Mødedato: 01.09.2016, kl. 16:00
Mødested: Borgerrepræsentationens mødesal

Bevillingsmæssige ændringer og anlægsbevillinger pr. august 2016

Se alle bilag
Udvalgene kan søge om budgetomplaceringer inden for og mellem udvalgene med henblik på at sikre overensstemmelse mellem budget og forbrug. Der er tale om bevillingsmæssige ændringer primært af teknisk karakter.

Indstilling

Indstilling om,    

  1. at de foreslåede bevillingsmæssige omplaceringer og konverteringer mellem styringsområder, inden for og mellem udvalg, af teknisk karakter, som ikke har likviditetseffekt, på 286,8 mio. kr. i 2016 godkendes, jf. bilag 1-3,
  2. at de foreslåede bevillingsmæssige omplaceringer med likviditetseffekt på 458,9 mio. kr. (tilførsel til kassen) i 2016 godkendes, jf. bilag 4,
  3. at udvalgenes budgetter nedjusteres med i alt 34,3 mio. kr., som følge af ændret pris- og lønfremskrivning for 2016, jf. bilag 5, samt at servicerammen for Københavns Kommune er nedjusteret med 23,8 mio. kr., som følge af ændrede pris- og lønforudsætninger for 2016,
  4. at der udmøntes DUT-midler m.v. til udvalgene på netto 4,3 mio. kr., jf. bilag 6, samt at servicerammen i 2016 for Københavns Kommune opjusteres med 21,6 mio. kr. som følge af DUT. Den negative DUT-kompensation på overførsler m.v. og finansposter udmøntes ikke, hvormed udmøntningen af DUT samlet har en reel kasseeffekt på -46,4 mio. kr.,
  5. at der frigives anlægsbevillinger på samlet 77,2 mio. kr. til 21 projekter, jf. bilag 7,    
  6. at principbeslutning om afholdelse af udgifter i forbindelse med aktivering af kommunens kriseberedskab godkendes.

(Økonomiudvalget)

Problemstilling

Udvalgene kan søge om budgetomplaceringer inden for og mellem udvalgene med henblik på at sikre overensstemmelse mellem budget og forbrug. Der er tale om bevillingsmæssige ændringer primært af teknisk karakter.

I denne sag er de beslutninger medtaget, der ikke kan ændres af udvalget alene, og som kræver en beslutning af Borgerrepræsentationen (BR).

Løsning

Der er bevillingsmæssige omplaceringer inden for og mellem Økonomiudvalget (ØU), Sundheds- og Omsorgsudvalget (SOU), Børne- og Ungdomsudvalget (BUU), Teknik- og Miljøudvalget (TMU), Kultur- og Fritidsudvalget (KFU), Socialudvalget (SUD), Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (BIU), Borgerrådgiveren (BOR) og Revisionen, jf. bilag 1-3.  

Bevillingsmæssige omplaceringer mellem udvalg i bilag 1-3 er afstemt mellem de implicerede udvalg og har ikke likviditetseffekt. Af bilag 4 fremgår omplaceringer med likviditetseffekt.

Af bilag 5 fremgår omplaceringer vedr. ændret pris- og lønfremskrivning og af bilag 6 fremgår omplaceringer vedr. Det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT). Omplaceringerne i begge bilag har likviditetseffekt.

En oversigt over omplaceringerne findes i tabel 1. 

Tabel 1. Tekniske bruttoomplaceringer i 2016 (1.000 kr.)

Udvalg

Omplaceringer uden likviditetseffekt, brutto

Likviditetseffekt af omplaceringer med modpost på likvide aktiver

Ændret p/l-fremskrivning, udmøntning med modpost på likvide aktiver

 

DUT, udmøntning med modpost på likvide aktiver

 

Påvirkning af udvalgenes servicemåltal

(Bilag 1-3)

(Bilag 4)

(Bilag 5)

(Bilag 6)

(Bilag 1-6)

Økonomiudvalget

107.119

230.644

-4.354

 

