Nordre Frihavnsgade - seneste nyt

I efteråret 2025 går vi i gang med at undersøge, hvordan vi kan forbedre trafiksikkerheden på Nordre Frihavnsgade, som blev ombygget i 2022-23. Vi ser på nye tiltag, der kan gøre gaden både sikker og attraktiv i samarbejde med beboere og erhvervsdrivende.

Ny analyse skal forbedre trafiksikkerheden på Nordre Frihavnsgade

Efter ombygningen til cykelgade i 2022-23 viste en evaluering i efteråret 2024, at cyklisternes sikkerhed fortsat er en bekymring på Nordre Frihavnsgade. Derfor blev gaden ophævet som cykelgade i juni 2025, så det blev muligt at etablere zoner til varelevering og dermed forbedre forholdene for cyklisterne i gaden, så de ikke længere skal køre udenom varebiler på kørebanen.

Læs Teknik- og Miljøudvalgets beslutning om ophævelse af cykelgaden fra den 10. marts 2025 inkl. bilag, herunder evalueringsrapporten.

Nu skal vi undersøge, hvad der yderligere skal til for at finde en god og holdbar løsning. Målet er, at gaden skal være tryg og sikker for både cyklister og fodgængere, samtidig med at den bevares som en livlig handelsgade. Vi ser også på, hvordan det kan blive lettere og mere sikkert for fodgængere at krydse vejen.

Tæt dialog med lokalområdet

Arbejdet med analysen sættes i gang efter sommerferien 2025. Det vil ske i tæt dialog med lokale beboere og erhvervsdrivende, hvor repræsentanter deltager i både en arbejdsgruppe og en følgegruppe. 

Hvis du gerne vil være med i arbejdsgruppen, skal du skrive til anlaeg-cykelogvej@kk.dk

Arbejdsgruppen sammensættes, så forskellige typer af brugere er repræsenteret. Hvis der er flere interesserede end pladser, udvælges deltagerne ved lodtrækning inden for hver brugergruppe.

Følg med her på siden og tilmeld dig projektets nyhedsbrev til beboere og nyhedsbrev til butikker og kontorer længere nede på siden

Følg med i nyhedsbrevet til beboere om Nordre Frihavnsgade

Følg med i nyhedsbrevet til butikker og kontorer om Nordre Frihavnsgade

Mest stillede spørgsmål til ombygningen af Nordre Frihavnsgade i 2022-2023

Fold alle ud

Hvad blev ændret ved ombygningen til cykelgade i 2022-23?

I 2022-23 blev Nordre Frihavnsgade omdannet til cykelgade ved at der kom cykelgadeskilte op ved alle indkørsler til gaden, og der blev lagt store cykelgadesymboler i asfalten. Kørebanen blev gjort smallere og mere kurvet. 

Gaden har derudover gennemgået en gennemgribende renovering og forskønnelse. Fortovene er renoveret og flere steder gjort bredere med sideheller, som fodgængerne kan bruge, når de skal krydse gaden, og der er etableret nye overkørsler. Der er anlagt bede i fortovet og plantet nye træer og blomster. Og der er kommet flere cykelstativer og bænke op langs gaden. Alt sammen blev gjort for at gøre den livlige handelsgade til et rarere sted for de mange beboere, børnefamilier, skolebørn, butikskunder og cafegæster, som dagligt færdes i Nordre Frihavnsgade.

Den efterfølgende evaluering af gaden viste dog, at det ikke i tilstrækkelig grad har gjort det mere sikkert for særligt cyklister – blandt andet på grund af varebiler og andre forhold, der skaber farlige situationer. Derfor skal en ny analyse finde nye løsninger, der både øger sikkerheden og sikrer, at gaden fungerer godt for lokale beboere, besøgende og butikker. 

Hvorfor er der ikke lavet cykelstier?

Muligheden for cykelstier blev undersøgt i den første fase af projektet. Cykelstiløsningen ville kræve, at over halvdelen af parkeringspladserne i gaden skulle fjernes, og at fortovene skulle gøre smallere. Dette ville både forringe muligheden for bilparkering og forværre forholdene for gadens fodgængere.

Derudover ville der kun være plads til en smal cykelsti med en bredde på kun 2 meter og ikke kommunens mere trafiksikre standardbredde på 2.5-3.5 meter. En smal cykelsti ville øge risikoen for, at nogle cyklister ville trække ud på kørebanen for at komme hurtigere frem.

Er der færre bilparkeringspladser i Nordre Frihavnsgade efter ombygningen?

Der var inden ombygningen 121 parkeringspladser i gaden. Alle pladserne blev bevaret i det oprindelige projekt og enkelte af dem pladserne fik en ny placering og særlige restriktioner. 

Det blev efterfølgende, i februar 2024, politisk besluttet at retablere et fodgængerfelt ved Randersgade. For at skabe gode oversigtsforhold ved overgangen var det nødvendigt at fjerne fire p-pladser. Derfor er det samlede antal p-pladser i gaden 117. De fire nedlagte pladser blev erstattet med nye p-pladser i de tilstødende gader som led i et større projekt om erstatningsparkering.

Hvorfor blev der lavet mere cykelparkering?

