Nordre Frihavnsgade
Ny analyse skal forbedre trafiksikkerheden på Nordre Frihavnsgade
Efter ombygningen til cykelgade i 2022–23 har evalueringen vist, at trafiksikkerheden stadig er en udfordring på Nordre Frihavnsgade – især for cyklister. For at finde løsninger, der både kan øge sikkerheden og tage hensyn til gadens mange funktioner, er en ny undersøgelse sat i gang.
Cykelgaden blev indført for at give cyklister bedre forhold. Desværre er der stadig høj biltrafik, og de fartdæmpende tiltag har ikke haft den ønskede effekt. Det betyder, at udfordringerne ikke er løst.
Nordre Frihavnsgade er en tæt og livlig gade med skoleveje, caféer, butikker, cyklister, bilister, bustrafik og et aktivt handelsliv – alt sammen på begrænset plads. Gaden er samtidig en vigtig forbindelse mellem Indre By og det hastigt voksende Nordhavn, hvilket skaber stigende pres på infrastrukturen. For at kunne træffe beslutning om fremtidige ændringer er der derfor brug for en analyse, der kan afveje de mange forskellige hensyn.
Om analysen
Teknik- og Miljøforvaltningen skal udvikle en række scenarier for, hvordan trafiksikkerheden kan forbedres for cyklister og fodgængere, samtidig med at gaden fortsat fungerer som handelsgade. Vi ser også på, hvordan det kan blive lettere og mere sikkert for fodgængere at krydse vejen.
Tæt dialog med lokalområdet
Løsningerne skal udvikles i tæt dialog med lokalområdet. Du har mulighed for at deltage i flere aktiviteter, bl.a. en hel uges pop-up arrangement i november. Projektet nedsætter også en arbejdsgruppe med borgere og brugere af gaden.
Vil du deltage i arbejdsgruppen? Så send en mail til anlaeg-cykelogvej@kk.dk senest 30. september med følgende oplysninger.
- Din tilknytning til gaden (beboer, erhvervsdrivende, bruger m.m.)
- Hvordan du færdes i gaden (cykel, gang, bil, bus, andet)
Vi sammensætter gruppen, så forskellige brugergrupper er repræsenteret. Hvis der er flere interesserede end pladser, udvælges deltagerne ved lodtrækning inden for hver brugergruppe.
Følg med her på siden og tilmeld dig projektets nyhedsbrev for mere information om projektet og dialogaktiviteterne.
Undersøgelse af trafiksikkerhed på Nordre Frihavnsgade 2025-2026
Fold alle ud
Hvad indeholder analysen?
Teknik- og Miljøforvaltningen skal udvikle en række scenarier for, hvordan trafiksikkerheden kan forbedres for cyklister og fodgængere, samtidig med at gaden fortsat fungerer som handelsgade. Vi ser også på, hvordan det kan blive lettere og mere sikkert for fodgængere at krydse vejen.
Analysearbejdet bygger videre på den tidligere proces, hvor mange beboere og brugere allerede har bidraget. Det er blandt andet sket gennem spørgeskemaer, dialogmøder og evalueringen af cykelgaden fra 2024, som du kan læse her. De indsigter, vi har fået undervejs, udgør et vigtigt grundlag for de kommende løsninger.
Løsningsforslagene kan spænde bredt – fra mindre justeringer som nye skilte til større fysiske ændringer.
Hvad er tidshorisonten for analysen?
Undersøgelsen løber frem til foråret 2026. Derefter bliver forslagene præsenteret for Teknik og Miljøudvalget, og i september 2026 tager politikerne endelig stilling i forbindelse med forhandlingerne om Budget 2027. Det er her, der besluttes, hvilke løsninger der skal gennemføres på Nordre Frihavnsgade.
Hvem bestemmer, hvad der skal ske med Nordre Frihavnsgade?
Løsningsscenarierne udvikles af Teknik- og Miljøforvaltningen med input fra borgere og det lokale erhvervsliv. Det er Teknik- og Miljøudvalget og Borgerrepræsentationen der endeligt beslutter, hvilke tiltag der skal realiseres på Nordre Frihavnsgade.
Hvordan kan jeg give input til undersøgelsen?
Som del af analysearbejdet planlægger vi i efteråret 2025 en række dialogaktiviteter med beboere og erhvervsdrivende i området. Disse aktiviteter skal bidrage med viden og input til udviklingen af mulige løsninger.
