Effektiv kollektiv trafik

I København arbejder vi løbende på at forbedre den kollektive trafik, der skal sikre byens passagerer en hurtig og effektiv rejse.

København vokser. I 2050 forventes der at være omkring 100.000 flere københavnere end i 2019. Det øger trængslen på vejene, og det sætter kapaciteten i den kollektive trafik under pres.  

Derfor arbejder vi på at forbedre den kollektive trafik og gøre den attraktiv for flere. Det gør vi ved at højne serviceniveauet, reducere rejsetiden og sikre bedre tilgængelighed og gode sammenhænge mellem de forskellige transportformer både til, fra og i København.  

Over de kommende år vil du derfor kunne opleve en række tiltag og forbedringer i den kollektive trafik og i bybilledet. De skal sikre, at trafikken kan afvikles mere glidende.  

 

Nye tiltag i den kollektive trafik 

 

I september 2019 åbnede Københavns nye metrolinje, Cityringen, med 17 nye metrostationer. Den har givet københavnere i de tætteste bydele mindre end 10 minutters gang til nærmeste metro- eller togstation. Og den har bundet byen sammen på en helt ny måde. Derudover åbnede metroen til Nordhavn i marts 2020 med to nye stationer. Det bragte det samlede antal metrostationer op på 39. I 2024 udvides metroen til Sydhavn og Ny Ellebjerg med fem nye stationer.  

Mulig metrobetjening af Lynetteholm er ved at blive undersøgt. Derudover skal mulighederne for at etablere en BRT (hurtige busser i egen bane) eller letbane på Frederikssundsvej undersøges.   

Målet med projekterne er at gøre den kollektive trafik attraktiv for flere og sikre en effektiv infrastruktur, så vi hver især kan transportere os nemt og hurtigt, hvorhen vi gerne vil. Det er nemlig et mål i Kommuneplan 2019, at 75 procent af alle ture i København skal foregå i gang, på cykel eller med kollektiv trafik.  

Her kan du læse om en række af de projekter, vi arbejder på, eller for nyligt har afsluttet. Projekterne skal forbedre den kollektive transport og infrastrukturen i København. 

Igangværende projekter

Vis alle

Sydhavnsmetro på vej

I 2024 bliver Sydhavnsmetroen en del af den københavnske metro med fem nye metrostationer. Med Sydhavnsmetroen vil flere bydele i København blive koblet på metronettet. Linjen vil være en afgrening af Cityringen og fungere som en forlængelse af pendullinjen M4 fra Nordhavn til København H. Sydhavnsmetroen vil dermed blive en integreret del af trafikken på Cityringen med direkte adgang til de mest centrale metro- og togstationer.  

Sydhavnsmetroen får fem stationer: Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg/København Syd.  

Metroselskabet har ansvaret for etableringen af Sydhavnsmetroen

Læs mere om Metro til Sydhavn på Metroselskabets hjemmeside.

Kontakt 
Fuldmægtig Jacob Andersen
Send besked (kontaktformular)
Økonomiforvaltningen 
Center for Byudvikling

Nordhavnstunnelen

Den 18. juni 2014 aftalte staten og Københavns Kommune at anlægge en tunnel under Svanemøllebugten, der forbinder Nordhavnsvej med ydre Nordhavn. Formålet er at skabe bedre adgang til de områder, By & Havn byudvikler i Nordhavn og at lede tung trafik fra container- og krydstogtterminalen væk fra Nordhavn, så hurtigt som muligt. 

Vejdirektoratet har, efter opdrag fra Københavns Kommune, og i samarbejde med By & Havn, udført en VVM-undersøgelse af en Nordhavnstunnel. VVM-redegørelsen lå klar i efteråret 2016 og indeholder fire forslag til tunnelens udformning, placering og forbindelse til vejnettet i København. 

Københavns Borgerrepræsentation besluttede i august 2018 og maj 2019, at Nordhavnstunnelen anlægges som den længst mulige løsning, og at der etableres en erstatningshavn for lystbåde i Færgehavn Nord. Erstatningshavnen er nødvendig, fordi ca. 600 lystbåde skal flyttes i anlægsperioden. Tunnelen skal derudover anlægges i etaper. Det sikrer, at lystbåde, kajakker mv. kan sejle ind og ud af havnen i størstedelen af anlægsperioden. Efter krav fra staten skal Nordhavnstunnelen forberedes til en Østlig Ringvej. 

Folketinget vedtog anlægsloven for Nordhavnstunnelen i december 2019.  