698

Sundheds- og Omsorgsudvalget

26.957

19.172

7.014

-5.929

-27.962

Børne- og Ungdomsudvalget

23.624

25.086

13.231

-6.440

14.777

Teknik- og Miljøudvalget

400

-24.526

1.376

910

16.017

Kultur- og Fritidsudvalget

2.172

-6.000

3.986

-3.240

-1.645

Socialudvalget

38.072

91.405

11.528

-470

-19.857

Beskæftigelses- og Integrations-udvalget

11.563

123.131

1.489

10.856

2.941

Borgerrådgiveren

 

 

6

 

-20

Revisionen

 

 

26

 

-19

Servicebuffer-puljen

 

 

 

 

12.868

Omplaceringer mellem udvalg

76.861

 

 

 

 

I alt

286.768

458.912

34.302

-4.313

 

Omplaceringer inden for udvalg uden likviditetseffekt
Omplaceringerne omhandler blandt andet følgende:   

  • Økonomiudvalget omplacerer 23,9 mio. kr. i forbindelse med overførsel af indkøbsområdet fra Koncernservice til Københavns Ejendomme. Dertil fremrykkes indkøb af tog, hvilket medfører fremrykning af konvertering af langfristet udlån til indskud i metro til Ny Ellebjerg på 47,4 mio. kr. samt omplaceres midler til dækning af afledte meromkostninger i Koncernservice i medfør af forsinkelsen af Nyt Lønsystem på 8,5 mio. kr., finansieret af puljen til risiko-projekter fra budget 2016
  • Udvalgene øger deres indtægts- og udgiftsside med 18,8 mio. kr. vedr. eksternt finansierede projekter. Heraf Socialudvalget med 15,6 mio. kr. med projektet vedrørende stofindtagelsesrum, Kultur- og Fritidsudvalget med 2,2 mio. kr. med blandt andet projektet Nye Udstillinger til Nyt Københavns Museum samt Beskæftigelses- og Integrationsudvalget med 1,1 mio. kr. med forskningsprojektet Integreret Behandlings- og Beskæftigelsesindsats til Sygemeldte med lettere psykiske lidelser (IBBIS).
  • Børne- og Ungdomsudvalget omplacerer 16,7 mio. kr. vedrørende udgifter til Erhvervsgrunduddannelseselever samt 5,4 mio. kr. vedrørende undervisning for at sikre overensstemmelse mellem forbrug og budget.
  • Sundheds- og Omsorgsudvalget omplacerer 15,0 mio. kr. i henhold til retningslinjerne for omprioritering af mindreforbrug på service. Heraf konverteres 7,0 mio. kr. til anlægsprojekter på ældreområdet.
  • Beskæftigelses- og Integrationsudvalget omplacerer 9,8 mio. kr. vedrørende vikardækning til BIF-uddannelse.
  • Socialudvalget omplacerer 8,9 mio. kr. i forbindelse med korrekt placering af budgettet til døgnaftalen.

Omplaceringer mellem udvalg uden likviditetseffekt
Omplaceringerne omhandler bl.a. følgende:   

  • Omplaceringer på 16,0 mio. kr. mellem Økonomiudvalget og de øvrige udvalg vedrørende forskellige tilpasninger af husleje.
  • Omplaceringer på 8,9 mio. kr. mellem Økonomiudvalget og de øvrige udvalg vedrørende regulering af PC infrastrukturbevilling 2016. Antallet af PC'er i forvaltningerne er steget og derfor øges bevillingsoverførslen.
  • Omplaceringer på 7,7 mio. kr. mellem Økonomiudvalget og de øvrige udvalg vedrørende prisreduktion og bevillingsgørelse af udvalgte IT-services hos Koncernservice.
  • Omplacering på 7,0 mio. kr. fra Økonomiudvalget til Børne- og Ungdomsudvalget til Fremtidens Fritid.
  • Omplacering på 6,5 mio. kr. fra Økonomiudvalget til Socialudvalget til Fixerummet på Halmtorvet.
  • Omplacering fra Økonomiudvalget til Teknik- og Miljøudvalget på 6,1 mio. kr. vedrørende Grøn Vækst samlelov.

