Kompensationsydelse til voksne med handicap

Er du over 18 år, kan du ansøge kommunen om kompensationsydelse til dækning af de ekstra udgifter, som du har i din dagligdag, og som er en følge af din fysiske eller psykiske funktionsnedsættelse.

Ansøg om dækning af kompensationsberettigende udgifter

Åbner en dialog.

Gode råd til din ansøgning

Du skal som ansøger kunne sandsynliggøre, at den ansøgte udgift er en kompensationsberettigende udgift.

Har du merudgifter for 2500 kr. og derover, skal du kunne dokumentere merudgifterne, fx ved at medsende kvitteringer.  

Sagsbehandlerne har ofte brug for oplysninger fra din læge eller anden sundhedsmyndighed, der kan have betydning for din sag.

Det er derfor vigtigt, at du giver samtykke til, at sagsbehandlerne må indhente relevante lægelige oplysninger.

I ansøgningsskemaet er det et felt, hvor du kan give tilladelse ved at sætte et kryds.

Som borger med en varigt nedsat funktionsevne, kan du have ekstra udgifter på grund af funktionsnedsættelsen.

Kommunen kan yde hjælp til dækning af nødvendige kompensationsberettigende udgifter ved din daglige livsførelse, som kan kompensere for din nedsatte funktionsevne og medvirke til, at du kan leve et så almindeligt liv som muligt.

Det kan for eksempel være ekstra udgifter til:

  • Tilskudsberettiget medicin
  • Befordring og driftsudgifter til handicapbil
  • Kost- og diætpræparater
  • Håndsrækninger til praktiske gøremål
  • Beklædning

En kompensationsberettigende udgift er derfor en nødvendig udgift, som du har som følge af din nedsatte funktionsevne. Det vil sige en udgift, som borgere uden nedsat funktionsniveau almindeligvis ikke har. Udgiften må ikke kunne dækkes efter andre bestemmelser i lovgivningen.

Den kompensationsberettigende udgift kan være hele udgiften, hvis hele udgiften er en følge af funktionsnedsættelsen. F.eks. din egenbetaling til tilskudsberettiget medicin, når behandlingen med medicinen skyldes din funktionsnedsættelse.

Den kompensationsberettigende udgift kan også være den ekstra udgift, der er tilbage, når den almindelige udgift er fratrukket. For eksempel hvis det er dyrere for dig at færdes med handicapbil, når du skal besøge venner eller familie. Da kan den kompensationsberettigende udgift være den eventuelle forskel mellem udgiften til offentlig transport og udgiften til benzin til din handicapbil.
 

Godt at vide før du ansøger om dækning af kompensationsberettigende udgifter

Fold alle ud

Hvem kan søge om dækning af kompensationsberettigende udgifter

Borgere mellem 18 og folkepensionsalderen med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne kan søge om dækning af nødvendige kompensationsberettigende udgifter. 

Der er 2 grupper af kompensationsydelse, som du kan søge om, at kommunen træffer afgørelse efter. 

Forskellen mellem de 2 grupper er:

  • Minimumsbeløbet for udgifterne
  • Hvilke udgiftstyper, der kan dækkes
  • Sandsynliggørelse eller dokumentation af udgifterne

Hvis du søger efter gruppe 1, skal du sandsynliggøre kompensationsberettigende udgifter, der overstiger minimumsbeløbet på 6.660 kr. om året svarende til 555 kr. om måneden (2025-niveau).

Hvis du søger efter gruppe 2, skal du dokumentere kompensationsberettigende udgifter inden for udgiftstyperne på positivlisten på over 24.000 kr. om året svarende til 2.000 kr. om måneden (2025-niveau).

Positivlisten indeholder disse udgiftstyper, som du kan få kompensationsydelse til i gruppe 2:

  1. kost- og diætpræparater
  2. medicin
  3. befordring og driftsudgifter ved befordring i egen bil, herunder udgifter til vedligeholdelse og reparation, bilforsikring, fornyelse af kørekort og udligningsafgift for dieselbil
  4. forhøjet husleje, herunder indskud
  5. fritidsaktiviteter, herunder udgifter til deltagelse i almindelige fritidsaktiviteter og udstyr hertil, ferier, sommerlejre, stævner m.v.
  6. handicaprelaterede kurser
  7. beklædning
  8. el, vand og varme
  9. øvrige kompensationsberettigende udgifter, hvor den enkelte kompensationsberettigende udgift overstiger 15.000 kr. pr. år svarende til gennemsnitligt 1.250 kr. om måneden 

Øvrige kompensationsberettigende udgifter (”kattelemmen”) er markante udgifter, der ikke er nævnt på positivlisten og som kan indgå i gruppe 2, hvis 

  • der er tale om én udgiftstype, der i sig selv udgør mindst 1.250 kr. månedligt eller 15.000 kr. om året (2025-niveau)
  • udgiften opfylder betingelser for kompensationsberettigende udgifter – dvs. udgiften følger af den varigt nedsatte funktionsevne og er nødvendig i den daglige livsførelse og kan ikke dækkes efter andre bestemmelser
  • udgiften dokumenteres.