Etablering af Nordhavnstunnellen 

Nordhavnstunnellen bliver 1,4 km lang og er forberedt til en eventuel fremtidig Østlig Ringvej. Tunnelen starter fra Nordhavnsvej og ender ved Kattegatvej på Nordhavn. Nordhavnstunnelen forventes at åbne for trafik i 2027 til en pris på ca. 3,4 mia. kr. 

Tunnelen anlægges fra primo 2023 til 2027. Vejdirektoratet overdrager tunnelen til Københavns Kommune, når tunnelen er færdig. 

Erstatningshavn 

Nordhavnstunnelen påvirker de mange lystsejlere i Svanemøllehavnen, imens den bygges. Vejdirektoratet har derfor anlagt en erstatningshavn ved Færgehavn Nord med plads til cirka 600 lystbåde. 

Se mere information om Nordhavnstunnelen på Vejdirektoratets hjemmeside.

Kontakt
Vejdirektoratet på nordhavnstunnel@vd.dk

eller

Specialkonsulent Frederik Henning Cornelis Hoedeman
Send besked (kontaktformular)
Økonomiforvaltningen
Center for Byudvikling 

BRT eller letbane fra Gladsaxe til Nørrebro Station via Frederikssundsvej

Københavns Kommune har siden 2012 undersøgt mulighederne for at etablere en letbaneforbindelse mellem Gladsaxe Trafikplads og Nørrebro Station. På den måde kan den kommende letbane i Ring 3 og Cityringen blive forbundet via en letbane på Frederikssundsvej.

Med Budget 12 igangsatte Borgerrepræsentationen en omfattende forundersøgelse af denne letbane. Her blev forhold som linjeføring, kapacitet, indpasning i byen, passagerpotentiale og økonomi undersøgt. Resultaterne lå klar i 2014 og blev præsenteret i udgivelsen Letbane på Frederikssundsvej.

På baggrund af undersøgelserne fra 2014 besluttede Københavns Kommune med Budget 15 at gå videre med arbejdet. Det resulterede i en udvidet screening af letbanen i samarbejde med Gladsaxe Kommune og Region Hovedstaden. Den udvidede screening var færdig i 2018 og blev afrapporteret i resumérapporten: ”Letbane fra Nørrebro st. til Gladsaxe trafikplads”.

I Budget 22 blev det besluttet, at der skal laves en udredning af både en letbane og BRT (Bus Rapid Transit) fra Nørrebro Station til Gladsaxe Trafikplads. Staten har ligeledes afsat midler til en undersøgelse af letbane på strækningen Aftale om Infrastrukturplan 2035, og Gladsaxe Kommune vil også deltage i arbejdet.

Det forventes, at udredningen af letbane og BRT vil blive lavet i 2023-2024. På baggrund af udredningen, kan der træffes en politisk principbeslutning om at anlægge BRT eller letbane. Fra en principbeslutning er truffet til et anlæg vil kunne være i drift, vil der erfaringsmæssigt gå 8 til 10 år.

Forbindelse over Vestvolden

I Budget 20 blev der afsat midler til lovforberedende arbejde for en vejforbindelse over Vestvolden. Forbindelsen skal forbinde Bystævneparken og Husum til Tingbjerg. Baggrunden for forbindelsen er lovgivningen om parallelsamfund og den udviklingsplan for Tingbjerg som denne lovgivning kræver. Det har her været en forudsætning fra staten, at der bliver etableret en vejforbindelse mellem Bystævneparken og Tingbjerg. Forbindelsen vil være forberedt til BRT eller letbane. Vejdirektoratet er ansvarlig for arbejdet.

Du kan læse mere om arbejdet med en forbindelse over Vestvolden på vejdirektoratets hjemmeside. 

Kontakt
Fuldmægtig Pelle Erik Bjerg Mortensen
Send besked (kontaktformular)
Økonomiforvaltningen
Center for Byudvikling

Metrobetjening af Lynetteholmen

I august 2020 blev der offentliggjort en forundersøgelse af metrobetjening af Lynetteholm. Det skete på baggrund af Principaftale om anlæg af Lynetteholmen af 5. oktober 2018

Efterfølgende har Københavns Kommunes forligskreds om Lynetteholm ønsket at gå videre med en metroløsning, der forbinder København H til Lynetteholm via Islands Brygge, Amagerbrogade, det nordøstlige Amager, Kløverparken og Refshaleøen. I den statslige aftale om Infrastrukturplan 2035 fra 2021 indgår en linjeføring fra Østerport over Refshaleøen til Lynetteholm. 

 

Metroselskabet indsendte d. 20. juni 2022 ansøgning om igangsætning af miljøvurderingsproces for metrolinje M5. Heri indgik to mulige linjeføringer M5 lilla linje og M5 orange linje. Efterfølgende besluttede Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune at sende Metroselskabets to forslag i 8 ugers offentlig idéfasehøring. Høringen foregik fra 5. september 2022 – 31. oktober 2022, og der er i høringsperioden indsendt 381 høringssvar. 
 

