Jeg skal sygemeldes
Sådan sygemelder du dig
Fold alle ud
Jeg er alvorligt syg
Hvis du er alvorligt syg, kan du vælge at blive en del af ”standbyordningen”. Det gælder fx ved diagnoser som kræft eller svært hjertesvigt. Det betyder, at du ikke behøver at have kontakt med os i jobcentret undervejs i dit sygdomsforløb.
Hvis du ønsker at blive en del af standbyordningen, skal du ringe til os i jobcentret. Du kan også få en pårørende til at ringe for dig. Så sætter vi din sag på standby, hvis du har en sygdom, der giver mulighed for det. Se kontaktoplysninger nederst på siden.
Kan jeg få en anden til at tale for mig?
Ja, det kan du. Alt efter din situation og behov kan du vælge at få en bisidder eller en partsrepræsentant. Det kan du læse mere om på vores hjemmeside.
Jeg er i job
- Kontakt din arbejdsgiver og meld dig syg. Her skal du også fortælle, hvor lang tid du forventer at være syg. Du skal også give dit bud på, om din sygdom påvirker din evne til at arbejde fremover.
- Når du har meldt dig syg, vil du få et brev fra Ydelsesservice København. Vi samarbejder med din arbejdsgiver, fordi din arbejdsgiver får dækket dele af din løn fra kommunen under din sygdom (også kaldet "sygedagpengerefusion").
I brevet fra os vil vi bede dig om at udfylde nogle oplysninger om din sygdom. Så får vi indblik i din situation og kan på den måde hjælpe dig bedst muligt.
Jeg er selvstændig
Du har mulighed for at få sygedagpenge som selvstændig erhvervsdrivende eller medarbejdende ægtefælle, hvis du er uarbejdsdygtig på grund af sygdom.
Jeg er i fleksjob, løntilskudsjob eller i virksomhedspraktik
- Kontakt din arbejdsgiver og meld dig syg. Her skal du også fortælle, hvor lang tid du forventer at være syg. Du skal også give dit bud på, om din sygdom påvirker din evne til at arbejde fremover.
- Ring til os i jobcentret. Hvis du er tilknyttet en a-kasse, skal du også huske at logge ind på jobnet.dk og melde dig syg.
- Når du har meldt dig syg, sender vi dig et brev, hvor vi vil bede dig om at udfylde nogle oplysninger om din sygdom. Så får vi indblik i din situation og kan på den måde hjælpe dig bedst muligt.
Jeg er ledig og tilknyttet en a-kasse
Hvis du er tilknyttet et forløb i jobcentret eller en anden aktør
Log ind på jobnet.dk og sygemeld dig.
Hvis du er tilknyttet et forløb ved en anden aktør, skal du også ringe til dem og melde dig syg – medmindre andet fremgår i indkaldelsen til dit forløb.
Hvis du er tilknyttet et forløb hos os i jobcentret, skal du også ringe til os.
Hvis du ikke er tilknyttet et forløb i jobcentret
Log ind på jobnet.dk og sygemeld dig. Du skal også ringe til os. Se telefonnummer nederst på siden.
Når du har sygemeldt dig, får du et brev fra os
I brevet vil vi bede dig om at udfylde nogle oplysninger om din sygdom. Så får vi indblik i din situation og kan på den måde hjælpe dig bedst muligt.
Jeg er ledig og ikke tilknyttet en a-kasse
Du skal ringe til os og melde dig syg. Så taler vi sammen om, hvordan din sygdom påvirker dig, og hvad der skal ske fremover i dit forløb.
Jeg er ledig og blev færdiguddannet for mindre end en måned siden
Du sygemelder dig, samtidig med at du ansøger om sygedagpenge. Du skal ringe til Ydelsesservice og bede om at få tilsendt en ansøgningsblanket til sygedagpenge, du skal udfylde.
Har jeg ret til sygedagpenge?
Du har ret til sygedagpenge, fra den dag din uddannelse er afsluttet, hvis disse betingelser er opfyldt:
- at du blev syg, efter at du har afsluttet din uddannelse
- at du har afsluttet din uddannelse inden for den seneste måned
- at din uddannelse har varet i mindst 18 måneder
- at det er en anerkendt erhvervsmæssig uddannelse (fx smed, sygeplejerske, akademikere, læger. Dvs. det gælder ikke for fx studenter eller HF’ere).
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din uddannelse er en erhvervsmæssig uddannelse, kan du ringe til Ydelsesservice på tlf. 82 56 43 00.
Kontakt
Jobcenter København
Gammel Køge Landevej 43
Åbningstider
08:30 - 15:30
08:00 - 15:30
08:30 - 15:30
08:30 - 15:30
08:30 - 13:00
Telefontider
08:30 - 16:00
08:30 - 16:00
08:30 - 15:00
08:30 - 16:00
08:30 - 15:00