I København er vi godt i gang med at sikre høj kvalitet i byens dagtilbud

VIVE og EVA’s nye undersøgelse bekræfter, at Københavns Kommunes systematiske og målrettede indsats er rettet mod de rigtige områder for at styrke kvaliteten i dagtilbuddene.
- Undersøgelsen fra VIVE og EVA peger på en række væsentlige fokusområder – og det er også netop de områder, som vores dygtige ledere og pædagogiske personale har arbejdet målrettet med i flere år. Det bekræfter os i, at vi er på rette vej, siger Gitte Lohse, fagdirektør i Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Styrket ledelse gør en forskel
I 2021 begyndte ledere af byens dagtilbud på et toårigt forløb, som er udviklet i samarbejde med Aalborg Universitet. Uddannelsen styrker ledernes kompetencer til at lede den faglige, pædagogiske udvikling og sikre høj kvalitet i dagtilbud. Og resultaterne er i den grad til at føle på.
Der er gennemført KIDS-målinger på 63 daginstitutioner, hvis ledere har deltaget i uddannelsesforløbet – både før og efter forløbet. Før forløbet, i 2022, blev 44 % af institutionerne vurderet til at have god kvalitet. Efter forløbet, i 2023, var andelen steget til 68 %. Samtidig faldt andelen med utilstrækkelig kvalitet fra 3 % til 0 %.
Dagtilbudsledelsesuddannelsen bygger på KIDS-metoden (Kvalitet i Daginstitutioner), som også er den metode, som VIVE og EVA anvender til at analysere kvaliteten i landets daginstitutioner.
Fra tilsyn til udvikling
Det systematiske arbejde med kvaliteten sker blandt andet gennem et tilsyn, som ikke bare er kontrol, men et aktivt redskab til at få viden om, hvad der helt konkret sker ude på stuerne, og som ledere og medarbejdere herefter kan omsætte til god pædagogisk kvalitet i daginstitutionen.
Tilsynet består af både eksterne og interne observatører, og det er i stand hurtigt at finde ud af, hvor skoen trykker. Og det er nøglen til at sætte hurtigt ind med konkret rådgivning, hjælp og kompetenceløft til institutionerne.
– Der er ingen tvivl om, at dagtilbudsledelsesuddannelsen allerede har givet resultater i børnehøjde – vi oplever en øget faglighed, et forbedret samarbejde blandt personalet og ikke mindst en hverdag for børnene med mere ro og færre konflikter. VIVE og EVA’s undersøgelse bekræfter, at netop faglig ledelse og systematisk opfølgning er afgørende for kvaliteten, og det glæder mig, at det også stemmer overens med vores erfaringer i København, siger Gitte Lohse.
Fakta om dagtilbudsledelsesuddannelsen
- Dagtilbudsledelsesuddannelsen har været i gang siden 2021 og løber foreløbigt frem til 2026 og omfatter både kommunale og selvejende ledelsesteams.
- Indtil nu har 273 pædagogiske ledere samt 44 klyngeledere gennemført eller er i gang med uddannelsen.
- Dagtilbudsledelsesuddannelsen omfatter dagtilbud med cirka 21.700 børn i alderen 0-6 år.
Dagtilbudsledelsesuddannelsen spiller en central rolle i implementeringen af den styrkede pædagogiske læreplan og sikrer samtidig en systematisk tilgang til evaluering og løbende forbedring.
Uddannelsen er dog kun én del af en større, samlet indsats for at løfte kvaliteten i byens daginstitutioner.
Københavns Kommune arbejder desuden med:
- Meritforløb for pædagogmedhjælpere, som skal sikre flere uddannede medarbejdere.
- Kompetencepakker og efteruddannelse, som tilrettelægges efter fund fra tilsynet.
Kontakt
Pressetelefonen
Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune
Modtager ikke sms