Linjerne fremgår af kommunens hjemmeside om metrolinje M5. Foruden interaktivt kort over de mulige linjeføringer og stationer, fremgår en nærmere beskrivelse af projektet i høringsfolderen, der ligeledes kan findes på hjemmesiden

Videre proces

Høringssvarene er samlet og kommenteret i en hvidbog, der forelægges Borgerrepræsentationen og indgår i den videre proces. Efterfølgende skal der i Metroselskabets ejerkreds tages stilling til, om der skal anlægges en ny metrolinje, og hvilke(n) linjeføring der i så fald skal udarbejdes en miljøkonsekvensrapport for. Udarbejdelsen af selve miljøkonsekvensrapporten forventes at foregå i 2023 og 2024, og udkastet til rapporten sendes i 8 ugers offentlig høring. 

Efterfølgende forventes det, at der vedtages en anlægslov og udstedes myndighedstilladelse, der muliggør projektet. Ny metrolinje M5 forventes at kunne åbne i 2035. 

 

Kontakt
Fuldmægtig Jacob Andersen
Send besked (kontaktformular)
Økonomiforvaltningen
Center for Byudvikling

Analyse af busoptimering

Borgerrepræsentationen vedtog med Budget 2022 at reducere CO2-udledningen fra vejtrafikken med 14.500 ton frem mod 2025. Aftalen indebærer en række tiltag for en grøn omstilling af vejtrafikken i København. Blandt andet blev det besluttet at sænke hastigheden på en lang række kommunale veje, der forventes at medføre et fald i biltrafikken. Dette kan øge behovet for effektiv kollektiv bustrafik. Derfor blev det med budgetaftalen også besluttet, at der skal ses på, hvordan busdriften kan tilpasses ændringerne i vejtrafikken.  

På baggrund af analysen forventes der i 2023 fremlagt en række anbefalinger til tiltag, der kan optimere og styrke den kollektive bustrafik. 

Læs mere om budgetaftalens initiativer for en grøn omstilling af vejtrafikken her 

Kontakt 
Chefkonsulent Jacob Lundgaard 
Send besked (kontaktformular) 
Økonomiforvaltningen 
Center for Byudvikling 

Forlængelse af metro til Ydre Nordhavn

Borgerrepræsentationen besluttede i 2021 at tage en undersøgelse om linjeføringer for metro til Ydre Nordhavn til efterretning. Undersøgelsen tog udgangspunkt i Borgerrepræsentationens beslutning i forbindelse med vedtagelsen af Kommuneplan 2019 om, at kommunen skal ”arbejde for at bevare hele Nordhavnstippen fx ved, at Metroselskabet undersøger muligheden for at lave en linjeføring for den sidste etape af Nordhavnsmetroen, så den placeres syd for Nordhavnstippen”. 

På baggrund af screeningen besluttede Borgerrepræsentationen i 2021 at igangsætte en udredning af to af de undersøgte metrolinjer: Rød variant (tre stationer) og Blå hovedforslag (to stationer) fra screeningsrapporten.  

Udredningen af de to metrolinjer forventes afsluttet i 2. kvartal 2023. Dernæst kan der tages politisk stilling til, hvilken linjeføring, der ønskes etableret. Efterfølgende skal den valgte metrolinje undergå en miljøvurderingsproces, inden projektet kan anlægges. I den forbindelse vil borgere og den øvrige offentlighed få mulighed for at komme med idéer og inputs. Forlængelsen af metroen til Ydre Nordhavn kan forventeligt åbne omkring 2030.  

Kontakt 
Fuldmægtig Jacob Andersen 
Send besked (kontaktformular) 
Økonomiforvaltningen 
Center for Byudvikling 

Trafikanalyse af bypark ved Vesterbro Passage

I Budget 22 blev det besluttet, at der skal arbejdes videre med en bypark ved Vesterbro Passage, der er strækningen af Vesterbrogade mellem H.C. Andersens Boulevard og Bernstorffsgade.

Et af de første skridt er at udarbejde en trafikanalyse. Hovedopgaven for trafikanalysen er at undersøge, om de mange busser, der kører på strækningen i dag, kan køre ad andre veje, så etablering af byparken bliver en mulighed. En omlægning af busserne skal kunne fungere ift. busdriften og i forhold til anden trafik i området, varelevering og andet.

Trafikanalysens første fase forventes at foregå i 2022. Herefter kan der tages politisk stilling til, om kommunen skal gå videre med etablering af byparken.