I september udsendes et spørgeskema, hvor lokale kan give input til trafiksikkerhed og daglig brug af gaden. I november afholdes et ugelangt pop-up-arrangement på en lokal plads, hvor alle interesserede kan møde projektteamet, høre om mulige løsninger og dele idéer. Datoer meldes ud her på hjemmesiden. Derudover etableres en arbejdsgruppe med brugere fra lokalområdet, som mødes 3–4 gange og giver feedback undervejs.
Ofte stillede spørgsmål efter ombygningen af Nordre Frihavnsgade i 2022-23
Fold alle ud
Hvad blev ændret ved ombygningen til cykelgade i 2022-23?
I 2022-23 blev Nordre Frihavnsgade omdannet til cykelgade ved at der kom cykelgadeskilte op ved alle indkørsler til gaden, og der blev lagt store cykelgadesymboler i asfalten. Kørebanen blev gjort smallere og mere kurvet.
Gaden har også gennemgået en gennemgribende renovering og forskønnelse. Fortovene er renoveret og flere steder gjort bredere med sideheller, som fodgængerne kan bruge, når de skal krydse gaden, og der er etableret nye overkørsler.
Der er anlagt bede i fortovet og plantet nye træer og blomster. Og der er kommet flere cykelstativer og bænke op langs gaden. Alt sammen blev gjort for at gøre den livlige handelsgade til et rarere sted for de mange beboere, børnefamilier, skolebørn, butikskunder og cafegæster, som dagligt færdes i Nordre Frihavnsgade.
Den efterfølgende evaluering af gaden viste dog, at det ikke i tilstrækkelig grad har gjort det mere sikkert for særligt cyklister – blandt andet på grund af varebiler og andre forhold, der skaber farlige situationer. Derfor skal en ny analyse finde nye løsninger, der både øger sikkerheden og sikrer, at gaden fungerer godt for lokale beboere, besøgende og butikker.
Hvorfor er der ikke lavet cykelstier?
Muligheden for cykelstier blev undersøgt i den første fase af projektet. Cykelstiløsningen ville kræve, at over halvdelen af parkeringspladserne i gaden skulle fjernes, og at fortovene skulle gøre smallere. Dette ville både forringe muligheden for bilparkering og forværre forholdene for gadens fodgængere.
Derudover ville der kun være plads til en smal cykelsti med en bredde på kun 2 meter og ikke kommunens mere trafiksikre standardbredde på 2.5-3.5 meter. En smal cykelsti ville øge risikoen for, at nogle cyklister ville trække ud på kørebanen for at komme hurtigere frem.
Er der færre bilparkeringspladser i Nordre Frihavnsgade efter ombygningen?
Der var inden ombygningen 121 parkeringspladser i gaden. Alle pladserne blev bevaret i det oprindelige projekt og enkelte af dem pladserne fik en ny placering og særlige restriktioner.
Det blev efterfølgende, i februar 2024, politisk besluttet at retablere et fodgængerfelt ved Randersgade. For at skabe gode oversigtsforhold ved overgangen var det nødvendigt at fjerne fire p-pladser. Derfor er det samlede antal p-pladser i gaden 117. De fire nedlagte pladser blev erstattet med nye p-pladser i de tilstødende gader som led i et større projekt om erstatningsparkering.
Hvorfor blev der lavet mere cykelparkering?
Foran Ingrid Jespersens Gymnasieskole er der i dagtimerne et behov for cykelparkering til de mange elever, som cykler i skole. Derfor blev der her afsat ekstra plads til cykelparkering – både på den nye fortovsudbygning og på flex-cykelparkeringen ude på selve vejen. Denne ekstra cykelparkering kan også bruges af gadens handlende og beboere.
Foran Netto og SuperBrugsen er der et tilsvarende stort behov for, at kunderne kan stille cyklen, når de køber ind. Derfor blev der også her gjort mere plads til parkerede cykler.
Derudover blev der sat mindre cykelstativer op flere steder langs gaden, så bl.a. butikskunderne kan komme af med cyklen uden at spærre fortovet.
Hvorfor blev der nogle steder lavet cykelparkering ude på vejen?
Flex-cykelparkering på kørebanen udnytter arealerne bedst muligt, fordi børnene kan komme af med cyklen, når de skal i skole, og beboerne kan parkere bilen, når de kommer hjem og indtil næste morgen.