Omplaceringer med modpost på kassen
Der sker en teknisk tilpasning af budgettet uden reel kasseeffekt på en række finansposter. Omplaceringer i denne sag medfører en tilførsel til kassen på 384,0 mio. kr., der har midlertidig effekt på kassebeholdningen, herunder:  

  • Tilbageførsel af udskydelse af klimakassekreditter i Økonomiudvalget på 322,3 mio. kr. fra den første sag om bevillingsmæssige ændringer. Midlerne blev ved en fejl overført to gange. Korrektionen er en periodisering mellem 2016 og 2017 og har derfor ikke reel kasseeffekt.
  • Reperiodisering af indskud i Landsbyggefonden i Socialudvalget på 49,4 mio. kr. fra 2016 til 2017. Overførslen medfører alene en midlertidig kasseopbygning, da det modsvares af et kassetræk i 2017.
  • Socialudvalget tilfører kassen 15,6 mio. kr. som følge af tilbageførsel af budget til stofindtagelsesrum, da der er bevilget midler af Sundheds- og Ældreministeriet til projektet. Indtægterne var indregnet i den reelle kasse ved aprilprognosen, og påvirker dermed ikke reel kasse.
  • Teknik- og Miljøudvalget fratrækker kassen 15,0 mio. kr. som følge af mindreindtægter på betalingsparkering. Kassetrækket har ikke reel kasseeffekt, da mindreindtægterne vil medføre en tilsvarende reduktion i modregningen i statstilskuddet i 2017.
  • Reperiodisering af budget til deponering i Socialudvalget på 13,9 mio. kr. fra 2016 til 2017 vedrørende 56 bofællesskabspladser. Overførslen medfører alene en midlertidig kasseopbygning, da det modsvares af et kassetræk i 2017.
  • Økonomiudvalget tilfører kassen 11,2 mio. kr. som følge af korrektion af periodepostering på Sydhavnsskolen under forsikringsordningen. Korrektionen har ikke reel kasseeffekt, da forsikringsordningen skal hvile i sig selv.
  • Teknik- og Miljøudvalget fratrækker kassen 10,3 mio. kr., da der ved en fejl er budgetlagt på mellemværende med selskabsgjorte forsyningsvirksomheder. Området skal hvile i sig selv og har dermed ikke reel kasseeffekt.
  • Økonomiudvalget fratrækker kassen 3,1 mio. kr. med henblik på at anvende 2,7 mio. kr. til Hovedstadens Beredskabs anlægsbudget i 2016 samt 0,4 mio. kr. til udskilningen af Hovedstadens Beredskab. Midlerne vedrører et mindreforbrug i Københavns Brandvæsens regnskab i 2015, som i forbindelse med årsafslutningen blev reserveret til senere udbetaling, og påvirker dermed ikke reel kasse.

Omplaceringer med reel kassevirkning
Kassen tilføres i denne sag 79,2 mio. kr. i 2016. Omplaceringerne vedrører følgende:  