Kontakt
Chefkonsulent Jacob Lundgaard
Send besked (kontaktformular)
Økonomiforvaltningen
Center for Byudvikling

Bustilpasning til Sydhavnsmetroen

Københavns Kommune og Movia er ved at se på, hvordan busserne kan køre i området omkring Sydhavnsmetroens stationer, når metroen åbner i 2024. For at styrke den kollektive trafik, skal busserne tænkes sammen med de nye stationer, så bus og metro supplerer hinanden. Busserne skal både bringe passagerer til- og fra metrostationerne og køre de steder, hvor der er langt til en station. De tilpassede buslinjer forventes at komme i drift, så det så vidt muligt passer med metroens åbning i 2024. 

Kontakt
Fuldmægtig Nanna Brøsted Leander
Send besked (kontaktformular)
Økonomiforvaltningen
Center for Byudvikling

Gennemførte projekter

Vis alle

Cityringen

Med 17 nye underjordiske stationer, og en længde på ca. 15 km, binder Cityringen Indre By, brokvartererne og Frederiksberg sammen på en helt ny måde. Med afgreningen til Nordhavn og to nye stationer har Nordhavn nu også en effektiv kollektiv transportform, og bliver dermed knyttet tæt til det øvrige København. 

I kombination med S-togslinjer, og den eksisterende metro, er der nu finmasket banenet i centrum af hovedstaden. Det betyder, at 85 procent af alle boliger, arbejds- og studiepladser i de tætteste bydele ligger indenfor 600 meters afstand af en metro- eller S-togsstation. For de fleste københavnere i de tætteste bydele er der mindre end 10 minutters gang til den nærmeste station. 

Cityringen er en central del af byens kollektive trafik med metrotog med få minutters mellemrum og korte rejsetider. 

Læs mere om Cityringen og metrobyggeriet på Metroselskabets hjemmeside.

Kontakt 
Fuldmægtig Jacob Andersen
Send besked (kontaktformular)
Økonomiforvaltningen 
Center for Byudvikling

Udbygning af kollektiv infrastruktur i København 2 (KIK2)

Analysen ”Udbygning af kollektiv infrastruktur i København 2” (KIK 2) er igangsat på baggrund af Kommuneplan 2015.

I kommuneplanen indgik det, at det fremtidige behov for udvidelser af den højklassede kollektive trafik i København skulle undersøges. 

Københavns Kommune har en kraftig befolkningsvækst. Selv med de planlagte infrastrukturprojekter vil der komme yderligere pres på infrastrukturen i de kommende år på grund af det stigende antal indbyggere. 

Beregninger viser, at trafikken i Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune øges med ca. 50% i 2050 i forhold til i dag. En sådan stigning vil øge trængslen på vejnettet. Men den centrale del af det eksisterende metrosystem mellem Kongens Nytorv og de første stationer på Amager vil også blive belastet. Konkret viser beregningerne, at 50-70% af passagererne på Amagerbro og Christianshavn metrostationer vil blive efterladt på perronen i morgenmyldretiden i 2035, fordi der ikke er mere plads i metroen. 

Københavns Kommune analyserede på baggrund af denne udvikling mulige udbygninger af den kollektive trafik, inklusive metro, letbane og hurtige busser i egen bane (såkaldt BRT). 

Resultaterne blev samlet i rapporten ”Udbygning af kollektiv infrastruktur i København 2” (KIK2). Rapporten konkluderer, at kapacitetsproblemerne i metroen mellem Kongens Nytorv og de første stationer på Amager (”havnesnittet”) er vigtigst at få løst.  

Derudover blev følgende anbefalet til videre arbejde: 

  • Det anbefales, at der påbegyndes et udredningsarbejde om en metro over havnesnittet for strækningen Rigshospitalet til Refshaleøen. Dette bør ske i et samarbejde mellem Københavns Kommune, Transport-, Bolig- og Bygningsministeriet, Frederiksberg Kommune og Metroselskabet. Konkret stillingtagen til afgrænsning af første etape, fx fra København H til Prags Boulevard, bør ske på baggrund af denne udredning. 
  • Det anbefales, at såfremt der påbegyndes et udredningsarbejde for en letbane fra Gladsaxe Trafikplads via Tingbjerg og Frederikssundsvej til Nørrebro St., skal en mulig senere forlængelse af letbanen til Nørreport St. indgå i udredningsarbejdet. 
  • Det anbefales, at der arbejdes frem mod et langsigtet infrastrukturbillede, der udover eksisterende skinnebåren kollektiv trafik, vil bestå af metro København H - Prags Boulevard i 2035, letbane på Frederikssundsvej senest i 2035, letbane ad Nørrebrogade senest i 2050 og Metro Havnering i 2050 (eventuelt etableret i flere etaper). 
  • Det anbefales, at der arbejdes videre med en ny BRT-løsning til betjening af Bispebjerg og Tagensvej til Nørreport St. BRT har en stor passagereffekt på strækningen fra Nørreport St. ad Tagensvej til Bispebjerg og vil kunne kæde en række stationer og baneforbindelser sammen på tværs.

