Om Harrestrup Å Skole

Der har i den senere tid (januar 2024) været omtale i medierne af Harrestrup Å Skole. Forvaltningen arbejder intensivt med at hjælpe og støtte medarbejdere, forældre og ledere med at komme til at arbejde sammen om det fælles mål om at lave en god skole.

Her er et overblik over, hvordan forvaltningen indtil nu har bistået skolen og responderet på problemerne.

Forældre til børn i 6. årgang fra Afdeling Blå (tidligere Kirsebærhavnes Skole)

  • Maj 2023: En gruppe forældre fra 6. årgang udtrykker bekymringer.
  • Maj 2023: Møde med skolens afdelingsleder, forvaltningens områdechef og HR-taskforce for at konkretisere problemerne og aftale en indsats. Desuden møde med klassens trivselsforældre, taskforce og skolens afdelingsleder.
  • 13. juni 2023: Forældremøde med skolens afdelingsleder, lærere fra 6. årgang og HR-taskforce.  
  • Juni 2023: Forældre og ledelse og vurderer, at møderne har genskabt tilliden. HR-taskforce afslutter sagen.

En gruppe af medarbejdere fra Afdeling Blå (tidligere Kirsebærhaven Skole)


  • 1. maj 2023: En gruppe medarbejdere fra Blå Afdeling, herunder tillidsrepræsentant og -suppleant og arbejdsmiljørepræsentant udtrykker bekymring.
  • Maj/juni 2023: Møderække med tillidsvalgte, formand fra Københavns Lærerforening, sekretariatsleder og konsulent fra Københavns Lærerforening, forvaltningens områdechef, skoleleder, skolens afdelingsleder, konsulenter fra forvaltningen og HR-taskforce.  
  • 13. juni 2023: Personalemøde med alle medarbejdere fra Afdeling Blå, skoleleder, skolens afdelingsledere, forvaltningens områdechef, formand fra Københavns Lærerforening, konsulent fra Københavns Lærerforening, tillidsrepræsentant, -suppleant og arbejdsmiljørepræsentant fra Afdeling Blå samt HR-taskforce.  
  • 27. juni 2023: Personalemøde med alle medarbejdere fra Afdeling Blå, skoleleder, skolens afdelingsledere, forvaltningens områdechef, formand fra Københavns Lærerforening, konsulenter fra Københavns Lærerforening, tillidsrepræsentant, -suppleant og arbejdsmiljørepræsentant fra Afdeling Blå samt HR-taskforce. LokalMED inddrages og de arbejder videre med de fremkomne problemstillinger.
  • August/September 2023: To forløb sættes i værk for at styrke samarbejdet.  
  • 30. august 2023: Møde skoleleder, skolens afdelingsleder, forvaltningens områdechef, tillidsrepræsentant, -suppleant og arbejdsmiljørepræsentant fra Afdeling Blå, formand fra Københavns Lærerforening. Plan for det videre arbejde med input fra sommerens personalemøder.
  • September 2023 – januar 2024: LokalMED-møder med skoleleder, forvaltningens områdechef og HR-taskforce. LokalMED beslutter, at der skal udarbejdes en retningslinje for den gode tone.

En gruppe af forældre fra Afdeling Blå (tidligere Kirsebærhavens Skole)

  • 14. november 2023: En gruppe af forældre fra Afdeling Blå henvender sig med bekymringer.
  • 29. november 2023: Bekymringerne drøftes med skolebestyrelse, skoleleder, forvaltningens områdechef og HR-taskforce. Der nedsættes en arbejdsgruppe med tre medlemmer fra skolebestyrelsen, repræsentanter fra gruppen af bekymrede forældre og forvaltningens områdechef. Gruppen lægger en plan for det videre arbejde. De får hjælp fra HR-taskforce.
  • 13. december 2023: Møde i arbejdsgruppen. 
  • 4. januar 2024:  Møde i arbejdsgruppen. 
  • 15. januar og 24. januar 2024: Møder med skoleleder, forvaltningens områdechef og HR-taskforce. Der blev drøftet kommende og igangværende indsatser for at imødegå problemstillingerne.  
  • 24. januar 2024: Møde i arbejdsgruppen.  

Tildeling af ekstra ledelseskraft til Harrestrup Å Skole fra 2023 og frem  

Da der p.t. mangler ledere til Harrestrup Å Skole, har forvaltningen omplaceret medarbejdere og ledere, så skolen har fået tilført ekstra assistance til at hjælpe med at lede personalet og tale med forældre. Lige nu mangler der to afdelingsledere og en souschef.

Helt konkret har forvaltningen: 

  • Udlånt en souschef fra en anden skole fra januar 2024 til påske 2024.
  • Udlånt en skolekonsulent fra forvaltningen, som er afdelingsleder i Afdeling Blå i perioden fra primo oktober frem til ultimo december 2023.
  • Fra uge 43 hjælper en faglig chef fra forvaltningen med at drive ressourcecentret sammen med skolens afdelingsleder.
  • Tilbudt mentorforløb til to nye afdelingsledere.  
  • Forvaltningens områdechef har siden oktober 2023 haft fast ugentlig kontortid på Afdeling Blå.
  • En faglig chef fra forvaltningen følger op sager med elever og samarbejder med Borgercenter Børne og Unge (Socialforvaltningen) om særlige vanskelige sager.
  • Forvaltningen bistår med at udforme stillingsopslag, med ansættelsesprocessen og udarbejder program for modtagelse af nye afdelingsledere.

Ekstra tilførte ressourcer til ressourcecenter og skolebibliotek 

  • Faglig Chef fra forvaltningen deltager på møder. 
  • En støttepædagog bliver udlånt og varetager en koordinatorfunktion.

Ekstra tilførte ressourcer til støttepædagogiske indsatser

Den støttepædagogiske indsats skal understøtte barnet i at udvikle sig fagligt og socialt i fællesskabet. Indsatsen foregår primært i klassen.

Støttepædagogiske timer i 2023:

  • januar: 486
  • februar: 313
  • marts: 494,5
  • april: 279,5
  • maj: 349,5
  • juni: 327,5
  • juli: 0
  • august: 181,5
  • september: 316
  • oktober: 275
  • november: 450
  • december: 264,5

Timeforbrug i alt 3.737. Forvaltningen forventer ca. samme omfang i 2024.

Mere bistand fra sundhedsplejersker

I skoleåret 23/24 allokeres ekstra ni timer om ugen til en undersøgelsesindsats i indskolingen. Dette er ud over den ordinære sundhedsplejeydelse.

Forvaltningens udviklingskonsulenter yder ekstra indsatser i udvalgte klasser 

Der er tilført ca. 20 timer om ugen til klasseindsatser, fx co-teaching, faglig trivsel og arbejdet med at øge trivsel og læring hos eleverne i udvalgte klasser.

Større fysio- og ergoterapeutisk indsats

Der er tilført ca. fem timer om ugen til:

  • Oplæg for lærere og pædagoger om sansemotorik, motorisk læring og øvelser til brug i undervisningen.
  • Observation i enkelte klasser og efterfølgende sparring.
  • Implementering af lege fra legepakkerne, legekort til brug i aktive pauser og i Co-teaching.
  • Sparring med inklusionspædagoger om enkelte sager.