  • Beskæftigelses- og Integrationsudvalget tilfører kassen 119,8 mio. kr. som følge af opdaterede skøn for antallet af ydelsesmodtagere samt gennemsnitlige udgifter pr. ydelsesmodtager.
  • Økonomiudvalget fratrækker kassen 99,5 mio. kr. i forbindelse med midtvejsreguleringen, hvor Københavns Kommunes modtagelse af statstilskud og udligning, herunder DUT-kompensation fra staten, beskæftigelsestilskud, tilpasning på overførselsområdet og tilpasning vedrørende kommunal medfinansiering af sundhedsvæsenet, nedjusteres med netto 99,5 mio. kr. Udmøntningen af DUT-kompensation m.v. til udvalgene medfører et yderligere træk på 4,3 mio. kr. på reel kasse.
  • Der tilføres kassen 18,7 mio. kr. som resultat af forvaltningernes gennemgang af budgettet på ibrugtagne anlægsprojekter. Børne- og Ungdomsudvalget tilfører 17,4 mio. kr. og Sundheds- og Omsorgsudvalget tilfører 1,4 mio. kr.
  • Sundheds- og Omsorgsudvalget tilfører kassen 15,0 mio. kr. i henhold til retningslinjerne for omprioritering af mindreforbrug på service.
  • Socialudvalget tilfører kassen 12,5 mio. kr. som følge af nyt skøn over indtægter til særligt dyre enkeltsager.
  • Sundheds- og Omsorgsudvalget fratrækker kassen 6,5 mio. kr. i forbindelse med midtvejsreguleringen til styrket akutfunktion til Den Ældre Medicinske Patient (DÆMP).
  • Kultur- og Fritidsudvalget fratrækker kassen 6,0 mio. kr. som følge af mindreindtægt på renter af tilgodehavender i betalingskontrol. Som følge af lukningen af EFI beregner SKAT nu inddrivelsesrenter fra en mindre andel krav, fordi reguleringen foregår manuelt.
  • Der tilføres kassen 4,9 mio. kr. som følge af tilbageførsel af for meget indregnet forbrug i 2015. Der er tale om periodiserede poster indregnet i 2015, dvs. forbrugsforventninger, der kan henføres til 2015, men som mod forventning ikke er kommet til udbetaling i 2016. Sundheds- og Omsorgsudvalget tilfører 4,5 mio. kr. og Teknik- og Miljøudvalget tilfører 0,4 mio. kr.
  • Børne- og Ungdomsudvalget tilfører kassen 4,7 mio. kr. i henhold til retningslinjerne for omprioritering af mindreforbrug på service. Der omprioriteres samtidig 4,7 mio. kr. til eftergivelse af gæld på fire skoler (BUU 08-06-2016).
  • Sundheds- og Omsorgsudvalget tilfører kassen 4,0 mio. kr. som følge af tilpasning af niveauet for ydelsesstøtte i takt med faldende realkreditlån i kommunens ældreboliger.
  • Beskæftigelses- og Integrationsudvalget tilfører kassen 3,3 mio. kr. som følge af mindreforbrug af de afsatte midler til modtagelse af flygtninge, jf. overførselssagen 2015 til 2016.
  • Børne- og Ungdomsudvalget tilfører kassen 3,0 mio. kr. som følge af, at køb af udflytterbørnehaven Holstrupgård er opgivet.
  • Teknik- og Miljøudvalget tilfører kassen 0,4 mio. kr. i henhold til retningslinjerne for omprioritering af mindreforbrug på service.
  • Øvrige mindre tilpasninger på -0,6 mio. kr.

Konvertering mellem styringsområderne service, anlæg og overførsler m.v.

I forbindelse med tildeling af midler i Overførselssagen 2015/16 er Børne- og Ungdomsforvaltningen og Økonomiforvaltningen blevet opmærksom på, at der ifølge den autoriserede kontoplan skal overføres midler fra efterspørgselsstyrende overførsler til service vedrørende erhvervsgrunduddannelsen. I forlængelse heraf overføres der 16,7 mio. kr. fra overførsler til service omhandlende erhvervsgrunduddannelsen i 2016.

Økonomiudvalget konverterer 8,5 mio. kr. fra anlæg til service. Midlerne skal anvendes til afledte meromkostninger i Koncernservice i medfør af forsinkelsen af Nyt Lønsystem og finansieres af puljen til risiko-projekter fra budget 2016. Udgifterne ligger på service, mens puljen er afsat på anlæg, hvorfor der konverteres fra anlæg til service.

Sundheds- og Omsorgsudvalget konverterer 7,0 mio. kr. fra service til anlæg i henhold til retningslinjerne for omprioritering af mindreforbrug på service. Midlerne skal anvendes til prioriterede anlægsprojekter på ældreområdet.

Økonomiudvalget konverterer 6,0 mio. kr. fra service til anlæg i 2016-2018. Midlerne skal anvendes til Københavns Kommunes medfinansiering af egentlig forundersøgelse af en østlig ringvej/havnetunnel i København (ØU 31. maj 2016, punkt 5). Der er tale om forprojektering af kommende anlægsprojekt og det bør derfor styringsmæssigt henføres til anlæg. Undersøgelsen er foranlediget af henvendelse fra Transportministeren (ØU aflæggerbord den 12-04-2016).

I forbindelse med renovering af Kollegiet konverterer Socialudvalget 0,9 mio. kr. fra anlæg til service til anvendelse for indtægtstab i forbindelse med renoveringen af tilbuddet (BR 03-10-2013).