Borgerrepræsentationen tog på mødet den 22. november 2018 analyserapporten til efterretning. Borgerrepræsentationen besluttede samtidig, at en metrostrækning fra Københavns H via Kløverparken til Refshaleøen skal indgå i den forundersøgelse, der udarbejdes om metrobetjening af Lynetteholm. Det blev desuden besluttet at optage dialog med staten om finansiering af en udredning om en letbane fra Gladsaxe Trafikplads via Tingbjerg og Frederikssundsvej til Nørrebro St. 

Anbefalingerne til udbygning af den kollektive trafikale infrastruktur blev indarbejdet i forslag til Kommuneplan 2019. 

Screeningsrapporten, der ligger forud for KIK2-analyserapporten, blev tiltrådt af Borgerrepræsentationen den 21. september 2017. Du kan læse screeningsrapporten her

Kontakt 
Fuldmægtig Jacob Andersen
Send besked (kontaktformular)
Økonomiforvaltningen 
Center for Byudvikling

Den Kvikke Vej

Den Kvikke Vej er en strækning mellem Nørreport Station og Ryparken Station, hvor busserne har særligt gode forhold og på en stor del af strækningen kører i sin egen bane i midten af vejen. Det sikrer, at busserne kan komme hurtigt og rettidigt frem gennem byen, selv når trafikken er tættest. 

Bustrafik i tæt trafik 

Den Kvikke Vej stod færdig i efteråret 2014 og blev etableret for at forbedre forholdene i den kollektive trafik i området omkring Rigshospitalet og Vidensbydelen Nørre Campus. Her finder man en af Europas største koncentrationer af uddannelse og forskning inden for natur- og sundhedsvidenskab. Mange patienter, besøgende, studerende og forskere er derfor afhængige af god adgang til og fra området med den kollektive trafik. 

Området ligger dog i en trafikkorridor et stykke fra både S-tog, regionaltog og metro og gør derfor en stærk infrastruktur i bustrafikken nødvendig. 

Bussens egen vej 

Den Kvikke Vej er etableret på strækningen mellem Nørreport Station og Ryparken Station, hvor bussen har fået sin egen bane i midten af vejen på det meste af strækningen. Her kører bussen uden at blive generet af den øvrige trafik, og samtidig uden at genere biler og cyklister. 

Den Kvikke Vej er indrettet med intelligente lyssignaler, der giver bussen grøn bølge på strækningen og sikrer en hurtig rejsetid. Samtidig kører der busser hvert andet til tredje minut alle hverdage fra morgen til aften og gør rejsen yderst fleksibel.   

Øget komfort på Den Kvikke Vej 

Den Kvikke Vej har mindsket køretiden med op mod 18 procent i myldretiden. Samtidig er stoppestederne, som de første i Danmark, indrettet med busperroner i samme niveau som bussen. Det gør det nemmere at komme ind og ud af bussen og øger rejseeffektiviteten. 

Den Kvikke Vej er finansieret af Københavns Kommune og Trafik- og Byggestyrelsen og har et samlet budget på 133 mio. kr. 

Find mere information om Den Kvikke Vej på Movias hjemmeside.

Læs mere om projektets konkrete resultater i evalueringen af Den Kvikke Vej.

Kontakt
Fuldmægtig Pelle Erik Bjerg Mortensen
Send besked (kontaktformular)
Økonomiforvaltningen
Center for Byudvikling

Busprojekt på Frederikssundsvej

I en storby som København er trafikken ofte tæt. Trængslen på vejene påvirker også den kollektive trafik, hvor busser fanges i kødannelser og kørsel ved lave hastigheder. Det øger rejsetiden og giver buslinjerne uregelmæssig drift til gene for passagererne. 

Visse strækninger i byen er særligt udsatte. Det gælder fx Frederikssundsvej fra Nørrebro Station til kommunegrænsen, hvor busserne dagligt har haft udfordringer gennem trafikken til gene for de ca. 30.000 daglige påstigere på strækningen. 

For at forbedre bussernes fremkommelighed, vedtog Københavns Borgerrepræsentation i 2014 et forslag om en højklasset busløsning på Frederikssundsvej. 

