Mødedato: 22.01.2015, kl. 17:30
Mødested: Borgerrepræsentationens mødesal

Endelig vedtagelse af lokalplan "Nyhavn og Gammelholm"

Se alle bilag
Efter høringsperioden skal Borgerrepræsentationen vedtage lokalplan ”Nyhavn og Gammelholm” endeligt. Lokalplanen fastlægger bevaringsværdier for området samt udviklingsmuligheder, herunder husbådes placering og udformning.

Indstilling og beslutning

Indstilling om,
  1. at lokalplan ”Nyhavn og Gammelholm” vedtages endeligt med ændringer som foreslået i afsnittet Løsning.
Det forudsættes, at eventuelle merudgifter, som følge af sagen afholdes indenfor Teknik- og Miljøudvalgets budgetramme.

(Teknik- og Miljøudvalget)

Problemstilling

På baggrund af Teknik- og Miljøudvalgets beslutning fra marts 2011 om at udarbejde bevarende lokalplan for Nyhavn, blev der udarbejdet lokalplanforslag, som blev vedtaget i Borgerrepræsentationen den 18. juni 2014 med henblik på offentliggørelse. Forslaget har været i høring fra 17. juli 2014 til 29. september 2014. Der er modtaget 31 henvendelser.

De gældende lokalplaner nr. 280 og nr. 428 for Havnegadeområdet ophæves, da de ikke giver mulighed for husbåde langs Havnegade, hvilket ikke er i overensstemmelse med Kommuneplan 2011, der giver mulighed for placering af 12 husbåde i Nyhavn og husbåde langs Havnegade.

Teknik- og Miljøudvalget besluttede den 10. november 2014 at sende indstillingen tilbage til forvaltningen med henblik på yderligere afklaring vedrørende anløb, billetsalg, altaner, husbåde og skybrudssikring.

Løsning

Lokalplanen regulerer bebyggelsen på Gammelholm, så den kan udvikles og fornyes uden at bevaringsværdierne forringes, og den regulerer forholdene for promenader m.m. i Nyhavn for at sikre en god balance mellem udeservering, færdsel og ophold. Derudover omfatter lokalplanen bestemmelser for husbåde langs Nyhavn og Havnegade i overensstemmelse med Kommuneplan 2011 og strategien for Nyhavnsområdet. I henhold til planloven er det kun muligt at regulere husbåde og ikke sejlende skibe. Antal og placering af husbåde er reduceret i forhold til Kommuneplan 2011, og bestemmelserne for parken langs Havnegade er overført til dette lokalplanforslag, så intentionerne for parken er fastholdt.

Som følge af Teknik- og Miljøudvalgets beslutning den 10. november 2014, hvor indstillingen blev sendt tilbage til forvaltningen med ønske om yderligere oplysninger, er indstillingen blevet tilføjet et bilag 7, hvor de rejste spørgsmål besvares.

Høring
De modtagne henvendelser i høringsperioden vedlægges som bilag 2. I bilag 3 er henvendelserne refereret med forvaltningens bemærkninger. Borgernes hovedsynspunkter i henvendelserne er anført nedenfor.

Bemærkninger fra Indre By Lokaludvalg og Københavns Museum
Lokaludvalget ønsker, at den maksimale højde på 7 m for husbåde langs Havnegade ændres til 5,4 m. De er imod den nuværende udformning af ”Det flydende Fiskemarked” i Havnegade, som, de mener, ikke passer ind i miljøet. Lokaludvalget ønsker parken langs Havnegade forbeholdt til rekreative formål.  Eventuel udeservering skal ske på fortovet ved restauranter og cafeer, så kajkanter og bolværket friholdes. Lokaludvalget beder forvaltningen om at indlede en dialog med de relevante parter mhb. på at flytte billetsalget til Canal Tours, så man har frit udsyn fra Kongens Nytorv til Inderhavnen, at flytte omstigningen mellem turistbusserne og kanalrundfartsbådene væk fra Nyhavn, og at forureningen fra kanalrundfarten nedbringes. Lokaludvalget anfører, at der er behov for gennemsigtighed omkring reglerne for opsætning af altaner, ligesom der børe være fokus på håndhævelse. Herudover har lokaludvalget noteret en række punkter, som de beder forvaltningen være opmærksom på.

Københavns Museum finder generelt, at forslaget lægger op til en lokalplan, der beskytter områdets egenart.

Forvaltningens bemærkninger
Lokalplanen foreslås ændret, så der tilføjes en bestemmelse, der sikrer, at husbåde i udstrækning og form også på det sidste stykke mellem Tordenskjoldsgade og Chr. IV´s bro passer ind i området.