Budgetkorrektion som følge af ændret pris- og lønfremskrivning
Kommunernes Landsforening har udmeldt nyt skøn for pris- og lønfremskrivningen fra 2015 til 2016. På baggrund af de nye forudsætninger nedjusteres udvalgenes budgetter med i alt 34,3 mio. kr. på service. Nedjusteringen er, i lighed med tidligere år, foretaget på baggrund af ændringen i satsen for henholdsvis pris og løn. Nedjusteringen er fordelt mellem bevillinger ud fra korrigeret budget på henholdsvis løn og andet, ultimo maj 2016.

Københavns Kommunes serviceramme nedjusteres med 23,8 mio. kr. som følge af den ændrede pris- og lønfremskrivning. Forskellen mellem korrektionen af kommunens samlede serviceramme og udvalgenes servicerammer på 10,5 mio. kr. tilgår kassen og måltallet tilgår servicebufferpuljen.

En oversigt over de bevillingsmæssige ændringer som følge af den ændrede pris- og lønfremskrivning fremgår af bilag 5.

DUT

I forbindelse med lov- og cirkulæreprogrammet for 2015 og 2016 indgår reguleringer af kommunernes bloktilskud under ét på -525,3 mio. kr. vedrørende ny og ændret lovgivning i 2016 (DUT). Københavns Kommunes andel af reguleringen udgør i 2015 10,2 pct. og dermed reguleres kommunens bloktilskud med -53,7 mio. kr. i 2016. Kommunens bloktilskud reguleres desuden med 2,6 mio. kr. i 2016 som følge af ”andre reguleringer”.

I forbindelse med Københavns Kommunes DUT-proces har forvaltningerne i august 2016 indmeldt de økonomiske konsekvenser af de enkelte lovændringer. Reguleringerne udgør samlet set 4,3 mio. kr. i 2016. Dertil kommer reguleringer af det budgetgaranterede område vedr. aktivering på -9,1 mio. kr. Dette giver en manko (afvigelse) på 46,4 mio. kr. i 2016.

Hovedreglen på overførsler mv. er, at DUT-kompensation og øvrige lovændringer indarbejdes i forvaltningernes skøn for udgifterne på overførsler mv. i forbindelse med forvaltningernes regnskabsprognoser.

Mankoen kan primært forklares ved negative reguleringer på overførsler, der i tråd med praksis på området ikke udmøntes, herunder genberegning af refusionsreformen (lov- og cirkulæreprogram (LCP 358)), som medfører en negativ regulering på 41,1 mio. kr. i 2016. Øvrige reguleringer medfører i alt en negativ regulering på 5,4 mio. kr., som hovedsageligt skyldes sagen vedr. ændring af lov om almene boliger m.v. (LCP 186), der medfører en negativ regulering på 6,1 mio. kr. Lovændringen vedrører en forlængelse af nedsættelsen af det kommunale grundkapitalindskud til almene boliger. Skønnet for kommunernes udgifter til grundkapitallån i Økonomiaftalen var baseret på en forudsætning om grundkapitalindskud på 14 pct. i 2017 og dermed en hamstringseffekt i 2016. Med lovændringen forsvinder forudsætningerne for hamstringseffekten. De 6,1 mio. kr. udmøntes ikke til forvaltningerne. Den negative regulering modregnes i resultatet vedr. de øvrige effekter af midtvejsreguleringen.

Tabel 2. Udmøntning af DUT i 2016, (1.000 kr., 2016 p/l)

Styringsområde

Modtaget DUT-kompensation

Udmelding af DUT til udvalgene

Difference

DUT:

Service

21.620

21.558

61

Overførsler m.v.

-67.363

-26.495

-40.868

Øvrige reguleringer (finansposter og aktivitetsbestemt medfinansiering)

-5.397

153

-5.551

I alt

-51.141

-4.784

-46.357

Overførsler m.v., budgetgaranteret område*

9.098

9.098

0

I alt til udmøntning

-42.043

4.314

-46.357

*Angiver kompensation vedr. BIU's efterspørgselsstyret indsatsrammen til aktivering.