Højklasset busløsning på Frederikssundsvej 

Projektet har indrettet Frederikssundsvej med busbaner og intelligent styring af lyssignalerne og skabt forbedrede forhold for passagererne ved stoppestederne med læskærme og store perroner, så man undgår konflikter med cyklisterne. 

Samtidig er tre stoppesteder blevet nedlagt for at forbedre rejsehastigheden og regulariteten. Projektet forventes at forbedre bussernes rejsetid med op til 20 procent på strækningen og øge bussernes regularitet med 50 procent. 

Anlægsarbejdet for busprojektet stod færdig i slutningen af 2016. Projektet er finansieret af Københavns Kommune med medfinansiering af staten på knap halvdelen af udgifterne. De samlede omkostninger for projektet var ca. 64 mio. kr. 

En BRT- eller letbaneforbindelse undersøges 

Københavns Kommune undersøger i 2023-2024 muligheden for en BRT-forbindelse eller letbane fra den kommende letbane i Ring 3 via Frederikssundsvej til Nørrebro Station. 

Se mere information om busprojektet på Frederikssundsvej og politiske indstillinger.

Kontakt
Fuldmægtig Pelle Erik Bjerg Mortensen 
Send besked (kontaktformular)
Økonomiforvaltningen
Center for Byudvikling 

Flintholm Station

Flintholm Station er et centralt trafikknudepunkt i København med både S-tog, metro og busser. Flintholm Station blev derfor, som en del af Københavns Kommunes Budget 2010, udpeget som et projekt under det såkaldte Bynet 2018. 

Bynet 2018 var Københavns Kommunes overordnede strategi, der handlede om at forbedre og tilpasse busbetjeningen i København og sikre at tog, bus og metro supplerer hinanden bedst muligt. Bynet 2018 fik afsat 107 mio. kr. med Budget 2010 til forbedringer i perioden 2010 til 2014.  

Bedre forhold – flere rejsende 

Formålet med projektet ved Flintholm Station har været at tiltrække flere passager til stationen og få flere til at benytte den kollektive trafik. For at opnå dette, har Københavns Kommune og staten i alt investeret 50 mio. kr. i forbedringer af bussernes fremkommelighed og passagerforholdene på Flintholm Station. 

Med projektet blev antallet af busser til stationen øget, fremkommeligheden i busnettet omkring stationen blev forbedret, og forpladsen til selve stationen blev også ændret markant. 

Investeringer har givet pote 

Investeringerne på og omkring Flintholm Station har haft væsentlig indflydelse på stationens funktion som trafikalt knudepunkt. En måling fra 2014/2015 har vist, at indsatsen har medført en stigning i passagerer på Flintholm Station på 40 procent i busserne, 6 procent i metroen og 2 procent i S-togene. 

Kontakt
Chefkonsulent Jacob Lundgaard
Send besked (kontaktformular)
Økonomiforvaltningen
Center for Byudvikling 

Busældrepakken

I København investerer vi løbende i at gøre det kollektive transportsystem tilgængeligt og attraktivt for flere. Københavns Borgerrepræsentation besluttede med Budget 15 at gøre en ekstra indsats, så busserne bliver mere tilgængelige for ældre og gangbesværede. 

Økonomisk indsprøjtning til gavn for de ældre 

Med busældrepakken i Budget 2015 

blev der afsat 9,4 mio. kr. til anlæg af bedre venteforhold og tilpasning af stoppesteder. Samtidig blev der afsat 5 mio. kr. årligt i driftsmidler til en række busrutejusteringer. Dermed kunne busserne komme tættere på, hvor der bor relativt mange ældre og gangbesværede og gøre rejsen mere komfortabel og sikker samt øge tilgængeligheden – også for de ældste passagerer. 

Bedre busbetjening til flere 

I august 2017 er de sidste dele af ældrepakken blevet gennemført. I alt er cirka 90 stoppesteder og seks buslinjer blevet tilpasset. Hermed har ca. 2000 ældre borgere fået bedre adgang til lokal busbetjening i København og bedre venteforhold ved busstoppestederne. 

 

Kontakt
Chefkonsulent Jacob Lundgaard
Send besked (kontaktformular)
Økonomiforvaltningen
Center for Byudvikling 

Busfremkommelighed på Enghavevej/Blegdamsvej 3A

På visse strækninger i byen døjer busserne med lange rejsetider og dårlig regularitet. Det gælder særligt i myldretiden og er til gene for de mange passagerer. 

Forbedret fremkommelighed for buslinje 3A 

Borgerrepræsentationen afsatte derfor 16 mio. kr. med Budget 2016 til at forbedre fremkommeligheden for buslinje 3A mellem Valbyparken og Nordhavn Station. Buslinje 3A er en af de buslinjer, der har problemer med fremkommeligheden. 