Teknik- og Miljøforvaltningen administrerer og behandler ansøgninger til udeserveringer på baggrund af en konkret vurdering, så der sikres en balance mellem rekreation og restaurationer samt ophold for byen og kvarteret i overensstemmelse med Strategien for Nyhavnsområdet. Københavns Kommune er i dialog med Canal Tours (CT) om placeringen af bådenes anløb og billetsalg i Nyhavn, men skal samtidig bemærke, at deres nuværende anlæg er lovligt opført. Vedrørende turistbusserne pågår der løbende dialog med branchen omkring konkrete initiativer for bedre forhold for turistbusserne – især i Middelalderbyen. Vedrørende forurening har CT tilkendegivet, at de vil følge op på klager om forurening og søge forureningen reduceret. Der foreslås tilføjet en ny bestemmelse, så det bliver entydigt, at det er samtlige facader mod gård, der dækkes af gårdaltan-bestemmelsen, så gårdmiljøet får et homogent udtryk. Lokalplaner håndhæves i overensstemmelse med planloven, når forvaltningen får kendskab til forhold der er i strid med lokalplanerne.

Hovedsynspunkter i borgernes henvendelser
  1. En beboerforening finder, at udformning af vinduer mod gade på de bevaringsværdige bygninger i Gammelholm er for restriktiv.
  2. En beboerforening finder, at udformning af altaner er for restriktiv og én finder, at det skal fremgå mere entydigt, hvilke bygninger der kan få altaner mod gården på Gammelholm.
  3. Flere er bekymrede for, at parken langs Havnegade vil udvikle sig til et nyt Nyhavn. Der er bekymring for, hvordan udeserveringen fremadrettet vil blive administreret. Parken ønskes primært til rekreativt ophold.
  4. Enkelte har påpeget, at definitionen på husbåde er for uklar. 
  5. Flere mener, at bestemmelserne for udformning af husbåde på den sidste strækning mod Chr. IV´s Bro skal skærpes, så bl.a. højden mindskes, da de ikke synes ”Det flydende Fiskemarked” passer ind i miljøet.
  6. Flere bemærker, at de mange landgangsbroer, containere m.m. til brug for bådene skæmmer den ny promenade i Nyhavn langs skyggesiden, og at fremkommeligheden er hæmmet. Herudover bemærkes det også, at udformningen af skiltning, billetsalg og anløbsbro er for dominerende og skæmmer kigget mellem by og vand.
  7. Enkelte, herunder Nyhavnsforeningen, påpeger trængsel og påsejlinger på grund af Kanalrundfartens mange både og mener at flagstænger langs solsiden vil hæmme manøvremuligheden for veteranskibe

Herudover er der en række bemærkninger til enkeltforhold i området.

Forvaltningens bemærkninger
Ad 1: Områdets bevaringsværdier findes både i de store træk med sigtelinjer og i detaljeringen. 
          Vinduernes detaljering i træ med kitfals indgår som en bevaringsværdi for området, hvorfor 
          det er vigtigt at fastholde.

Ad 2: Bestemmelserne om altaner er udformet, så skygge- og indbliksgener mindskes mest muligt 
          og tilgodeser friarealet på terræn og det æstetiske udtryk. Se i øvrigt ovenstående bemærkninger 
          til Indre By Lokaludvalg.

Ad 3: Se ovenstående bemærkninger til Indre By Lokaludvalg.

Ad 4: Husbådens bygningsfunktion er omfattet af byggeloven, og husbådes flydefunktion er 
          omfattet af lov om sikkerhed til søs. Lokalplanen bruger definitionerne i vejledningerne til 
          byggelov og planlov, som angiver, ”at h
usbåde omfatter alle fartøjer og flydende 
          konstruktioner, der har en mere end rent forbigående bygningsmæssig anvendelse, 
          uafhængigt af om husbåden er et ombygget skib eller fra starten konstrueret til 
          formålet”
.

Ad 5: Se ovenstående bemærkninger til Indre By Lokaludvalg.

Ad 6: Lokalplanen kan ikke regulere eksisterende forhold, men alene de fremtidige forhold. Hvis 
         Teknik- og Miljøforvaltningen gøres bekendt med ulovlige forhold tager forvaltningen initiativ 
          til at igangsætte et påbud så skæmmende og hæmmende inventar og skiltning fjernes.

Ad 7: Lokalplanen kan ikke regulere sejlende skibe. Opsætning af flagstænger langs solsiden 
          foreslås udtaget af lokalplanforslaget, da det mindsker manøvremuligheden.