Foran Ingrid Jespersens Gymnasieskole er der i dagtimerne et behov for cykelparkering til de mange elever, som cykler i skole. Derfor blev der her afsat ekstra plads til cykelparkering – både på den nye fortovsudbygning og på flex-cykelparkeringen ude på selve vejen. Denne ekstra cykelparkering kan også bruges af gadens handlende og beboere.

Foran Netto og SuperBrugsen er der et tilsvarende stort behov for, at kunderne kan stille cyklen, når de køber ind. Derfor blev der også her gjort mere plads til parkerede cykler. 

Derudover blev der sat mindre cykelstativer op flere steder langs gaden, så bl.a. butikskunderne kan komme af med cyklen uden at spærre fortovet. 

Hvorfor blev der nogle steder lavet cykelparkering ude på vejen?

Flex-cykelparkering på kørebanen udnytter arealerne bedst muligt, fordi børnene kan komme af med cyklen, når de skal i skole, og beboerne kan parkere bilen, når de kommer hjem og indtil næste morgen.

Flex-cykelparkeringen foran Ingrid Jespersens Gymnasieskole har fungeret som forsøgsordning i nogle år. Evalueringen af forsøget viste, at den fleksible brug af arealet fungerede relativt godt, og at det er den bedste løsning, når man både skal tilgodese behovet for cykelparkering og samtidig vil bevare alle bilparkeringspladser i gaden.

For at sikre plads til cykelparkering i skoletiden er det ikke tilladt for biler at parkere på flexpladserne hverdage mellem kl. 7.30 og 17.00 (undtagen i juli måned). Det er p-vagterne, der håndhæver, at skiltningen bliver fulgt. 

Hvad er der gjort for at undgå, at varebiler holder ude på kørebanen?

Det oprindelige projekt fra 2022-23 indbefattede særlige parkeringspladser med 15 minutters korttidsparkering i bestemte tidsrum, særligt af hensyn til varebiler. Det viste sig desværre, at en del af de lastbiler og varebiler, der kommer på andre tidspunkter, ikke kunne finde parkering og derfor benyttede kørebanen til aflæsning, hvorved der opstod farlige situationer.

Derfor blev gaden ophævet som cykelgade i juni 2025, så det blev muligt at etablere zoner til varelevering og dermed forbedre forholdene for cyklisterne i gaden, så de ikke længere skal køre udenom varebiler på kørebanen). 

Læs Teknik- og Miljøudvalgets beslutning om ophævelse af cykelgaden fra den 10. marts 2025 inkl. bilag, herunder evalueringsrapporten.

Hvorfor blev der sat flere bænke op i Nordre Frihavnsgade?

Københavns Kommune har stort fokus på at forbedre forholdene i byen for dårligt gående. Det gør vi bl.a. ved at have mange bænke stående, hvor man kan tage et hvil – især i gader med mange fodgængere som Nordre Frihavnsgade.   

Nordre Frihavnsgade er i Kommuneplanen 2019 defineret som "strøggade", dvs. en handelsgade, hvor der bl.a. skal være gode muligheder for ophold. I vejregelhåndbogen ”Færdselsarealer for alle” anbefaler man siddemulighed for hver ca. 100 meter på steder med mange fodgængere af hensyn til dårligt gående. Også lokale beboere, erhvervsdrivende og andre lokale interessenter har efterlyst flere bænke. Derfor er der gjort plads til nye bænke flere steder, bl.a. på de hjørner, hvor fortovet er gjort bredere

Hvorfor blev der fjernet fodgængerfelter i forbindelse med omdannelsen af Nordre Frihavnsgade?

I fritliggende fodgængerovergange har bilister og cyklister vigepligten og skal holde tilbage for gående, der vil krydse. Desværre har bilister og cyklister en tendens til ikke at respektere fodgængerne i disse fodgængerfelter.

En anden løsning er at bygge sideheller og eventuelt midterheller, hvor fodgængerne kan krydse. Her har fodgængerne vigepligten og er ikke afhængige af, at bilister og cyklister holder tilbage, før de kan krydse. Først når der er fri bane fra begge retninger, er det sikkert at gå over. 

Samtidig er det ifølge færdselsloven ulovligt at krydse en gade inden for umiddelbar nærhed af en fodgængerovergang. Fodgængerovergange harmonerer derfor ikke med, at Nordre Frihavnsgade er en strøggade, hvor der er behov for gode krydsningsmuligheder mange steder i gaden, og ikke kun ved de tre steder, hvor der før var fodgængerovergange. 

Disse to forhold er baggrunden for, at Nordre Frihavnsgade i stedet for fodgængerfelter nu har en række fortovsudbygninger med sideheller, som giver fodgængerne steder at stå, hvor de kan danne sig et godt overblik, inden de krydser vejen. 

Kun ved Randersgade / A. L. Drewsens Vej er fodgængerfeltet blevet retableret. Det skyldes, at oversigtsforholdene på dette sted pga. vejens kurve gør det svært for fodgængere, cyklister og bilister at se hinanden. Fodgængerfeltet blev lavet i forår-sommer 2024. 

Se den politiske beslutning om at retablere fodgængerfeltet ved Randersgade 

Kontakt

Cykel- og Vejprojekter

Islands Brygge 37

2300 København S