Flex-cykelparkeringen foran Ingrid Jespersens Gymnasieskole har fungeret som forsøgsordning i nogle år. Evalueringen af forsøget viste, at den fleksible brug af arealet fungerede relativt godt, og at det er den bedste løsning, når man både skal tilgodese behovet for cykelparkering og samtidig vil bevare alle bilparkeringspladser i gaden.
For at sikre plads til cykelparkering i skoletiden er det ikke tilladt for biler at parkere på flexpladserne hverdage mellem kl. 7.30 og 17.00 (undtagen i juli måned). Det er p-vagterne, der håndhæver, at skiltningen bliver fulgt.
Hvad er der gjort for at undgå, at varebiler holder ude på kørebanen?
Det oprindelige projekt fra 2022-23 indbefattede særlige parkeringspladser med 15 minutters korttidsparkering i bestemte tidsrum, særligt af hensyn til varebiler. Det viste sig desværre, at en del af de lastbiler og varebiler, der kommer på andre tidspunkter, ikke kunne finde parkering og derfor benyttede kørebanen til aflæsning, hvorved der opstod farlige situationer.
Derfor blev gaden ophævet som cykelgade i juni 2025, så det blev muligt at etablere zoner til varelevering og dermed forbedre forholdene for cyklisterne i gaden, så de ikke længere skal køre udenom varebiler på kørebanen).
Hvorfor blev der sat flere bænke op i Nordre Frihavnsgade?
Københavns Kommune har stort fokus på at forbedre forholdene i byen for dårligt gående. Det gør vi bl.a. ved at have mange bænke stående, hvor man kan tage et hvil – især i gader med mange fodgængere som Nordre Frihavnsgade.
Nordre Frihavnsgade er i Kommuneplanen 2019 defineret som "strøggade", dvs. en handelsgade, hvor der bl.a. skal være gode muligheder for ophold.
I vejregelhåndbogen ”Færdselsarealer for alle” anbefaler man siddemulighed for hver ca. 100 meter på steder med mange fodgængere af hensyn til dårligt gående. Også lokale beboere, erhvervsdrivende og andre lokale interessenter har efterlyst flere bænke. Derfor er der gjort plads til nye bænke flere steder, bl.a. på de hjørner, hvor fortovet er gjort bredere
Hvorfor blev der fjernet fodgængerfelter i forbindelse med omdannelsen af Nordre Frihavnsgade?
I fritliggende fodgængerovergange har bilister og cyklister vigepligten og skal holde tilbage for gående, der vil krydse. Desværre har bilister og cyklister en tendens til ikke at respektere fodgængerne i disse fodgængerfelter.
En anden løsning er at bygge sideheller og eventuelt midterheller, hvor fodgængerne kan krydse. Her har fodgængerne vigepligten og er ikke afhængige af, at bilister og cyklister holder tilbage, før de kan krydse. Først når der er fri bane fra begge retninger, er det sikkert at gå over.
Samtidig er det ifølge færdselsloven ulovligt at krydse en gade inden for umiddelbar nærhed af en fodgængerovergang. Fodgængerovergange harmonerer derfor ikke med, at Nordre Frihavnsgade er en strøggade, hvor der er behov for gode krydsningsmuligheder mange steder i gaden, og ikke kun ved de tre steder, hvor der før var fodgængerovergange.
Disse to forhold er baggrunden for, at Nordre Frihavnsgade i stedet for fodgængerfelter nu har en række fortovsudbygninger med sideheller, som giver fodgængerne steder at stå, hvor de kan danne sig et godt overblik, inden de krydser vejen.
Kun ved Randersgade / A. L. Drewsens Vej er fodgængerfeltet blevet retableret. Det skyldes, at oversigtsforholdene på dette sted pga. vejens kurve gør det svært for fodgængere, cyklister og bilister at se hinanden. Fodgængerfeltet blev lavet i forår-sommer 2024.
Se den politiske beslutning om at retablere fodgængerfeltet ved Randersgade
Hvorfor blev cykelgaden ophævet i 2025?
Efter ombygningen til cykelgade i 2022-23 viste en evaluering i efteråret 2024, at cyklisternes sikkerhed fortsat er en bekymring på Nordre Frihavnsgade. Derfor blev gaden ophævet som cykelgade i juni 2025, så det blev muligt at etablere zoner til varelevering og dermed forbedre forholdene for cyklisterne i gaden, så de ikke længere skal køre udenom varebiler på kørebanen.
Kontakt
Cykel- og Vejprojekter
Islands Brygge 37