Mødedato: 20.01.2021, kl. 08:30
Mødested: Teams-møde

B-sag: Anvendelse af midler fra finansloven til generelt løft af folkeskolen i 2021

Se alle bilag

Et flertal i folketinget blev den 10. december 2020 enige om udmøntningen af 399,6 millioner kroner ekstra til folkeskolen i 2021. Børne- og Ungdomsudvalget skal tage stilling til, hvordan disse midler skal udmøntes.

Indstilling

Børne- og Ungdomsforvaltningen indstiller til Børne- og Ungdomsudvalget,

  1. at midlerne afsat i finansloven til løft af folkeskolen i 2021 udmøntes ved at fordele pr. elev til alle skoler.

Problemstilling

Med finansloven for 2020 blev der afsat 275 mio. kr. i 2020 stigende til 399,6 mio. kr. i 2021 til et generelt løft af folkeskolen.

Den 10. december 2020 udmeldte ministeriet de konkrete retningslinjer for udmøntningen af 2021-midlerne på baggrund af aftale mellem regeringen og aftalepartierne bag finansloven 2020 (aftalen findes i bilag 1). De afsatte 399,6 mio. kr. i 2021 gives som et tilskud til landets 98 kommuner med det formål, at tilskuddene anvendes til ansættelse af flere lærere i folkeskolen.

2021-midlerne fordeles mellem kommunerne efter den enkelte kommunes andel af eleverne i 0.-9. klasse i skoleåret 2019/2020 (bilag 2). Københavns Kommune modtager 30,7 mio. kr. i 2021.

Beløbet forøges hvert år frem til 2023. Det samlede tilskud forventes at stige til 550 mio. kr. i 2022 og 807 mio. kr. i år 2023 og frem. Københavns Kommune forventes dermed at modtage 59,7 mio. kr. årligt, når indsatsen er fuldt indfaset fra og med 2023. Der er ikke udmeldt retningslinjer fra ministeriet om udmøntning af de afsatte midler fra 2022 og frem.

Løsning

De 30,7 mio. kr., som Københavns Kommune modtager i 2021, skal meldes ud til skoler oven i det allerede vedtagne og udmeldte budget for 2021. Det er en betingelse for midlerne, at de udelukkende går til ansættelse af lærere, herunder til afledte udgifter i direkte tilknytning til de ansatte lærere, fx IT.

Med henblik på at understøtte tilskuddets formål om et ’generelt løft af folkeskolen’, fordeles Københavns Kommunes tilskud pr. elev mellem samtlige skoleformer under folkeskoleloven. Midlerne til samme formål i 2020 blev også udmøntet pr. elev, men gennem elevsatsen i den nuværende budgetmodel. Udmøntningen pr. elev følger princippet for statens udmøntning til kommunerne og sikrer en lige fordeling mellem skolerne i forhold skolernes antal elever.

Der er ikke taget stilling til den statslige udmøntning i 2022 og frem, og midlerne kan derfor ikke betragtes som varige endnu. I første del af 2021 vil midlerne derfor blive udmeldt som en særbevilling under den nuværende budgetmodel, mens de vil blive udmøntet som politisk initiativ, når den nye budgetmodel træder i kraft ved begyndelsen af skoleåret 2021-2022.

Den nye budgetmodel består af tre hovedelementer: 1) grundbevilling, 2) aktivitetsbevilling og 3) socioøkonomiske midler. Grundbevillingen sikrer, at skolerne har midler til fx ledelse og administration. Aktivitetsbevillingen tager udgangspunkt i, at skolerne skal kunne undervise i det lovpligtige antal undervisningstimer og gives efter antal klasser. Derudover indeholder aktivitetsbevillingen midler til ekstra undervisningspersonale, som gør det muligt at lave holddannelse og støtte enkelte elevers behov i almenundervisningen. De socioøkonomiske midler gives for at understøtte alle elevers faglige udvikling uanset elevernes sociale og sproglige forudsætninger. ’Politiske initiativer’ lægges oven i budgetmodellens tre hovedelementer for at synliggøre rammer for indsatserne.

Det forventes, at midlerne bliver permanente fra 2023. Forvaltningen vil derfor vende tilbage med forslag til permanent udmøntning, når der foreligger aftale i Folketinget om de permanente midler. Hvis der ikke sker ændringer i statens principper for udmøntning i 2022, vil udmøntningen til skolerne i 2022 også være et beløb pr. elev.

Skolerne vil selv være ansvarlige for ansættelse af nye lærere, mens der fra centralt hold vil være opfølgning for at sikre, at midlerne anvendes til det udmeldte formål. Der afsættes 0,2 mio. kr. af det samlede tilskud til centrale udgifter til tværgående administrative opgaver, herunder opfølgning på ansættelse af flere årsværk samt efterlevelse af kravet om revisionspåtegnet regnskab.

For en gennemsnitlig skole (0.-9. klasse med 3 spor og 23 elever i hver klasse) betyder fordelingen, at skolen vil modtage ca. 0,5 mio. kr. i 2021, svarende til 0,8 lærerårsværk. Af de tildelte midler vil ca. 10% være til afledte driftsomkostninger i direkte tilknytning til nyansættelse.

Økonomi

Indstillingen har ingen yderligere økonomiske konsekvenser.

Videre proces

Der er ikke taget stilling til midlerne afsat fra 2022 og frem, og den statslige udmøntning heraf vil blive aftalt på et senere tidspunkt. Udvalget vil blive forelagt en indstilling om udmøntning i 2022, hvis ministeriet ændrer i principperne for fordelingen af midlerne i 2022. Hvis midlerne som forventet bliver permanente fra 2023, vil forvaltningen vende tilbage med forslag til permanent udmøntning.

Tobias Børner Stax                  /Sti Andreas Garde

Beslutning

Indstillingen blev godkendt.
Til top