Med etableringen af busbaner og signalprioritering på Enghavevej og Blegdamsvej, samt forbedrede adgangsforhold og skifteforhold for passagererne, har projektet højnet servicen og forbedret rejsetiden på ruten for de ca. 5 mio. årlige passagerer. Tiltagene er sket uden at forringe fremkommeligheden for den øvrige trafik. 

Bedre service – flere rejsende 

Projektet på Enghavevej stod færdigt i efteråret 2016. Projektet på Blegdamsvej var færdigt i efteråret 2018. Den kortere rejsetid og de mere stabile afgangstider forventes at medføre en stigning i antal passagerer, som rejser med linje 3A. Herudover betyder den kortere rejsetid også, at det samlede antal køreplanstimer reduceres, hvilket vil medføre en økonomisk besparelse for Københavns Kommune. 

Da Nyt Bynet åbnede den 13. oktober 2019, blev buslinje 3A erstattet af henholdsvis 1A på strækningen ved Blegdamsvej og 9A på strækningen ved Enghavevej. Begge buslinjer har fået gavn af den forbedrede busfremkommelighed. Projektet blev støttet med 8 mio. kr. af Trafikstyrelsen.  

Kontakt
Fuldmægtig Pelle Erik Bjerg Mortensen
Send besked (kontaktformular)
Økonomiforvaltningen
Center for Byudvikling

+Way på 5C

København har fået sine første +Way-busser med CO2-neutral drift på buslinje 5C. Det betyder renere luft og mere effektiv rejse for buslinjens 15-16 mio. årlige passagerer. 5C rullede ud på de københavnske veje i april 2017, hvor den erstattede den tidligere buslinje 5A. 

Renere luft 

5C-busserne er et vigtigt tiltag i Københavns indsats for at skabe en mere effektiv og grønnere kollektiv transport. Busserne kører CO2-neutralt på biogas og udleder 72 procent mindre NOx og 33 procent mindre partikeludledning end 5A busserne gjorde.  

Effektiv rejse og forlængelse til Herlev Hospital 

Samtidig med udskiftningen af linje 5A til 5C er det blevet nemmere og mere effektivt at komme gennem byen. Det skyldes at 5C er blevet anlagt som Movias højklassede buskoncept +Way, der kombinerer hurtig og effektiv transport med attraktive byrum. 

+Way linjer kører hyppigt med høj rejsehastighed ad trængselsfrie traceer, har god trafikinformation og trygge stoppesteder med nemme på- og afstigningsforhold. Det skal skabe et højt serviceniveau i busdriften, så passagerer kan komme hurtigt frem uden forsinkelser på grund af trængsel. 

Ruten for linje 5C er blevet forlænget fra Husum Torv til Herlev Hospital, der gør det muligt at komme fra Københavns Lufthavn til Herlev Hospital uden skift. Derudover har Københavns Kommune tilpasset Frederikssundsvej med en række forbedringer, som en del af +Way-løsningen, så busserne på linje 5C kan komme hurtigere frem gennem trafikken – også i myldretiden. 

Plads til flere rejsende 

Busserne på 5C har langt større kapacitet end de tidligere 5A busser. 5C busserne er med deres 18,75 meter fem meter længere end deres forgængere. Det giver plads til 65 flere passagerer i hver bus, der kan rumme i alt 147 passagerer. Det gør 5C i stand til at betjene ca. 30 procent flere passagerer end hidtil i myldretiden. 

Hvis du vil vide mere

Se mere information om 5C på trafikselskabet Movias hjemmeside.

Etableringen af 5C med 18,75 meter ledbusser med særlige miljøegenskaber blev besluttet af Københavns Borgerrepræsentation med Budget 2015.

Kontakt
Fuldmægtig Pelle Erik Bjerg Mortensen
Send besked (kontaktformular)
Økonomiforvaltningen
Center for Byudvikling

Tilpasning af busnet til Cityringen

Den 29. september 2019 åbnede Københavns nye metrolinje, Cityringen, med 17 nye metrostationer. Cityringen forbinder, via en 15,5 km underjordisk tunnel, København på en helt ny måde og øger fremkommeligheden gennem byen. 

For at skabe det bedst muligt kollektive transportnet, har Movia og kommunerne i hovedstadsområdet arbejdet længe på at tilpasse busnettet til Cityringen. Det nye busnet kaldes Nyt Bynet, og det åbnede den 13. oktober 2019. Nyt Bynet omfatter ændringer på 33 buslinjer i 12 kommuner. 

Læs mere om Nyt Bynet og de enkelte buslinjer.

