Hjælp til enkeltydelser

Har du været ude for ændringer i dine forhold, kan du søge om hjælp til enkeltudgifter, som du har særlige brug for, men ikke selv kan betale. Vi kalder det enkeltydelser. Du skal dokumentere, at du har en særlig grund til at søge om en enkeltydelse.

Du kan søge om enkeltydelser, hvis du har været ude for ændringer i dine forhold, fx hvis du er blevet syg, arbejdsløs eller er flyttet fra en samlever.

Udgiften skal være helt nødvendig for, at du kan klare dig selv fremover.

Du kan kun få hjælp, hvis du eller din ægtefælle ikke selv kan betale for udgiften via jeres indtægter, opsparing, formue, afdragsordning eller lån.

Inden du kan få en hjælpen, skal kommunen vurdere, om udgiften kan blive dækket efter anden lovgivning.

Du kan som udgangspunkt ikke få hjælp, som skal dække, hvis fx din kontanthjælp er blevet sat ned.

Du kan som udgangspunkt ikke få hjælp til en udgift, du allerede har betalt eller aftalt at betale (en udgift, som du har påtaget dig). Søger du først om hjælp, når du har betalt eller har påtaget dig udgiften, kan det betyde, at kommunen ikke kan hjælpe dig med udgiften.

Herunder kan du læse mere om, hvem der kan søge enkeltydelser. Du kan også læse om dokumentationskrav, og om hvordan du indsender dokumentation, som du ikke har digitalt. Du kan også læse om, hvordan kommunen vurderer din økonomi. Det er en god ide at læse dette, før du søger. 

Du finder linket til den digitale selvbetjeningsløsning under ”Information og selvbetjening”. Du kan også søge med en fysisk blanket.

Information og selvbetjening

Læs om, hvem der kan søge enkeltydelser, krav til dokumentation og hvordan du indsender dokumentation, du ikke har digitalt. Du kan også læse om, hvordan kommunen vurderer din økonomi. Det er en god ide at læse dette, før du søger. 

Vigtig information, inden du søger

Fold alle ud

Hvem kan søge?

Du kan søge om enkeltydelser, hvis der er en særlig grund. Det kan fx være:

  • Du har været ude for ændringer i dine forhold, fx hvis du er blevet syg, arbejdsløs eller er flyttet fra en samlever.
  • Du eller din ægtefælle ikke selv kan betale udgiften – hverken via jeres indtægt, opsparing, formue, afdragsordning eller lån.
  • Udgiften skyldes ændringer, som du ikke har kunnet forudse, og det vil være vanskeligt for dig at klare dig selv fremover, hvis du selv skal betale.
  • Udgiften er forudsigelig, men det er afgørende for dig og din familie, at udgiften bliver betalt.

For at søge skal du have fast og lovligt ophold i Danmark, og kommunen skal vurdere, at udgiften ikke kan dækkes efter anden lovgivning

Krav til dokumentation

Når du søger om enkeltydelser hjælp til enkeltydelser, skal du dokumentere din og din ægtefælles økonomi. Al dokumentation skal være aktuel og fra dette kalenderår.

Du skal dokumentere:

  • Den udgift, du søger om hjælp til, og du skal begrunde, hvorfor du har behov for at få hjælp til denne udgift.
  • Sit og din ægtefælles indkomstgrundlag, fx lønsedler, oversigt over udbetaling af dagpenge eller SU.
  • Indestående på alle dine og din ægtefælles bankkonti for de seneste 3 måneder.
  • Udgifter ved din bolig, f.eks. husleje, varme, el, vand, gas og indboforsikring.
  • Andre udgifter, f.eks. A-kassekontingent, børnepasning eller børnebidrag.
  • Udgifter til lægeordineret medicin.
  • Din formue, f.eks. pensionsopsparing, værdi af ejer- eller andelsbolig eller værdi af bil.

Sådan indsender du dokumentation, som du ikke har digitalt

Du kan finde det meste dokumentation digitalt. 

Hvis der er dokumentation, du ikke har digitalt, kan du scanne det ind på din computer eller tage et billede af det med din telefon.

Du kan få hjælp til scanning i indgang A0 på Gammel Køge Landevej 43. 

Her kan du også aflevere dokumentationen i fysisk form.

Sådan vurderer kommunen din økonomi

Når kommunen vurderer, om du er berettiget til en enkeltydelse, ser vi blandt andet på din og din eventuelle ægtefælles økonomiske situation. Vi ser på, hvor meget du har til rådighed, når du har betalt dine faste udgifter til husleje, el, varme, indboforsikring og lignende. Det kalder vi dit rådighedsbeløb.

Rådighedsbeløbet skal bruges til de udgifter, du selv har indflydelse på. Det er f.eks. mad, tøj, dagligvarer, fritidsaktiviteter, gaver, opsparing, streamingtjenester, afdrag på gæld, telefonsamtaler, toiletartikler og nyanskaffelser.

I Københavns Kommune er der politisk vedtaget et vejledende rådighedsbeløb. Det bruger vi som udgangspunkt i vurderingen af din økonomi. Selvom du har mindre end det vejledende rådighedsbeløb, har du ikke automatisk ret til en enkeltydelse. Vi vurderer altid dine samlede forhold konkret og individuelt.

Er du gift, indgår din ægtefælles økonomi i vores vurdering.

Bor du sammen med andre voksne, tager vi udgangspunkt i, at I deler de faste udgifter ligeligt.

De vejledende rådighedsbeløb 2025 er:

  • 6.485 kroner for enlige
  • 10.504 kroner for gifte (tilsammen)
  • 5.252 kroner for samlevende (hver)

For pensionister

  • 7.250 kroner for enlige pensionister
  • 11.550 kroner for gifte og samlevende pensionister (tilsammen)
  • 5.775 kroner for samlevende (hver)

Har du spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål til dokumentation og kravene til dokumentation kan du læse mere på siden, hvor du kan ansøge om enkeltydelsen. 

Du kan også kontakte Ydelsesservice København op telefon 82 56 40 55.

Du kan også få hjælp i indgang A0 på Gammel Køge Landevej 43.

Sagsbehandlingstid

Se, hvor lang tid kommunen bruger på sagsbehandling, ved at følge linket og vælge 'Enkeltydelser' i fold-ud-menuen.

Kontakt

Ydelsesservice København

2500 Valby

Telefontider

Mandag

10:00 - 12:00

Tirsdag

10:00 - 12:00

Onsdag

10:00 - 12:00

Torsdag

10:00 - 12:00

Fredag

10:00 - 12:00

Postadresse: 

 

Postboks 210

1502 København V

 

OBS: Onsdagslukket i uge 27-30