur- og Fritidsudvalget godkendte indstillingen.

Til top