 

Anlægsbevillinger til 21 projekter:

Der gives anlægsbevilling til Økonomiudvalget på 15,5 mio. kr. til Club Danmark Hallen som følge af ugunstigt licitationsresultat. For at kunne gennemføre byggeriet, er projektet tilført ekstra finansiering fra ØU-puljen til sager på risikolisten afsat med Budget 2016.

Der gives anlægsbevilling til Økonomiudvalget på 14,9 mio. kr. til Sydhavnsskolen. Midlerne anvendes til øget forebyggelse og afværgeforanstaltninger som følge af branden. Udgiften dækkes af ØU-puljen til sager på risikolisten afsat med Budget 2016.

Der frigives anlægsbevilling til Økonomiudvalget på 11,1 mio. kr. fra bygherrereserven til helhedsrenoveringen på Bellahøj Skole. I forbindelse med budget 2015 blev der reserveret 15 pct. i en pulje under Økonomiudvalget til helhedsrenovering af fem folkeskoler. Der afsættes nu 11,1 mio. kr. heraf for at sikre, at der laves en helhedsrenovering af de nødvendige områder på skolen. De 11,1 mio. kr. skal bl.a. anvendes til udskiftning af tag, opgradering af varmeanlæg, øget tilgængelighed og genopretning af kloakker.

Der gives anlægsbevilling til Økonomiudvalget på 8,2 mio. kr. til Kastelvej 62 som følge af merudgifter i forbindelse med etablering af 4 grupper ved daginstitutionen på Kastelvej. Merudgifterne er finansieret af ØU-puljen til daginstitutioner afsat med Budget 2014.

Der gives en anlægsbevilling på 6,0 mio.kr. til Københavns Kommunes medfinansiering af forundersøgelse af en østlig ringvej/havnetunnel i København, jf. afsnittet Konvertering mellem styringsområderne service, anlæg og overførsler m.v.

Der gives anlægsbevilling til Økonomiudvalget på 5,2 mio. kr. til projekterne Saxogade 104, Njalsgården, Sundholmsvej 8, 1+2 sal – istandsættelse, Sundholmsvej 42 - Indretning af 2 ungdomsboliger samt Fensmarksgade 65-67, Hjemmeplejen, jf. bilag 7. Der er tale om ældre projekter bestilt med intern afregning, som skulle have været afregnet i forbindelse med regnskab 2014 og tidligere.
Merforbruget skyldes, at projekterne ikke er blevet rettidigt afregnet med forvaltningerne og finansieres derfor af Byggeri Københavns over-/underskudsmodel.

Der gives anlægsbevilling til Økonomiudvalget på 2,6 mio. kr. til Frederikssundsvej 257. Frederikssundsvej 257 (en 6 gruppers daginstitution) skal genstartes, men den oprindelige bevilling er utilstrækkelig pga. udskydelse af byggeriet. Merforbruget er finansieret af mindreforbrug på andre projekter.

Der gives anlægsbevilling til Økonomiudvalget på 2,0 mio. kr. til tilbygning til Bavnehøjhallen som følge af ugunstigt licitationsresultat. Anlægsbevillingen er nødvendig for at kunne gennemføre byggeriet. Finansieres af Byggeri Københavns over-/underskudsmodel.

Der gives anlægsbevilling til Teknik- og Miljøudvalget på 2,0 mio. kr. til projektudvikling af infrastrukturen samt park og byrum som en del af helhedsplanen for Østre Gasværk. Rådighedsbeløbet til projektet overføres fra Økonomiudvalget i denne sag, jf. bilag 2.

Der gives anlægsbevilling til Sundheds- og Omsorgsudvalget på 0,9 mio. kr. til projekterne Pladser og rammer til fællesskab på plejecentre samt Støtte til bad og toilet, jf. bilag 7. Midlerne er anvendt til godkendte formål. Merudgiften skyldes nødvendige ekstraarbejder i forbindelse med afslutning af projektet og er finansieret af mindreforbrug på øvrige anlægsprojekter, jf. bilag 4.

Der gives anlægsbevilling til Sundheds- og Omsorgsudvalget på 0,7 mio. kr. til Dronning Ingrids Hjem. Merforbruget skyldes en marginal højere udgift en oprindeligt forudsat. Udgiften kan henføres til indretning af det nyåbnede plejecenter Dronning Ingrids Hjem og er finansieret af mindreforbrug på øvrige anlægsprojekter, jf. bilag 4.

