Offentliggjort
Frist

Bygge og anlæg: Omdannelse af Frederiksborgvej, Bispebjerg Torv og På bjerget

TMF planlægger at udbyde Omdannelse af Frederiksborgvej, Bispebjerg Torv og På bjerget.

Opgaven

Klima-, Miljø- og Teknikforvaltningen i Københavns Kommune planlægger at udbyde Omdannelse af Frederiksborgvej, Bispebjerg Torv og På bjerget i 

hovedentreprise som offentligt EU-udbud i ultimo januar 2026 med forventet kontraktindgåelse i april/maj 2026.

Projektets formål er at trafikdæmpe den nordlige del af Frederiksborg vej samt omdanne Bispebjerg torv og området omkring Grundtvigskirken, kaldet ”På Bjerget”, til et attraktivt byrum med mere plads til ophold og begrønning. 

Frederiksborgvej fredeliggøres ved at dæmpe farten til en 40 km/t zone og indsnævre vejen til ét nordgående spor med cykelstier på begge sider. På strækningen anlægges fire hævede flader med det formål at reducere hastighed og skabe trygge overgange til kirkegården. På den ene side af vejen dannes en bred bufferzone som indrettes med træer og parkeringspladser i brostensbelægning. På den anden side af vejen tilføjes et parkstrøg med en slynget sti samt træer og beplantning. 

På hjørnet af Frederiksborgvej og Skoleholdervej etableres en hjørneindgang til Bispebjerg kirkegård, hvor en bred trappe skal føre op til kirkemuren som åbnes op og danner en runding.  Foran hovedindgangen til kirkegården anlægges en stor klinkeplads med et spejlbassin.

For at dæmpe biltrafikken på den del af Frederiksborgvej der i dag ligger som en høj bue hen over Bispebjerg Torv, sænkes vejen lokalt, med 30- 40 cm og der skabes en lav støttemur i gule tegl, som skjuler trafikken. Tagensvej reduceres over Bispebjerg Torv fra fire til to spor og der etableres cykelstier i hver side og gangbaner langs støttemurene.

På tværs af Bispebjerg torv og Frederiksborgvej etableres en akse fra kirkegården og op til Grundtvigskirken. Aksen belægges i granit fra bl.a. genbrugte gravsten og den lave mur fortsættes som en indramning af aksen og fungerer samtidig som ophold.

På den østlige del af torvet nedlægges parkeringspladser og der skabes et bredt torv til ophold og udeservering, mens parkeringspladserne på den vestlige del af torvet bevares. På den sydøstlige del etableres to petanquebaner. Gangarealerne udføres som klinkebelægning i halvforbandt, mens der på kørebanearealerne hen over torvet lægges klinker på højkant i sildebensforbandt. 

I området omkring Grundtvigskirken, omlægges parkeringen så den flyttes væk fra aksen og op omkring kirken, hvor parkeringspladserne omdannes fra længdeparkering til vinkelparkering. Plænen indrettes med zoner til roligt ophold samt træer, busketter og græs. Kirkens sokkel indrammes af brosten i genbrugt granit, og i kørebanearealerne udskiftes asfalt med klinkebelægning. 

Der placeres københavnerbænke og mindre legemuligheder forskellige steder på torvet, ved kirken og i parkstrøget langs Frederiksborgvej. Cykelparkering placeres i forbindelse med særlige aktiviteter og mødesteder, på torvet og ved hovedindgangen. Derudover skal der klargøres til specialdesignede opholdsmøbler samt et større opholds- og legelement, som leveres af anden entreprenør. 

Entreprenøren skal deltage i projektoptimering med TMF og TMF’s rådgiver med henblik på at optimere anlægstidsplanen. 

Entreprenøren skal i løbet af anlægsperioden koordinere med EDF, som skal varetage projektets belysningsdel.

Den forventede anlægsperiode for projektet er fra juni 2026 til januar 2028. 

Forventet dato for offentliggørelse af udbudsbekendtgørelse: 

fredag den 30.01.2026, kl. 14.00.