Arkivnyhed - Kan være forældet

Jobcentret har modtaget 82 henvendelser om social kontrol

En række nye social kontrol-vejledere i Jobcenter København har på fire måneder modtaget 82 henvendelser fra deres kolleger.

Årsskiftet markerede starten for en ny enhed i Jobcenter København, hvor fem vejledere, der er særligt kvalificerede i social kontrol, rådgiver deres kolleger i håndteringen af sager, hvor social kontrol mistænkes for at begrænse minoritetskvinders beskæftigelse.

I løbet af projektets første fire måneder har vejlederne modtaget hele 82 henvendelser fra deres kolleger i jobcentret. Heraf har 57 henvendelser omhandlet konkrete borgersager.

” Det har været et wakeupcall, at vi efter fire måneder, hvor vi i stort omfang har arbejdet hjemmefra, har fået så mange henvendelser om mistanker. Så når vi nu begynder at møde kvinderne fysisk ude i jobcentrene, skal vi for alvor være oppe på tæerne,” udtaler beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V).

Afklarer tvivlen hos den enkelte medarbejder

I flere af de 57 sager er der behov for yderligere udredning for at afgøre, om der er tale om social kontrol.

Det er blandt andet her, social kontrol-vejledernes særlige opkvalificering kommer til rette. En del af deres opgave er nemlig at afdække, hvorvidt der er tale om social kontrol eller ej, og hvordan det i så fald skal håndteres.

Det skal bidrage til, at det ikke bliver op til den enkelte jobcentermedarbejders mavefornemmelse at vurdere sagerne, som ifølge Cecilia Lonning-Skovgaard kan være meget forskellige:

”Der kan være tilfælde, hvor medarbejderen på jobcentret selv kan håndtere det og måske få kvinden til at komme ned til en snak, uden at der følger andre med. Andre sager er mere voldsomme, og i yderste konsekvens kan kvindens sikkerhed også være på spil. Her kan vi inddrage sikkerhedskonsulenterne, myndigheder, krisecentre eller andre eksterne aktører,” fortæller hun.

Rapport fra 2020 afdækker problemets omfang

Den særlige indsats for at bekæmpe social kontrol i jobcentrene er sat i værk som følge af en undersøgelse af problemets omfang foretaget af Als Research for Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen.

Undersøgelsesrapporten, som udkom i februar 2020, konkluderer bl.a., at hver tredje af de adspurgte jobcentermedarbejdere inden for det seneste år har mødt ledige etniske minoritetskvinder, som direkte har givet udtryk for, at de oplever pres fra deres familie eller omgangskreds i forhold til ikke at stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

Læs mere om forebyggelse af social kontrol i Københavns Kommune

 

Hvad er social kontrol?

Social kontrol i relation til arbejdsmarkedet betegner en situation, hvor individets ret til arbejde og frit valg af beskæftigelse helt eller delvist begrænses af ægtefællens, familiens og/eller omgangskredsens kontrol gennem brug af pres, tvang eller vold.