Hjørnet af Thorsgade-Ydunsgade bliver til grøn bylivsgade

I efteråret 2025 omdanner vi det asfalterede hjørne ved Thorsgade-Ydunsgade til en grøn byhave efter ide fra lokale beboere. Her kan du følge med i stedets forvandling til 'Yduns Plads'.

Det skal der ske ved Thorsgade-Ydunsgade

Det trekantede kryds Thorsgade-Ydunsgade omdannes til en lille, grøn oase med mindre biltrafik. Det sker med følgende tiltag: 

  • Det store, trekantede asfaltareal i krydset Thorsgade-Ydunsgade, som i dag bruges til kørsel og parkering, omdannes til en trekantet byhave med plads til leg og ophold.
  • For at forbedre trafiksikkerheden og dæmpe trafikken ensrettes Thorsgade for biler fra Tagensvej mod Frejasgade. Cykling vil stadig være tilladt i begge retninger.
  • I selve Ydunsgade bliver trafikken til og fra Thorsgade samlet i venstre side af pladsen for at skabe bedre overblik i krydset.
  • Der plantes blomster, buske og træer med høj biodiversitet
  • Der anvendes genbrugte materialer som fx granitsten, hvor det er muligt
  • Den lille plads får flere elementer fra nordisk mytologi, bl.a. æbletræer inspireret af gudinden Yduns guldæbler, som gav de nordiske guder evigt liv, et asketræ som livets træ Yggdrasil og en stor natursten 'ristet' med ægte runer
  • Der etableres en lovpligtig brandvej langs Ydunsgade 10. Brandvejen vil være spærret for almindelig kørsel og kan fx bruges til leg og lette opholdsmøbler.

Se tegning med de nye forhold omkring Thorsgade-Ydunsgade

Hvor skal der være plantebede, bænke og ensretning? Find svaret på tegningen over de planlagte ændringer ved Thorsgade og Ydunsgade.

Tidsplan og trafikale ændringer

Oktober 2025: Byggeområdet i krydset Thorsgade-Ydunsgade sættes op, og ombygningen går i gang. Thorsgade ensrettes permanent for biler fra Tagensvej mod Frejasgade. Cyklister kan stadig køre i begge retninger. 

November 2025: Thorsgade spærres for bilkørsel fra Tagensvej i tre uger, mens den nye overkørsel støbes og hærder.

December 2025: Vejarbejdet er afsluttet, og det nye bylivsgade-hjørne kan indvies. Afhængig af efterårets og vinterens vejr kan nogle planter muligvis først komme i jorden foråret 2026. 

Baggrundsmateriale

Fold alle ud

Baggrunden for projektet omkring Thorsgade-Ydunsgade

I Københavns Kommunes budgetaftale for 2022 blev der afsat en pulje på 11,3 mio. kr. til grønne bylivsgader i København. Puljens formål er på initiativ af lokale beboere at omdanne veje og gader til grønnere byrum og dermed skabe trygge bykvarterer med grønne mødesteder og udearealer. 

I første ansøgningsrunde blev tre ud af i alt ca. 80 beboerdrevne forslag valgt til at blive ført ud i livet: Provstevej, Kastelsvej og Thorsgade/Ydunsgade. 

Se Teknik- og Miljøudvalgets beslutning fra 2023 om de tre udvalgte projekter

Herefter blev projekterne udviklet videre i dialog med de lokale ansøgergrupper og fremlagt for politikerne i Borgerrepræsentationen 

Se politisk beslutning om Ydunsgade/Thorsgade august 2024 (besluttet sammen med Provstevej)

Ideen med hjørnet Thorsgade/Ydunsgade som bylivsgade

Bylivsgadeprojektet på Ydunsgade/Thorsgade har til formål at skabe et offentligt tilgængeligt mødested med planter og træer, biodiversitet og plads til fælles arrangementer. Samtidig skal biltrafikken dæmpes, så vejen i fremtiden opleves mere rolig og sikker.   

En lang forhistorie og mange lokale kræfter

Udviklingen af projektet er sket i tæt dialog mellem kommunen og ansøgergruppen fra Ydunsgade og Thorsgade, som fik den oprindelige ide og løbende har bidraget med input til de nødvendige justeringer af projektet. 

Skitseforslaget har været i høring i lokalområdet og i Nørrebro Lokaludvalg. 

I den offentlige høring for Thorsgade/Ydunsgade modtog forvaltningen i alt 115 høringssvar. Heraf var 114 af svarene overordnet positivt stemt og 0 negativt stemt over for skitseforslaget. 

Nørrebro Lokaludvalg bakkede tilsvarende op om projektet og fremhævede både den øgede trafiksikkerhed og den bedre udnyttelse af arealet til gavn for lokalområdet. 

Læs mere om borgerinddragelsen for Ydunsgade/Thorsgade (bilag til den politiske indstilling august 2024).

Spirende ideer møder virkelighedens rammer

Der er snævre rammer for, hvordan en kommune må indrette sine veje - bl.a. regler for trafiksikkerhed og krav om brandveje. Derudover kan vejtekniske forhold, fx installationer under vejen, begrænse, hvad der kan ændres på en vejs indretning. Endelig spiller økonomien også ind. På grund af alle disse ydre forhold har det undervejs været nødvendigt at tilpasse projektet i forhold til de lokale initiativtageres ønsker. 

Har du spørgsmål? Så kontakt os

Cykel- og Vejprojekter

Islands Brygge 37

2300 København S