Busnet tilpasses strategisk og lokalt

Planlægningsarbejdet med et nyt busnet tilpasset Cityringen, er sket af to omgange. 

Første del af arbejdet stod på i 2016 og omhandlede det strategiske busnet, der består af A- og S-busserne. Disse busser er de største og mest passagertunge busser, som alle går på tværs af flere kommunegrænser. Når de skal ændres, kræver det enighed blandt de berørte kommuner og regioner. Borgerrepræsentationen behandlede det strategiske busnet, som en del af Movias Trafikplan 2016, den 15. december 2016.  

Anden del af arbejdet omhandlede det lokale busnet. I 2017 blev der udarbejdet et forslag til det lokale busnet i København, der omfatter alle øvrige busser end A- og S-busserne. Forslaget blev i januar 2018 sendt i høring hos lokaludvalg, Ældrerådet, Handicaprådet samt Ungerådet. På et møde d. 19. april 2018 traf Borgerrepræsentationen den endelige beslutning om et nyt samlet busnet. I forhold til det fremlagte forslag, blev der bl.a. tilføjet flere afgange og natbetjening på linje 10 på Vigerslev Allé. Linje 14 blev omlagt for at betjene Nordre Frihavnsgade. Linje 23 blev omlagt for at betjene Sølvgade og Borgergade. Linje 185 fik flere afgange på Nørre Allé. Linje 31 blev forlænget til Ålekistevej, og fik flere afgange i myldretiden for at sikre tilstrækkelig kapacitet over havnen.  

Movia holder løbende øje med det nye busnet, for at se, om passagernes rejsemønstre er som forventet, eller om der er behov for tilpasninger af busserne. Siden åbningen af Nyt Bynet er der bl.a. lavet tilpasning af busserne i Valbyområdet. Tilpasningerne medførte fra juni 2021 ændringer på linje 10, 23 og 133 og oprettelse af en ny linje 11 mellem Hvidovre Hospital og Indre By.   

Kontakt
Fuldmægtig Malene Frydenlund Jørgensen 
Send besked (kontaktformular)
Økonomiforvaltningen 
Center for Byudvikling 

Nørrebro St. Busgade

Nørrebro Station er et centralt kollektivt trafikknudepunkt for mange transportformer. S-tog (Ringbanen) og en række buslinjer, herunder to A-busser (4A og 5C) og to S-busser (350S og 250S) mødes alle her. Med Cityringens åbning er stationen også blevet en metrostation. Nørrebro Station forventes derfor at blive Danmarks tredjestørste station med op til 35.000 daglige passagerer i bus, S-tog og metro. 

Området ved Nørrebro Station har i flere år fungeret uhensigtsmæssigt. Det har betydet, at de mange passagerer har haft vanskelige adgangsforhold til bus og tog. Der er derfor i efteråret 2020 anlagt en busgade, der forbedrer trafiksikkerheden og bussernes betjening af den nye metrostation.  

Kontakt 
Fuldmægtig Pelle Erik Bjerg Mortensen
Send besked (kontaktformular)
Økonomiforvaltningen 
Center for Byudvikling

Evaluering af Nyt Bynet

Movia har evalueret Nyt Bynet, der blev implementeret den 13. oktober 2019. Formålet med Nyt Bynet var at tilpasse busnettet til Cityringen, så der blev skabt et sammenhængende kollektivt transportsystem. Evalueringen har været vanskeliggjort af det reducerede passagertal pga. COVID-19. 

Evalueringen viser overordnet, at Nyt Bynet er lykkedes med at understøtte sammenhængen i den kollektive transport, og at der overordnet har været positiv udvikling i den generelle rejse- og passagerudvikling. For Københavns Kommune samlet set steg antallet af kollektive rejser med 12 pct. fra september 2019 til februar 2020. Andelen af kollektive rejser, hvor metro indgår, er steget fra 30 pct. til 44 pct. i København. I samme periode er rejsetiden for bus, tog og metro faldet med 8 pct. i København, og andelen af skift er uændret for hele kommunen. 

Borgerrepræsentationen har på baggrund af evalueringen besluttet mindre justeringer på linje 7A, 26 og 18. 

Læs mere om den fulde evaluering af Nyt Bynet her.

Kontakt
Fuldmægtig Malene Frydenlund Jørgensen
Send besked (kontaktformular)
Økonomiforvaltningen 
Center for Byudvikling 

Billede
Linjeføring af M5
Metroselskabets bud på linjeføring af M5
De transparente blå cirkler omkring stationerne viser stationsnærhed med 600m cirkelslag i fugleflugtslinje.

Kontakt

Team Mobilitet

Rådhuspladsen 1

1550 København V