Der gives anlægsbevilling til Økonomiudvalget på 0,7 mio. kr. til Blågård Skole til dækning af merforbrug i forbindelse med afslutning af byggesag, herunder renovering af hallen. Merforbruget er finansieret af Københavns Ejendommes grundbudget til vedligeholdelse.

Der gives anlægsbevilling til Økonomiudvalget på 0,5 mio. kr. til Ørestad City, Lethal til dækning af merudgifter til bygherrerådgivning. Merudgifterne er finansieret af Byggeri Københavns over-/underskudsmodel.

Der gives anlægsbevilling til Sundheds- og Omsorgsudvalget på 3,0 mio. kr. til etablering af modtagerkøkken på Slottet. Plejecentret Slottet i De Gamles By blev moderniseret i 1993 og har 111 plejeboliger. Slottet får leveret maden fra centralkøkkenet i Bystævneparken, hvorefter det distribueres ud til små anretterkøkkener i de enkelte plejeafdelinger. Med henblik på at højne madkvaliteten for beboerne etableres et centralt modtagerkøkken på Slottet, der modtager og håndterer maden, før det køres ud til de enkelte anretterkøkkener. Denne organisering vil sikre en væsentlig mere rationel køkkendrift og bedre mad for beboerne på Slottet. Det bemærkes, at det fysisk ikke er muligt at etablere et egentligt produktionskøkken på Slottet.

Der gives anlægsbevilling til Sundheds- og Omsorgsudvalget på 2,0 mio. kr. til etablering af bariatriboliger. Antallet af svært overvægtige personer på rehabiliteringscentrene er voksende. Med henblik på at sikre egnede fysiske forhold til denne målgruppe ombygges og indrettes en række boliger med særligt brede døre, specielt indrettede badeværelser, møbler til svært overvægtige personer og særligt stærke loftlifte mv.

Der gives anlægsbevilling til Sundheds- og Omsorgsudvalget på 2,0 mio. kr. til istandsættelse og indretning af beboernes fællesarealer på Kirsebærhavens Plejehjem. Kirsebærhavens Plejehjem, Kirsebærhaven 20, i Valby, blev bygget i 1984 og har 78 boliger. Beboernes fællesarealer er nedslidte og fremstår ikke attraktive. Med henblik på at sikre bedre fysiske forhold for beboerne males og istandsættes fællesarealerne, og der opsættes ny belysning mv. Der indkøbes endvidere nye møbler.

Principbeslutning om afholdelse af udgifter i forbindelse med aktivering af kommunens kriseberedskab

Københavns Kommunes budget indeholder ikke en stående bevilling til brug for kommunens civile beredskab.

Såfremt Den Administrative Stab er indkaldt (helt eller delvist) i forbindelse aktivering af kommunens kriseberedskab, afholdes eventuelle udgifter i første omgang af den forvaltning, der har ressortansvar for de opgaver, der skal løses. Udgifterne finansieres efterfølgende af puljen til uforudsete udgifter, der ligger under Økonomiudvalget.

I forbindelse med aktivering af kriseberedskab skal Økonomiudvalget orienteres, hvis udgifterne samlet set overstiger 0,5 mio. kr. Såfremt udgifterne i forbindelse med en krise overstiger 1,5 mio. kr., skal Økonomiudvalget indkaldes og godkende et overslag over de samlede udgifter.

Når der er overblik over de samlede udgifter i forbindelse med en krise, skal der søges om overførsel af bevilling fra puljen til uforudsete udgifter i Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen.

Servicemåltal
Udvalgenes servicemåltal korrigeres med 15,1 mio. kr. som følge af omplaceringerne i bilag 1-6 som angivet i tabel 1 i henhold til principper for tildeling af servicemåltal. Principperne tilsiger, at udvalgenes budget på serviceområdet udgør udvalgets servicemåltal. Med denne sag øges servicebufferpuljen med 12,9 mio. kr., således at puljen udgør 145,1 mio. kr.

