Helhedspleje ældre 67+
Helhedspleje bevilges som ét sammenhængende og rummeligt pleje- og omsorgsforløb, der indeholder det, som du har behov for støtte til. Din støtte kan i samarbejde med hjemmeplejen tilpasses løbende, hvis dit behov ændrer sig.
Helhedspleje kan fx indeholde støtte til:
- Rengøring, fx skifte sengetøj, tørre støv af på flader i nå-højde, støvsuge og vaske gulv
- Indkøb
- Turkøb
- Tøjvask
- Personlig pleje, fx støtte til at vaske sig eller komme i bad, tage tøj af og på, anrette måltider eller komme på toilettet
- Genoptræning på hold eller individuelt.
Sådan vurderer vi dit behov
Når du søger om helhedspleje, vurderer kommunen først, om du med den rette støtte, og de rette hjælpemidler kan blive i stand til at klare dig selv helt eller delvist igen. Vi støtter dig med træning og rådgivning til at kunne mest muligt selv.
Du får støtte af Københavns Kommune på baggrund af, hvad du selv kan klare, og hvad du har behov for støtte til at klare.
Praktiske oplysninger
Pris for helhedspleje til ældre (2025)
Der er ingen egenbetaling, men du skal selv sørge for sæbe, plejemidler, håndklæder, vaskeklude mv.
Frit valg af leverandør
Du kan vælge mellem den kommunale og de private leverandører af helhedspleje. Den leverandør, du vælger, har ansvar for dit samlede forløb. Du kan også selv udpege en selvudpeget hjælper eller få udbetalt et kontant tilskud.
Se oversigt over kommunale og private leverandører
Skærmbesøg
Den kommunale leverandør af helhedspleje kan levere din støtte som skærmbesøg. Det er dig og hjemmeplejen, der sammen beslutter, hvilken støtte du kan få via en skærm.
Læs mere om skærmbesøg (hjemmeplejetilaeldre.kk.dk)
Sagsbehandlingsfrister for personlig pleje
Lovgivning: Ældreloven §10
Tidsfrist for afgørelse: Inden for 10 hverdage
Iværksættelse af indsats efter afgørelse: Inden for 1 uge
Ved akut behov sættes hjælpen i gang med det samme.
Læs mere om sagsbehandling i Københavns Kommune