Hjælp til midlertidige huslejeudgifter

Du kan søge om hjælp til midlertidige huslejeudgifter, hvis du er i fare for at blive sat ud af din bolig og ikke har økonomi til at betale huslejerestancen. Hjælpen er en enkeltydelse.

Du kan søge om hjælp til midlertidige huslejeudgifter, hvis der er en god grund, fx hvis du er i dare for at blive sat ud af din bolig på grund af huslejerestance. Det vil sige, at din udlejer har oplyst, at dit lejemål bliver ophævet, hvis restancen ikke bliver betalt. Samtidig skal hjælpen være med til at sikre, at du kan blive i din bolig på længere sigt.

Du kan som udgangspunkt ikke få hjælp, som skal dække, hvis fx din kontanthjælp er blevet sat ned.  

For at du kan få hjælpen, kan kommunen kræve, at du siger ja til at deltage i gældsrådgivning, indgår i en aftale om administration eller medvirker til at lægge en plan for at flytte til en mere passende bolig.

Du kan som udgangspunkt ikke få hjælp til en udgift, du allerede har betalt. Søger du først om hjælp, når du har betalt, kan det betyde, at kommunen ikke kan hjælpe dig med udgiften.

Information og selvbetjening

Læs om, hvem der kan søge ydelsen, krav til dokumentation, og hvordan du indsender dokumentation, du ikke har digitalt. Du kan også læse om, hvordan kommunen vurderer din økonomi. Det er en god ide at læse dette, før du søger. 

Vigtig information, inden du søger

Fold alle ud

Hvem kan søge?

Du kan søge om hjælp til enkeltudgifter som fx midlertidige huslejeudgifter, hvis der er en særlig grund. Det kan fx være:

  • Du er i fare for at blive sat ud, fordi du ikke har betalt husleje (huslejerestance).
  • Din udlejer oplyser, at du bliver sat ud af din bolig, hvis huslejerestancen ikke bliver betalt.
  • Hjælpen bidrager til, at du kan blive i din bolig på længere sigt.
  • Du eller din ægtefælle kan ikke selv betale huslejerestancen – hverken via jeres indtægt, opsparing, formue, afdragsordning eller lån.

Krav til dokumentation

Når du ansøger om hjælp til midlertidige huslejeudgifter skal du dokumentere dine og din ægtefælles økonomiske forhold. Du skal også dokumentere, at du risikerer at blive sat ud af din bolig, hvis huslejerestancen ikke bliver betalt. Al dokumentation skal være aktuel og fra dette kalenderår.

Du skal dokumentere:

  • Dokumentation for at du risikerer at blive sat ud af din bolig, hvis huslejerestancen ikke bliver betalt, fx et brev fra din udlejer
  • Dit indkomstgrundlag, fx lønsedler, oversigt over udbetaling af dagpenge eller SU
  • Indtægter, som du ikke betaler A-skat af
  • Indestående på alle dine og din ægtefælles bankkonti for de seneste 3 måneder
  • Udgifter ved din bolig, fx husleje, varme, el, vand, gas og indboforsikring
  • Andre udgifter, fx A-kassekontingent, børnepasning eller børnebidrag
  • Udgifter til lægeordineret medicin
  • Din formue, fx pensionsopsparing, værdi af ejer- eller andelsbolig, værdi af bil.

Sådan indsender du dokumentation, som du ikke har digitalt

Du kan finde det meste dokumentation digitalt. 

Hvis der er dokumentation, du ikke har digitalt, kan du scanne det ind på din computer eller tage et billede af det med din telefon.

Du kan få hjælp til scanning i indgang A0 på Gammel Køge Landevej 43. 

Her kan du også aflevere dokumentationen i fysisk form.

Sådan vurderer kommunen din økonomi

Når kommunen vurderer, om du er berettiget til en enkeltydelse, ser vi blandt andet på din og din eventuelle ægtefælles økonomiske situation. Vi ser på, hvor meget du har til rådighed, når du har betalt dine faste udgifter til husleje, el, varme, indboforsikring og lignende. Det kalder vi dit rådighedsbeløb.

Rådighedsbeløbet skal bruges til de udgifter, du selv har indflydelse på. Det er f.eks. mad, tøj, dagligvarer, fritidsaktiviteter, gaver, opsparing, streamingtjenester, afdrag på gæld, telefonsamtaler, toiletartikler og nyanskaffelser.

I Københavns Kommune er der politisk vedtaget et vejledende rådighedsbeløb. Det bruger vi som udgangspunkt i vurderingen af din økonomi. Selvom du har mindre end det vejledende rådighedsbeløb, har du ikke automatisk ret til en enkeltydelse. Vi vurderer altid dine samlede forhold konkret og individuelt.

Er du gift, indgår din ægtefælles økonomi i vores vurdering.

Bor du sammen med andre voksne, tager vi udgangspunkt i, at I deler de faste udgifter ligeligt.

De vejledende rådighedsbeløb i 2025 er:

  • 6.485 kroner for enlige
  • 10.504 kroner for gifte (tilsammen)
  • 5.252 kroner for samlevende (hver)

For pensionister

  • 7.250 kroner for enlige pensionister
  • 11.550 kroner for gifte og samlevende pensionister (tilsammen)
  • 5.775 kroner for samlevende (hver)

Har du spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål til dokumentation og kravene til dokumentation kan du læse mere på siden, hvor du kan ansøge om enkeltydelsen. 

Du kan også kontakte Ydelsesservice København på telefon 82 56 40 55.

Du kan også få hjælp i i indgang A0 på Gammel Køge Landevej 43.

OBS: Onsdagslukket i uge 26-30

Sagsbehandlingstid

Se, hvor lang tid kommunen bruger på sagsbehandling, ved at følge linket og vælge 'Enkeltydelser' i fold-ud-menuen.

Kontakt

Ydelsesservice København

2500 Valby

Telefontider

Mandag

10:00 - 12:00

Tirsdag

10:00 - 12:00

Onsdag

10:00 - 12:00

Torsdag

10:00 - 12:00

Fredag

10:00 - 12:00

Postadresse: 

 

Postboks 210

1502 København V