I Kultur- og Fritidsforvaltningen er opgaverne vedr. information, kommunikation og presse delt op i facetter. KFF varetager således:
- Egen kommunikation vedr. kultur og fritid, herunder
- Intern medarbejderrettet kommunikation
- Ekstern borgerrettet kommunikation
- Tværgående borgerrettet kommunikation på bl.a. kk.dk
Derfor er antallet af medarbejdere opgjort først for egen kommunikation og derefter for den borgerrettede kommunikation, som KFF varetager for hele Københavns Kommune.
KFF’s egen kommunikation
Et antal ansatte på kulturhuse, biblioteker, museer og idrætsanlæg svarende til 12,4 årsværk varetager opgaven med den borgerrettede kommunikation om de mange kultur- og fritidstilbud, der er på institutionerne. Dette omfatter bl.a. programmer, kalendere, plakater, brochurer, postkort, pressemeddelelser og andet markedsføringsmateriale, der oplyser om koncerter, udstillinger, foredrag samt andre arrangementer og tilbud til borgerne.
Kommunikationsmedarbejderne i den centrale kommunikationsafdeling varetager al den centrale forvaltningskommunikation og pressebetjening:
Udvikling, vedligeholdelse og redaktion af intranet, undervisning og rådgivning af medarbejdere i hele KFF i emner relateret til kommunikation og presse, udarbejdelse og udsendelse af pressemeddelelser, strategiske oplæg, taleskrivning, deltagelse i tværfaglige kommunikationsprojekter m.m. Der er her beskæftiget 4 årsværk. Der er således beskæftiget 16,4 årsværk i KFF på området for forvaltningens egen kommunikation og pressehåndtering.
Tværgående borgerrettet kommunikation
KFF har, som følge af ansvaret for Borgerservice, en række kommunikationsopgaver, som går på tværs af alle forvaltninger. Disse opgaver varetages af 5 kommunikationsmedarbejdere (i årsværk), som løser
opgaver såsom vedligeholdelse og redaktion af kommunens hjemmeside til borgerne, www.kk.dk. De redigerer alle de sociale medier, som reklamerer for alle forvaltningers tilbud til borgerne.