Demensfaglig rådgiver til Center for Demens, Træning og Rådgivning
Vil du være med til at skabe et meningsfuldt og trygt liv for københavnere med demens – og styrke medarbejdernes faglighed gennem læring og refleksion? Så læs videre!
Vi søger en demensfaglig rådgiver til Center for Demens, Træning og Rådgivning.
Citat fra en demensfaglig rådgiver:
”Kerneopgaven er at bidrage til, at Københavnere med demens har et trygt og godt liv. Min særlige opgave som rådgiver er at gøre det, gennem andre. Det er lidt af en sport for mig at komme ind ad døren på en enhed, som jeg ikke kender så godt. Jeg forsøger hurtigt at aflæse, hvilke faglige redskaber, jeg skal hive op af værktøjskassen for at få relationen og læring til at lykkes. Det er utrolig spændende, hvordan man kan spille andre gode i deres arbejde”.
Vores vision er, at medarbejdere på enheder i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen kontinuerligt kan dygtiggøre og kvalificere sig bl.a. gennem praksisnær kompetenceudvikling og målrettede undervisnings- og læringsforløb.
Som organisatorisk demensfaglig rådgiver er din særlige opgave at understøtte især plejehjem og hjemmeplejen i deres arbejde med borgere med demens. Det sker primært gennem kontinuerligt samarbejde med den lokale ledelse og ressourcepersoner.
Dine primære opgaver:
- Igangsætte, koordinere og facilitere demensfaglige forandringsprocesser og indsatser på enhederne i samarbejde med ledere, videnspersoner og demensvejledere
- Medansvarlig for, sammen med ledere og videnspersoner, at forebygge magtanvendelse på enhedsniveau bl.a. gennem undervisning af medarbejdere og ledere
- Ansvarlig for at sikre formel sagsgang på magtanvendelsesområdet i samarbejde med juridisk afdeling jf. sagsbeskrivelse på magtanvendelsesområdet
- Introducere nye ledere og videnspersoner til Københavns Kommunes overordnede strategi og kompetenceprogram for demensområdet
- Understøtte enhedsledere i implementering af kompetencestrategi og demensorganisering
- Facilitere praksisnær refleksion og implementering af demensfaglige metoder for medarbejdere på plejehjem og i hjemmeplejen
- Facilitere faglige netværk samt planlægge og afvikle halvårlige temadage for demens videnspersoner i samarbejde med rådgiverkolleger
- Bidrage til konsolidering af et tværfagligt rådgiverteam
Vi søger dig, der
- har en relevant social- eller sundhedsfaglig grunduddannelse fx ergo- eller fysioterapeut, pædagog eller sygeplejerske
- har omfattende erfaring med demensområdet og kendskab til de udfordringer, som personer med demens og plejepersonalet kan opleve i deres hverdag
- har erfaring med praksisnær læring og kompetenceudvikling og kan omsætte viden til handling, der inspirerer og understøtter medarbejdere med forskellige kompetenceniveauer
- trives med at arbejde selvstændigt og samtidig være del af et tværfagligt team med fælles faglige metoder og tilgange
- har stærke relationelle og pædagogiske kompetencer
- trives med samarbejde på tværs af organisatoriske niveauer, fagligheder og opgaver og bidrager til et godt arbejdsfællesskab i hverdagen
- har relevante diplommoduler inden for demensområdet, tilsvarende videreuddannelse og/eller uddannelse indenfor læring- og facilitering
- Arbejder struktureret og selvtilrettelæggende med forventning om, at opgaverne styrer arbejdstiden
Du vil have base i Center for Demens, Træning og Rådgivning i en bydækkende funktion og således bruge en stor del af din arbejdstid på kommunens driftsenheder, særligt plejehjem og i hjemmeplejen. Du vil i hverdagen være del af en tværfaglig gruppe med fire demensfaglige rådgivere og fire rejseholdsmedsarbejdere, som du vil have et nært samarbejde med om opgaver på enhederne.
Om os
Det samlede team i Center for Demens, Træning og Rådgivning består af 21 tværfaglige medarbejdere samt en leder, og vi holder til i dejlige lokaler i De Gamles By på Nørrebro.
Centrets øvrige medarbejdere tilbyder bl.a. individuel demensforløbskoordination til nydiagnosticerede borgere, har specialiseret træning og rådgivningsforløb til grupper af mennesker med demens i den indledende fase og deres pårørende, arbejder for at skabe et demensvenligt samfund gennem brobygning til civilsamfundet, har en inspirationslejlighed med demensvenlige hjælpemidler samt tilbyder aktiviteter og samvær for personer og familier berørt af demens.
Organisatorisk er vi del af Center for Demens, Lindehusene, der også rummer Aktivitetscenter Huset for yngre personer med demens, plejeboligerne Lindehusene A for yngre personer med demens og Lindehusene B.
Vores fælles kerneopgave er at arbejde målrettet for at understøtte et selvstændigt, meningsfuldt og trygt liv for personer med demens og deres pårørende gennem fokus på fællesskab, personcentreret omsorg og en rehabiliterende tilgang. Vi vægter respekt, nærvær og involvering af det enkelte menneskes ressourcer højt, og tilstræber at udvikle ny viden gennem kreativitet, vedholdenhed og samarbejde på tværs.
Du får et skræddersyet introduktionsforløb, blive tilknyttet vores interne buddyordning, og der er gode muligheder for faglig kompetenceudvikling og sparring i hverdagen.
Løn- og ansættelsesvilkår
Stillingen er på 37 timer om ugen med tiltrædelse den 1. januar 2026 eller hurtigst muligt derefter.
Løn- og ansættelsesvilkår efter gældende overenskomst og indenfor rammerne af lokal løndannelse.
Yderligere information
Du er velkommen til at kontakte afdelingsleder Lise Vestergaard på 24 52 44 53. Du er også velkommen til at komme forbi til en uforpligtende kop kaffe. Ring gerne i forvejen.
Søg via linket senest torsdag den 13. november 2025
Om Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
Vores hverdag handler om mennesker. Se mere om vores hverdag på www.vores-hverdag.dk