Du kan søge om dækning af kompensationsberettigende udgifter uanset om du bor i egen bolig eller i botilbud. 

Hvis du modtager førtidspension efter de regler, der var gældende før 2003, er du ikke berettiget til kompensationsydelse, medmindre du er bevilget kontant tilskud efter servicelovens § 95 eller borgerstyret personlig assistance efter servicelovens § 96.

 

Gode råd til din ansøgning

Din sagsbehandler har ofte brug for oplysninger fra din læge eller anden sundhedsmyndighed, der kan have betydning for din sag.

Det er derfor vigtigt, at du giver samtykke til, at sagsbehandlerne må indhente relevante lægelige oplysninger. I ansøgningsskemaet er der et felt, hvor du kan give tilladelse ved at sætte et kryds.

Hvis du ansøger efter gruppe 2, anbefaler vi, at du gemmer dokumentation for dine kompensationsberettigende udgifter, f.eks. kvitteringer.

Sådan beregnes kompensationsydelsen

Gruppe 1

Ydelsen er et standardbeløb på 1.105 kr. om måneden (2025-niveau).

Gruppe 2

Ydelsen er baseret på de faktiske dokumenterede udgifter samt et standardbeløb på 500 kr. om måneden (2025-niveau).

Kompensationsydelsen udmåles ud fra størrelsen af dine nødvendige ekstra udgifter, der er en følge af din funktionsnedsættelse.

Enkeltstående udgifter

Personer, der modtager hjælp efter gruppe 1, får udbetalt et standardbeløb på 1.105 kr. om måneden til dækning af såvel løbende som enkeltstående kompensationsberettigende udgifter. Dette betyder, at der ikke for personer i gruppe 1 kan ske en enkeltstående udbetaling til dækning af en enkeltstående kompensationsberettigende udgift. 

Hvis der for en person i gruppe 1 opstår en enkeltstående kompensationsberettigende udgift, som gør, at personen opfylder betingelserne for at modtage hjælp i gruppe II, kan personen ansøge kommunen om at træffe afgørelse om hjælp efter gruppe 2.

Personer, der modtager hjælp efter gruppe 2, får ligeledes udbetalt hjælp svarende til de faktiske kompensationsberettigende løbende eller enkeltstående udgifter månedsvis sammen med et standardbeløb på 500 kr. om måneden. 

Borgere, der modtager hjælp i gruppe 2, kan aftale med kommunen, at enkeltstående kompensationsberettigende udgifter udbetales på det tidspunkt, hvor udgifterne er dokumenteret i stedet for i månedlige rater sammen med de løbende dokumenterede kompensationsberettigende udgifter og det månedlige standardbeløb på 500 kr. En sådan aftale indebærer, at borgeren i mindst 12 måneder regnet fra aftalens indgåelse fortsætter med at modtage hjælp efter gruppe 2

Hvad siger loven

Servicelovens paragraf 100 og bekendtgørelse om kompensationsydelse beskriver de lovmæssige rammer for dækning af kompensationsberettigende udgifter for voksne:

§ 100. Kommunalbestyrelsen skal yde dækning af nødvendige kompensationsberettigende udgifter ved den daglige livsførelse til personer mellem det fyldte 18. år og folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der efter § 15 a i lov om social pension har opsat udbetalingen af folkepensionen. Det er en betingelse, at de kompensationsberettigende udgifter er en konsekvens af den nedsatte funktionsevne og ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i denne lov.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen yder kompensationsydelsen efter stk. 1, når borgerens sandsynliggjorte kompensationsberettigende udgifter udgør mindst 6.660 kr. (2025-niveau) pr. år svarende til 555 kr. (2025-niveau) pr. måned. Ydelsen udgør et standardbeløb på 1.105 kr. (2025-niveau) pr. måned. Kommunalbestyrelsen yder dog til borgere, som kan dokumentere visse typer af kompensationsberettigende udgifter på over 24.000 kr. (2025-niveau) pr. år svarende til 2.000 kr. (2025-niveau) pr. måned, en kompensationsydelse svarende til de faktiske kompensationsberettigende udgifter samt et standardbeløb på 500 kr. (2025-niveau) pr. måned. Borgeren ansøger om, at kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om kompensationsydelse efter 2. eller 3. pkt.

