Borgerrådgiverens Beretning 2024

Beretningen viser, at Borgerrådgiveren i hovedparten af det stigende antal klager lykkes med at finde løsninger for borgerne og øge kompetencerne i kommunen.

Borgerrådgiveren konstaterer, at kommunen over årene har opnået en større modenhed i forhold til korrekt og lovmedholdelig administration og sagsbehandling, men også at antallet af klager til Borgerrådgiveren og de konstaterede fejl viser behov for et vedvarende fokus på retssikkerhed og borgerbetjening i hele kommunen.

Antallet af klager, hvor kommunens forvaltninger var enige med borgerne i, at der var sket fejl, faldt i 2024, til gengæld var der flere klager, og flere af dem end tidligere vedrørte lovligheden af kommunens afgørelser.

Borgerrådgiveren var involveret i mange forbedringer af retssikkerheden i kommunens sagsbehandling i 2024, bl.a. genopretning af konkrete fejl i samarbejde med kollegaer i forvaltningerne, i generelle forbedringer og i afdækning af utilfredsstillende forhold, som øgede kompetenceniveauet og gav forvaltningerne grundlag for at arbejde videre med løsninger.

Borgerrådgiveren peger på, at en mere systematisk og opsøgende inddragelse af Borgerrådgiveren kunne styrke retssikkerheden og borgernes tillid til den kommunale forvaltning.

”Det er desværre sjældent, at kommunens forvaltninger selv tager initiativ til at involvere Borgerrådgiveren. Det betyder, at vi i flere tilfælde misser muligheden for i fællesskab at identificere og løse problemer, inden de udvikler sig til klager, tilsyn eller whistleblowersager.

Beretningen dokumenterer den værdi, kommunen opnår, når vi bruger borgernes feedback konstruktivt, og den er en invitation til styrket samarbejde og fælles læring – til gavn for borgerne og for kommunen”, siger borgerrådgiver Johan Busse.

I beretningen redegør Borgerrådgiveren for sin virksomhed i 2024. Beretningen indeholder et overblik over de anbefalinger, opfordringer mv., Borgerrådgiveren er kommet med i afsluttede tilsyn i 2024. Bilaget til beretningen indeholder handouts med aktuelle sager og temaer, som Borgerrådgiveren i løbet af året har formidlet til Borgerrådgiverudvalget for at give udvalget indblik i Borgerrådgiverens arbejde.

Borgerrådgiverudvalget har den 15. maj 2025 taget beretningen til efterretning og sendt den videre til Borgerrepræsentationen via Økonomiudvalget.

Læs Borgerrådgiverens Beretning 2024
Læs Bilag til Borgerrådgiverens Beretning 2024

Om Borgerrådgiveren

Borgerrådgiveren er ansat af Borgerrepræsentationen og er uafhængig af kommunens udvalg, borgmestre og forvaltninger. Borgerrådgiveren fungerer som klageinstans, tilsynsmyndighed og intern konsulent i kommunen.

Borgerrådgiveren styrker dialogen mellem borgere og kommune, gør det lettere at klage, bidrager til sikring af retssikkerhed, og til at klager bruges konstruktivt til at forbedre kommunens sagsbehandling og borgerbetjening.

Borgerrådgiveren

Tietgensgade 31A, 1. sal

1704 København V

Klag til Borgerråddgiveren

Til borgere:
Gå til klageblanket (log på med MitID, udfyld og send digitalt)

Til virksomheder:
Gå til klageblanket (log på med din virksomheds MitID/lokal IdP)

E-mail: borgerraadgiveren@kk.dk

Almindelig e-mail sendes ikke krypteret. Vi foreslår derfor, at du skriver sikkert til os (via Digital Post), hvis du sender oplysninger, som bør beskyttes, fx dit cpr-nr. eller oplysninger om private forhold.

Åbningstider

Mandag-tirsdag og torsdag-fredag kl. 10-14 eller efter aftale. 
Onsdag er lukket for henvendelse.

Hvis du har brug for et møde på et andet tidspunkt, er du velkommen til at kontakte os telefonisk eller pr. e-mail for en aftale.