Deltidspasning i forbindelse med barsel

For børn fra 6 måneder og frem til skolestart. Hvis dit barn er indmeldt i et dagtilbud, og én eller begge forældre afholder barsel, kan I vælge, at barnet skal passes på deltid i 30 timer om ugen i dagtilbuddet.

Hvis én eller begge forældre kan dokumentere, at I holder barsel efter reglerne i barselsloven, har I ret til deltidspasning i dit barns pasningstilbud. En deltidsplads nedsætter prisen for pasningstilbuddet.

Forældre kan skiftes til at have barsel under den ansøgte periode for deltidsplads. I kan have op til 5 uger, hvor barslen er afbrudt, uden barnet mister retten til en deltidsplads.

Retten til en deltidsplads gælder i én sammenhængende periode per barn.

Spørgsmål og svar om deltidspasning

Hvordan søger jeg om deltidspasning i forbindelse med barsel?

Du skal sende en sikker mail til pladsanvisningen senest en måned før den ansøgte periodes start. Sagsbehandlingstiden er op til 2 uger.

Mailen skal indeholde datoer for den ønskede periode for deltidspladsen, der skal være én sammenhængende periode per barn.

Mailen skal også indeholde dokumentation for, at én af jer forældre er på barsel i den ansøgte periode;

Hvis du ikke har født endnu eller ikke har indgået aftale med din arbejdsgiver, kan du sende en kopi af din vandrejournal med terminsdato.

Hvis du har født og indgået aftale om barsel, skal du sende en kopi af aftalen med arbejdsgiveren (denne aftale vil typisk være indgået senest 8 uger efter fødslen) eller en oversigt fra Udbetaling Danmark.

Hvad koster deltidspasning i forbindelse med barsel?

2024

Deltidspasning for børn under 3 år koster 3.919 kr. om måneden, hvis institutionen tilbyder frokost.
Har institutionen ikke frokost koster det 3.230 kr. om måneden.

Deltidspasning i dagpleje koster 3.209 kr. om måneden.

Deltidspasning for børn over 3 år koster 2.579 kr. om måneden, hvis institutionen tilbyder frokost.

Har institutionen ikke frokost koster det 1.802 kr. om måneden.

Kan jeg være startet delvist på arbejde og få en deltidsplads?

Ja, hvis du genoptager arbejdet delvist har dit barn fortsat ret til en deltidsplads, så længe én af forældrene afholder barsel svarende til 40 % af arbejdstiden (fx 2 dage om ugen, eller 16 timer på en 40 timers arbejdsuge).

Er det alle kommunens dagtilbud, som kan tilbyde deltidspasning i forbindelse med barsel?

Ja, alle kommunale dagtilbud kan tilbyde deltidspasning.

Hvornår på dagen kan jeg få deltidspasset mit barn?

Du kan selv planlægge, hvornår timerne bliver lagt indenfor dagtilbuddets åbningstid i samarbejde med dagtilbuddet. Tiden skal være fleksibel i forhold til dagtilbuddets planlagte dagligdag.

Du skal være opmærksom på, at du selv skal stå for at hente og bringe dit barn, hvis dit barn fx går i en udflytterbørnehave, og jeres 30 timers pasning ikke passer med bussens afgangs- og ankomsttider.

Hvordan søger jeg om deltidspasning i en anden kommune eller i en privat institution?

Hvis dit barn er indmeldt i et dagtilbud i en anden kommune eller i en privat institution skal du sende din ansøgning om deltidspasning i forbindelse med barsel til Pladsanvisningen i Københavns Kommune. Ansøgningen skal du sende senest to måneder før, du ønsker at bruge deltidspladsen.

Deltidspladsen kan træde i kraft den 1. i en måned og ophøre den sidste hverdag i den måned, hvor forældrenes ret til fravær udløber.

Københavns Kommune skal varsle privat institutionen og/eller den anden kommune om afgørelse om tilskud til en deltidsplads 30 timer om ugen senest en måned før ændringen træder i kraft. Det gælder også ved afbrydelse eller ophør af deltidspladsen.

Kontakt Pladsanvisningens INFO-team

Pladsanvisningen