Mødedato: 29.10.2014, kl. 18:30
Mødested: Beboerhuset Dronningensgade 34

Lokaludvalgets kommunikationsstrategi

Se alle bilag
Christianshavns Lokaludvalg skal drøfte og godkende sin kommunikationsstrategi.

Indstilling og beslutning

Formanden foreslår,
  1. at Christianshavns Lokaludvalg drøfter kommunikationsstrategien og de stillede spørgsmål, der fremgår af løsningsafsnittet, samt bilaget om målgrupper og dialogtyper. 
  2. at Christianshavns Lokaludvalg godkender kommunikationsstrategien, der fremgår af løsningsafsnittet.  Den indebærer blandt andet, at lokaludvalget afskaffer de månedlige Christianshavnermøder. 

Problemstilling

I foråret 2014 var der i lokaludvalget ønske om at få sat ord på lokaludvalgets kommunikation og borgerdialog.

Lokaludvalget drøftede på sit seminar den 21. august 2014 mål for lokaludvalgets arbejde, lokaludvalgets repræsentation af Christianshavn, udvikling af lokaludvalgets borgerinddragelse og hvordan lokaludvalget bedst får sine sager igennem. På seminaret noterede sekretariatet udsagn herom - se bilaget.

Løsning

Forretningsudvalget foreslår, at lokaludvalget drøfter følgende kommunikationsstrategi og spørgsmålene nedenfor samt bilaget om målgrupper og dialogtyper.


Kommunikationsstrategi
Grundlag:
Lokaludvalget har allerede netværk i bydelen og er godt på vej med at opnå en stærk lokal identitet. Der er etableret faste traditioner såsom "Juletræ på Torvet" og "Nytårskur". Dermed er der et godt fundament at bygge på, men der er stadig potentiale for at nå bredere ud i bydelen og opdyrke nye målgrupper.
Lokaludvalget har også et udemærket netværk i forvaltningerne og blandt politikerne i Borgerrepræsentationen, men der er potentiale for at dyrke relationerne systematisk. 

Lokaludvalgsmedlemmer  og -suppleanter tager ansvar for og del i lokaludvalgets egne aktiviteter.Lokaludvalget har forskellige digitale platforme, som kan udnyttes bedre, end de bliver i dag.

Formål:
Overordnet set er det kommunikationsstrategiens formål:  
  • At skabe synlighed i bydelen – borgerne skal kende lokaludvalget
  • At styrke den nærdemokratiske rolle, og at sikre at lokaludvalget når ud til flest mulige målgrupper
  • At gøre det nemmere for borgere at komme med input og at fastholde deres engagement
  • At videreudvikle Christianshavns Lokaludvalg som et initiativrigt og  proaktivt talerør for christianshavnerne
  • At opkvalificere og videreudvikle lokaludvalgets borgerdialog
  • At sikre en effektiv prioritering af lokaludvalgets ressourcer

Her skal kommunikationsindsatsen koncentreres

  • Udvikle brugen af de eksisterende kommunikationsredskaber: F.eks. systematisk brug af hjemmesiden og facebook-siden, hvilket kan føre til flere trofaste brugere og gøre det nemmere for borgerne at følge med i de sager, der interesserer den enkelte. Hjemmesiden og facebooksiden skal også udvikles til et dialogredskab, f.eks. kommentarmulighed og spørgeskemaafstemning. De holdninger, borgerne måtte komme med her, skal indgå i lokaludvalgets drøftelse af aktuelle sager.
  • Mere i dybden: Indtil videre har borgerdialogen i høj grad været koncentret om input fra borgerne på Christianshavnermøderne, hvilket har givet mange og gode, men spredte inputs. Fremover skal lokaludvalget stå for fokuseret borgerdialog, som kan sikre, at lokaludvalget rammer relevante målgrupper og modtager kvalificerede input fra borgerne, skabe reel debat mellem borgerne indbyrdes, mellem borgerne og lokaludvalget og med forvaltning og politikere; inputs og debat, som skal afspejles i lokaludvalgets og kommunens drøftelser om aktuelle forhold på Christianshavn.
  • Variationen i dialogformer kan sikres ved, at formanden, Forretningsudvalget og/eller arbejdsgrupperne til de konkrete sager både indstiller, hvad lokaludvalget skal mene om dem, og dialogform samt hvilken målgruppe, man især sigter efter. 
  • Borgerne får mulighed for at kommentere på alle høringssager på lokaludvalgets hjemmeside og facebook-side. Den relevante arbejdsgruppe følger med i debatten og kan kommentere undervejs. Når det er muligt, får lokaludvalget en opsamling på debatten på hjemmesiden og facebooksiden så det kan indgå som en del af lokaludvalgets beslutningsgrundlag i den givne sag.
  • Flere samarbejder med professionelle aktører og ildsjæle: Lokaludvalget har erfaring med samarbejder med forskellige organisationer, foreninger og institutioner, bl.a. skolebestyrelsen på Christianshavns Skole, Christianshavns Lokalråd, Søgruppen på Christiania og Københavns Politis Task Force Pusher Street. Ved at involvere ildsjæle med faglig viden samt professionelle aktører kan arrangementer og projekter opkvalificeres, samtidig med at arbejdsbyrden fordeles på flere skuldre.

Spørgsmål til drøftelse

  • Hvilke ressourcer har lokaludvalget til at intensivere borgerdialogen? Skal det ske på bekostning af fx. ressourcerne til Christianshavnerdagen?
  • Lokaludvalget har ikke systematisk haft det lokale erhvervsliv som målgruppe i sin kommunikation og dialog om konkrete sager. Skal der fremover være tiltag i forhold til det lokale erhvervsliv?
  • Skal lokaludvalget systematisk opdyrke brugerbestyrelser i bydelens børneinstitutioner med henblik på at danne et netværk med dem?
  • Skal lokaludvalget systematisk deltage i andre lokale aktørers aktiviteter med information om lokaludvalget og lokaludvalgets holdninger?
  • Skal lokaludvalget systematisk opdyrke relationer til bydelens ressourcesvage borgere og brugere i samarbejde med professionelle aktører?
  • Beboerhuset og Christianshavns Torv og i nogen grad Arsenaløen har været stederne for lokaludvalgets dialog med borgerne. Hvor ellers kan lokaludvalget have gademøder o.l.?
  • Skal lokaludvalget oprette en fokusgruppe som foreslået på lokaludvalgets seminar? Se bilaget om fokusgruppe.
  • Ugespejlet er et lokalt medie for Christiania. Findes der andre lokale medier for et geografisk afgrænset område, som lokaludvalget kan benytte i sin kommunikation?

Økonomi

Intet.

Videre proces

Lokaludvalget arbejder i henhold til den vedtagne kommunikationsstrategi.

Beslutning

  1. Lokaludvalget drøftede kommunikationsstrategien, der fremgår af løsningsafsnittet, samt bilagene om målgrupper og dialogtyper samt fokusgrupper.

  2. Lokaludvalget godkendte kommunikationsstrategien, der fremgår af løsningsafsnittet, der bl.a. indebærer, at lokaludvalget afskaffer de månedlige Christianshavnermøder.

  3. Lokaludvalget godkendte, at formanden og sekretariatet undersøger muligheden for at oprette et lokalt borgerpanel (fokusgruppe), bestående af christianshavnere, der skal forholde sig til lokale spørgsmål.

Til top