De væsentligste bevillingsmæssige ændringer for servicebufferpuljen omfatter:

  • Børne- og Ungdomsudvalget fratrækker måltal på 16,7 mio. kr. i forbindelse med, at der konverteres midler fra overførsler m.v. til service vedrørende erhvervsgrunduddannelsen.
  • Sundheds- og Omsorgsudvalget tilfører servicebufferpuljen måltal på 15,0 mio. kr. i henhold til retningslinjerne for omprioritering af mindreforbrug på service.
  • Teknik- og Miljøudvalget fratrækker måltal på 15,0 mio. kr. som følge af mindreindtægter på betalingsparkering. Trækket på servicebufferpuljen er midlertidigt, da Teknik- og Miljøudvalget tilbagefører servicemåltal i forbindelse med en særskilt sag, hvor der konverteres servicemidler til anlæg i samme størrelsesorden.
  • Socialudvalget tilfører servicebufferpuljen måltal på 14,3 mio. kr. som følge af tilbageførsel af budget til stofindtagelsesrum, da der er bevilget midler af Sundheds- og Ældreministeriet til projektet.
  • Børne- og Ungdomsudvalget tilfører servicebufferpuljen måltal på 4,7 mio. kr. i henhold til retningslinjerne for omprioritering af mindreforbrug på service.
  • Beskæftigelses- og Integrationsudvalget tilfører servicebufferpuljen måltal på 2,0 mio. kr. i forbindelse med mindreforbrug af de afsatte midler til flygtninge.

Økonomi

De bevillingsmæssige konsekvenser fremgår af løsningsafsnittet samt bilag 1-7.

Videre proces

Indstillingen behandles af Borgerrepræsentationen på mødet den 1. september 2016.

 

Mikkel Hemmingsen                              / Mads Grønvall

Oversigt over politisk behandling

Økonomiforvaltningen indstiller, at Økonomiudvalget over for Borgerrepræsentationen anbefaler,    

  1. at de foreslåede bevillingsmæssige omplaceringer og konverteringer mellem styringsområder, inden for og mellem udvalg, af teknisk karakter, som ikke har likviditetseffekt, på 286,8 mio. kr. i 2016 godkendes, jf. bilag 1-3,
  2. at de foreslåede bevillingsmæssige omplaceringer med likviditetseffekt på 458,9 mio. kr. (tilførsel til kassen) i 2016 godkendes, jf. bilag 4,
  3. at det godkendes, at udvalgenes budgetter nedjusteres med i alt 34,3 mio. kr., som følge af ændret pris- og lønfremskrivning for 2016, jf. bilag 5, samt at servicerammen for Københavns Kommune er nedjusteret med 23,8 mio. kr., som følge af ændrede pris- og lønforudsætninger for 2016,
  4. at det godkendes, at der udmøntes DUT-midler m.v. til udvalgene på netto 4,3 mio. kr., jf. bilag 6, samt at servicerammen i 2016 for Københavns Kommune opjusteres med 21,6 mio. kr. som følge af DUT. Den negative DUT-kompensation på overførsler m.v. og finansposter udmøntes ikke, hvormed udmøntningen af DUT samlet har en reel kasseeffekt på -46,4 mio. kr.,
  5. at det godkendes, at der frigives anlægsbevillinger på samlet 70,2 mio. kr. til 18 projekter, jf. bilag 7,
  6. at principbeslutning om afholdelse af udgifter i forbindelse med aktivering af kommunens kriseberedskab godkendes.

 

Økonomiudvalgets beslutning i mødet den 24. august 2016

Indstillingen med det tekniske ændringsforslag blev anbefalet over for Borgerrepræsentationen uden afstemning.

Socialdemokraterne, Radikale Venstre, SF, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti afgav følgende protokolbemærkning:

”Budgetkredsen tager forbehold for behandlingen i Borgerrepræsentationen af omprioritering af merindtægter på service fra Teknik- og Miljøudvalget til kassen, som følge af overførsel af halvdelen af merindtægter på containertilladelser på 0,4 mio. kr. til finansieringen af bilfri søndag 2016.”

Beslutning

Borgerrepræsentationens beslutning i mødet den 1. september 2016

Indstillingen blev godkendt uden afstemning.

Til top