Miljøsagsbehandler til virksomhedsområdet i Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune (barselsvikar)
Brænder du for at beskytte miljøet? Har du erfaring med myndighedsområdet? Har du lyst til at arbejde med miljøtilsyn, spildevand og industrimiljø i København? Vil du være del af en hverdag med spændende faglige udfordringer, gensidig sparring og en uformel og venlig omgangstone?
Om os
Vores enhed er en del af Teknik- og Miljøforvaltningens miljøområde med over 100 medarbejdere. Vi er myndighed for industrimiljø i Københavns Kommune og regulerer en række store virksomheders forureningspåvirkning på omgivelserne.
Arbejdet omfatter udarbejdelse af og opfølgning på miljøgodkendelser af forurenende virksomheder, tilladelser til afledning af processpildevand fra industrien og bygge- anlægsprojekter samt tilsyn med tilsynspligtige virksomheder som autoværksteder og vaskehaller. Det er virksomhedstyper, der spænder fra spildevandsrensning, kemiske processer og forbrændingsanlæg til nyttiggørelse af jord, metalskrot og byggeaffald. Fælles for de mange sagstyper er myndighedsrollen, og at vi arbejder med områder under miljøbeskyttelseslovens kapitel 4 og 5.
Som miljøsagsbehandlere håndterer vi aktindsigter, borgerhenvendelser og klagesager over fx støv, lugt- og støjgener fra virksomheder, og som en del af en politisk styret organisation arbejder vi med skriftlig formidling og understøttelse af ledelsen og det politiske niveau.
Da vores kollega skal på barsel, søger vi nu en vikar, der har interesse for at arbejde med flere forskellige opgaver inden for vores felt.
Din rolle
Du vil blive en del af en enhed med 20 kolleger. Som barselsvikar vil du skulle løse opgaver primært omkring myndighedsbehandlingen af spildevandsansøgninger. Herunder dialog med ansøger, udarbejdelse af tilladelser og håndtere postkassen. Dertil vil du skulle deltage i tilsyn med de tilsynspligtige virksomheder, skrive notater, håndtere klagesager og løse forskellige administrative opgaver.
I din dagligdag som miljøsagsbehandler vil du opleve at skulle veksle imellem forskellige typer af opgaver. Du skal derfor kunne strukturere din hverdag, så du kan holde styr på både de langstrakte processer, samtidig med at du sagsbehandler opgaver med kortere frister. Dit arbejde indebærer en stor kontaktflade til andre myndigheder, samarbejde på tværs af enhederne i kommunen og dialog med virksomheder, rådgivere og borgere. Du tager på miljøtilsyn ude i byen, hvor du er i dialog med de mange forskellige typer af virksomheder, som vi regulerer, og du træffer afgørelser med vilkår og håndhæver overskridelser.
Vi forventer, at du for bedst at lykkes i jobbet
- Har en relevant uddannelse indenfor miljøområdet
- Har en vis kemisk forståelse og kan læse og vurdere analyseresultater
- Har forståelse for miljøbeskyttelsesloven og forvaltningsloven
- Har flair for brug af IT og er nysgerrig på digitaliseringsløsninger
- Kan planlægge din tid og dine opgaver i en fleksibel ramme
- Kan formulere dig tydeligt både skriftligt og mundtligt
- Arbejder struktureret og er grundig, selvstændig og overholder deadlines
- Er faglig ambitiøs og åben for at lære nyt
- Er en god kollega, der tager del i den fælles opgaveløsning.
En hverdag med fleksibilitet
Du bliver en del af en stor, dynamisk arbejdsplads med mange dedikerede og tværfaglige, dygtige kolleger. Du vil sidde i storrumskontor med dine tætteste kollegaer, som gerne svarer på dine spørgsmål og sparrer med dig. Du bliver del af et uformelt arbejdsfællesskab med sociale og faglige arrangementer.
Sammen med os får du
- En arbejdsuge på 37 timer inkl. frokostpause
- Fleksible arbejdstider
- En central beliggende arbejdsplads på Islands Brygge i København
- Mulighed for hjemmearbejde, når opgaven tillader det
- Gode rammer for balance mellem privat- og arbejdsliv
- Muligheder for personlig og faglig kompetenceudvikling
- En attraktiv arbejdsgiverbetalt pensionsordning.
Løn- og ansættelsesvilkår
Løn- og ansættelsesvilkår er i henhold til gældende overenskomst. Afhængigt af dine kvalifikationer kan der optages forhandling om tillæg mellem den ansættende leder og den forhandlingsberettigede organisation.
Stillingen er tidsbegrænset til 10 måneder. Stillingen er til besættelse den 1. august 2025.
Hvis du vil vide mere
Har du spørgsmål om stillingen, er du velkommen til at kontakte en miljøsagsbehandler Mikkel Grænge Hansen på 20 55 76 57, Rasmus Burmeister på 21 16 21 34 eller enhedschef Line Ishøy Nielsen på 40 29 19 10. Du kan også læse mere her: Københavns Kommune og Teknik- og Miljøforvaltningen.
Søg via linket senest mandag den 9. juni 2025
Vi forventer at holde ansættelsessamtaler med udvalgte kandidater i uge 24.
Om Teknik- og Miljøforvaltningen
Teknik- og Miljøforvaltningen varetager myndighedsopgaver og servicerer borgere og erhvervsliv blandt andet inden for miljøområdet, lokalplanlægning, byfornyelse, byggesagsbehandling og trafikområdet. Desuden er det Teknik- og Miljøforvaltningen, der står for renholdelse, vedligeholdelse og udvikling af byens veje og parker, foretager parkeringskontrol og driver de københavnske kirkegårde. Vi beskæftiger ca. 2.400 medarbejdere og administrerer et bruttobudget på knap 4,1 mia. kr.