Stk. 3. Social- og boligministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler om, hvilke udgifter der kan ydes hjælp til, og betingelserne herfor, herunder nærmere regler om personkredsen for kompensationsydelsen, om hvilke typer af kompensationsberettigende udgifter der er omfattet af stk. 2, 3. pkt., og om kravene til kommunalbestyrelsens sagsoplysning.
 

Når din ansøgning om kompensationsydelse er sendt

Fold alle ud

Kvitteringsbrev og samtale

Når vi har modtaget din ansøgning, får du et kvitteringsbrev. Vær opmærksom på, at vi sender alle breve til din digitale postkasse på borger.dk eller e-Boks.dk, medmindre du er blevet fritaget for Digital Post fra det offentlige.

Hvis vi mangler oplysninger til behandling af din ansøgning eller vurderer, at du har behov for råd og vejledning i forbindelse med din ansøgning, ringer din sagsbehandler til dig.

Samtale første gang du ansøger

Hvis du ansøger for første gang, vil du som oftest blive indkaldt til en individuel samtale. Her vil din sagsbehandler vurdere omfanget af din nedsatte funktionsevne.

Det gør vi, for at du kan få den rette hjælp. Københavns Kommune lægger derfor vægt på en god udredning af din situation og de forhold, der har betydning for din sag.

Vi har også brug for oplysninger om de ekstra udgifter, du forventer af få det kommende år på grund af din funktionsnedsættelse.

Afgørelse og udbetaling

Vi sender dig en skriftlig afgørelse, når din sag er færdigbehandlet.

Får du positivt svar på din ansøgning, vil vi udbetale kompensationsydelsen som en månedlig ydelse til din NemKonto. 

Opfølgning/revurdering

Kompensationsydelsen er en løbende hjælp, som fortsætter, indtil kommunen træffer afgørelse om ændringer heri.

Kommunen skal kun lave en revurdering af kompensationsydelsen, hvis du beder om det pga. ændrede forhold eller hvis kommunen bliver opmærksom på/får en formodning om, at der i øvrigt er sket ændringer i f.eks. din livssituation, som kan medføre ændret hjælp.

Du har oplysningspligt, hvis der sker ændringer, som har betydning for dækning af dine kompensationsberettigende udgifter.

Kommunen har fortsat ansvar for at følge op på de enkelte sager og sikre sig, at hjælpen lever op til formålet med indsatsen og herunder regulere en ydelse, når der er ændringer i din situation.

Når vi følger op, gennemgår du og din sagsbehandler dine nuværende kompensationsberettigende udgifter, som vil danne grundlag for den fremtidige bevilling. Det er vigtigt, at du bidrager aktivt med at beskrive dine udgifter forud for denne opfølgning. 

Vi skriver et brev til dig, inden vi går i gang med opfølgningen. Herefter vil du blive indkaldt til en samtale eller kontaktet telefonisk af en sagsbehandler. Efter samtalen vil du modtage en afgørelse om beregningen af din kommende kompensationsydelse. 

Hvis du vil klage over afgørelsen

Du kan klage, hvis du er utilfreds med kommunens afgørelse. 

Du skal sende klagen inden for 4 uger, efter du har fået vores afgørelse.

Hvis vi fastholder afslaget, bliver din klage automatisk sendt videre til Ankestyrelsen, som behandler din klage.

Læs hvordan du klager over en afgørelse

Sagsbehandlingstid

Politisk fastsat sagsbehandlingsfrist

70 dage

Før du ansøger, kan du få råd og vejledning hos Din Sociale Indgang

Din Sociale Indgang

Griffenfeldsgade 46, st.

2200 København N

Hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp til at udfylde ansøgningen, og du har en fast sagsbehandler i Din Sociale Indgang, kan du kontakte din sagsbehandler. 

 

Hvis du ikke har en fast sagsbehandler, kan du kontakte Din Sociale Indgang – Voksne i Socialforvaltningen i Københavns Kommune via kontaktoplysningerne herunder.

Åbningstider

Mandag 09:00 - 15:00

Tirsdag 09:00 - 15:00

Onsdag 09:00 -15:00

Torsdag 12:00-17:00

Fredag 09:00-13:00

 

Handicapvenlig indgang finder du gennem porten på Griffenfeldsgade 44. Følg skiltning hen til elevator. Du kan også gå ind ad porten på Kapelvej 45.