Forslag til ændringer som følge af indsigelser samt Teknik- og Miljøudvalgets ønsker den 10. november 2014
Det indstilles, at lokalplanen ændres for opstilling af løse stole og borde langs facaden på Nyhavns solside, hvorved borde og stole som hidtidig praksis kan placeres maks. 70 cm fra facaden i stedet for de i lokalplanforslaget anførte 60 cm. Herudover indstilles, at anvendelsen af husbåde ændres til også at omfatte kulturelle formål, hvilket blandt andet dækker teater og udstilling. Endelig indstilles som følge af Teknik- og Miljøudvalgets drøftelser på mødet den 10. november 2014, at der gives mulighed for altaner med en dybde på 1,5 meter mod gården i stedet for 1,3 meter. Se ændringsforslagene i deres fulde længde i bilag 4.

De foreslåede ændringer forudsætter ikke en supplerende høring efter planlovens § 27, stk. 3, idet de ikke skønnes på væsentlig måde at berøre ejere, lejere og brugere i og uden for lokalplanområdet.

Borgermøde
Der har været afholdt to borgermøder: Ét møde den 2. september 2014 om Gammelholms bevaringsværdige bygninger, og ét møde den 9. september 2014 om husbåde, parken langs Havnegade og Nyhavn. Hovedsynspunkterne relaterede sig i mindre grad til lokalplanen og mere til ønsker om at ændre eksisterende forhold f.eks. trængsel i kanalen af kanalrundfartsbåde, fjernelse af skiltning og landgange, cafeer i parken langs Havnegade samt slukning af dieselmotorer. Referat og evaluering af møderne fremgår af bilag 6.

Økonomi

Denne indstilling har ikke i sig selv økonomiske konsekvenser for kommunen.

Videre proces

Når Borgerrepræsentationen har vedtaget lokalplanen, bekendtgør forvaltningen denne i henhold til reglerne i planloven.



Pernille Andersen                         
                  /Torben Gleesborg

Oversigt over politisk behandling

Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget over for Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen anbefaler,  
  1. at lokalplan ”Nyhavn og Gammelholm” vedtages endeligt med ændringer som foreslået i afsnittet Løsning.


Teknik- og Miljøudvalgets beslutning i mødet den 15. december 2014

C, I og V stillede følgende ændringsforslag om, at indstillingen tilføjes:

”At kanalrundfartsbådene skal have samme antal anløbsmuligheder samt adgang til at opstille bygning til billetsalg.

At der skal være mulighed for busser til at afsætte og hente turister.”

Ændringsforslaget blev ikke godkendt med stemmerne 3 mod 8. Ingen undlod at stemme.

For stemte: C, I og V.
Imod stemte: A, B, F og Ø.

Indstillingen blev anbefalet over for Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen med 8 stemmer mod 3. Ingen undlod at stemme.

For stemte: A, B, F og Ø.
Imod stemte: C, I og V.


Økonomiforvaltningen indstiller, at Økonomiudvalget oversender sagen til Borgerrepræsentationen med følgende erklæring:

Økonomiudvalget har ingen bemærkninger til det planmæssige aspekt af sagen eller at nærværende sag søges gennemført i den foreliggende form, idet det forudsættes, at eventuelle merudgifter, som følge af sagen afholdes indenfor Teknik- og Miljøudvalgets budgetramme.



Økonomiudvalgets beslutning i mødet den 13. januar 2015

Indstillingen blev anbefalet over for Borgerrepræsentationen uden afstemning.

Beslutning

Borgerrepræsentationens beslutning i mødet den 22. januar 2015

 

Det Konservative Folkeparti genfremsatte følgende ændringsforslag (ÆF1) fra udvalgsbehandlingen:

 

”At kanalrundfartsbådene skal have samme antal anløbsmuligheder samt adgang til at opstille bygning til billetsalg.”

 

 

Det Konservative Folkeparti genfremsatte følgende ændringsforslag (ÆF2) fra udvalgsbehandlingen:

 

”At der skal være mulighed for busser til at afsætte og hente turister”.

 

 

Det af Det Konservative Folkeparti genfremsatte ændringsforslag (ÆF1) blev forkastet med 38 stemmer imod 9. Ingen medlemmer undlod at stemme.

 

For stemte: C, I og V.

Imod stemte: A, B, F, O og Ø.

 

 

Det af Det Konservative Folkeparti genfremsatte ændringsforslag (ÆF2) blev forkastet med 33 stemmer imod 14. Ingen medlemmer undlod at stemme.

 

For stemte: C, I, O og V.

Imod stemte: A, B, F og Ø.

 

 

Indstillingen blev herefter godkendt med 39 stemmer imod 9. Ingen medlemmer undlod at stemme.

 

For stemte: A, B, F, O og Ø.

Imod stemte: C, I og V.

 

 

Venstre afgav følgende protokolbemærkning:

 

”Venstre stemmer imod lokalplanen, da den kraftigt forringer kanalrundfarternes forretningsgrundlag, idet lokalplanen vil forhindre bådenes anløb ved Mindeankeret, centralt ved Kgs. Nytorv.”

 

 

 

Til top