Midlertidigt plejeophold

Et midlertidigt plejeophold er til dig, der ikke har mulighed for at være derhjemme, mens du venter på en permanent plejebolig.

På det midlertidige plejeophold har du mulighed for at få et tilbud om pleje og træning, som minder om det, du senere vil få på et plejehjem. 

Dit ophold er midlertidigt og varer, indtil du kan flytte ind i den permanente plejebolig. Opholdet kan vare fra nogle få dage og op til cirka fire uger, afhængigt af hvornår du kan tilbydes en plejebolig. Du skal være godkendt til plejebolig under 4-ugers garantien for at få et midlertidigt plejeophold. 

Søg om midlertidigt plejeophold

Praktiske oplysninger

Pris (2024)

Egenbetaling på 148 kr. pr. døgn. Det dækker mad og vask af linned.

Sted

Opholdet er på Plejecentret Hørgården (boligertilaeldre.kk.dk).

Klippekort

Københavns Kommune tilbyder et klippekort til dig, der er på midlertidigt plejeophold. Med klippekortet får du en halv times ekstra valgfri hjælp om ugen.

Læs mere om klippekortet (boligertilaeldre.kk.dk)

Transport

  • Kommunen sørger for og betaler din transport til opholdet 
  • Du skal selv betale og sørge for transporten fra opholdet til din plejebolig 
  • Hvis du ved brug af klippekortet har behov for særlig hjælp til transport, skal du benytte kørselsordningen på det midlertidige plejeophold. 

Sagsbehandlingsfrister

Lovgrundlag: Serviceloven §84 stk. 2
Tidsfrist for afgørelse: Inden for 10 hverdage
Iværksættelse af indsats efter afgørelse: Hurtigst muligt
Ved akut behov behandles ansøgning med det samme.
Læs mere om sagsbehandling i Københavns Kommune

Flere informationer om opholdet

Vis alle

Det skal du have med

Det kan være en god ide at få hjælp af en pårørende til at pakke. Du har selv ansvar for dine ejendele under dit ophold. Det gælder også eventuelle værdigenstande. 

Vi opfordrer dig til kun at medbringe de mest nødvendige ejendele og at undlade at medbringe kontanter. Hvis du mister noget, skal du melde det til din forsikring. 

Pakkeliste 

  • Tøj, undertøj, overtøj, træningstøj og skridsikre sko, der sidder godt fast på dine fødder Toiletsager: shampoo, creme, tandbørste, tandpasta, deodorant, kam/børste, barbergrej og eventuelt bind eller bleer 
  • Medicin og eventuelt medicinkort og recepter Dit sundhedskort 
  • Hjælpemidler, hvis du har det, fx rollator, kørestol eller stok Briller, høreapparat, betalingskort og lignende. 

Når du ankommer

Når du ankommer til det midlertidige plejeophold, taler en medarbejder med dig om dine forventninger til opholdet. 

Under samtalen afklarer I, hvilken pleje og træning du har brug for. Det kan for eksempel være hjælp til personlig pleje og til træning i hverdagsaktiviteter. 

Dine pårørende er altid velkomne – også til samtaler om opholdet. 

På plejehjemmet kan du møde: 

  • Sygeplejersker 
  • Social- og sundhedsassistenter og -hjælpere 
  • Ergo- og fysioterapeuter
  • Rengørings- og køkkenpersonale 
  • Administrative medarbejdere. 

Faciliteter og flere praktiske oplysninger om opholdet

Faciliteter 

Du får dit eget værelse, som er møbleret. Du har adgang til eget toilet og bad på dit værelse. Vi har en opholds- og spisestue og andre fællesarealer, hvor du kan mødes med andre borgere og deltage i sociale aktiviteter 

Besøg 

Dine pårørende er velkomne til at komme på besøg. 

Måltider 

Under opholdet får du alle dagens måltider. Køkkenet har fokus på sund, næringsrig og økologisk mad. Maden tilberedes på plejehjemmet. 

Alkohol 

Det er tilladt at indtage alkohol i begrænsede mængder. 

Rygning 

Rygning og åben ild er ikke tilladt. Det gælder også e-cigaretter. Du kan ryge udenfor på anviste steder. 

Tøjvask 

Vi har en vaskemaskine. Tøjvask kan indgå som en af de aktiviteter i hverdagen, du laver sammen med personalet. Alternativt kan vi vaske dit tøj for dig. 

Frisør og fodterapeut 

Du har mulighed for at komme til frisør eller fodterapeut. Det kan indgå som en del af din rehabilitering enten på plejehjemmet eller i nabolaget. Du betaler selv for frisøren og fodterapeuten. 

Parkering 

Der er to timers parkering omkring Hørgården. Vi kan udstede en dagsparkeringsbillet, hvis du har brug for at parkere i længere tid. Fortæl os om dit behov, så hjælper vi dig 

Læge, medicin og evt. ledsager

Læge 

Det er din praktiserende læge, der har behandlingsansvaret under dit ophold. Vi udveksler derfor informationer med din læge, hvis du giver samtykke til det. 

Medicin 

Det er din praktiserende læge eller hospitalet, der udsteder recepter på medicin under dit ophold. Personalet hjælper dig med at bestille medicin fra apoteket. Du betaler selv for udgiften til medicinen og leveringen. Hvis du har dosispakket medicin, kan dette anvendes under dit ophold.

Du kan få støtte til at håndtere din medicin. Du skal give samtykke til dette, og vi vil informere din læge om, at vi hjælper dig med din medicin. 

Fortæl os, hvis du er medlem af sygeforsikring ”danmark” eller har medicinkort. 

Brug for en ledsager? 

Har du brug for at komme til undersøgelse hos din læge eller på hospitalet, og kan du ikke tage af sted på egen hånd, forsøger vi at aftale med dine pårørende, at de følger dig. 

Når du skal videre til din plejebolig

Dit midlertidige plejeophold på Hørgården slutter, når du flytter ind i den permanente plejebolig, som du bliver tilbudt. 

Du og eventuelt dine pårørende vil blive kontaktet af det plejehjem, hvor du tilbydes en plejebolig. Inden for tre dage skal du meddele, om du ønsker at sige "ja tak" til tilbuddet om plejebolig. Det er dog en forudsætning for det midlertidige plejeophold, at du tager imod den første plejebolig, du får tilbudt. 

Der går maksimalt 14 dage, fra du har fået tilbuddet, til du skal overtage plejeboligen, flytte og betale husleje. 

Du skal tage dine ejendele med dig videre, da værelset overtages af en anden. 

Opsig først din bolig, når du har sagt ja til plejebolig 

Det er vigtigt, at du ikke opsiger/sælger din nuværende bolig, før du har sagt ja til en plejebolig. 

Betaling 

Du modtager en regning for dit ophold i Digital Post. Hvis du er frameldt Digital Post, får du sendt en regning med posten til din hjemmeadresse. 

Har du spørgsmål til regningen, skal du kontakte Koncernservice på telefon 70 80 80 00. 

Kontakt