Privatlivspolitik for sociale medier

Københavns Kommune vægter tryghed højt. Læs, hvordan kommunen håndterer dine personoplysninger på sociale medier.

1. Formål med brug af personoplysninger

Når Københavns Kommune bruger personoplysninger på sociale medier, gør vi det på følgende måder:

  • Vi håndterer dine oplysninger for at kunne administrere henvendelser og indlæg, vi modtager fra dig med det formål at besvare din henvendelse
  • Vi håndterer dine oplysninger, når du har givet os samtykke til at måtte dele dem på sociale medier i forbindelse med vores tilbud og aktiviteter.

2. Grundlaget for brugen af dine personoplysninger

Grundlaget for vores brug af dine personoplysninger på sociale medier vil typisk være dit samtykke. Enten gennem din henvendelse til os gennem de sociale medier eller din tilladelse til at vi må offentliggøre oplysninger om dig her.

Når vi bruger personoplysninger til at målrette vores indhold, gør vi det, så vi bedst muligt kan løfte de kommunikationsopgaver, vi har som offentlig myndighed.

3. De typer af personoplysninger vi håndterer

Når vi modtager en henvendelse fra dig, behandler vi dit navn/brugernavn og henvendelsens indhold.

Når vi offentliggør oplysninger, bruger vi kun de oplysninger, vi har fået tilladelse til at dele. Det drejer sig typisk om navne, interviews, billeder og video.

Når vi målretter vores indhold, segmenterer vi på køn, alder, geografi og interesser på baggrund af den viden, den enkelte social medie-platform har om dig. Vi har kun adgang til oplysningerne i pseudonymiseret form. Det er således kun de enkelte sociale medier der kan identificere dig på baggrund af oplysningerne.

4. Ansvaret for henvendelsers indhold

Det er den enkelte bruger, der har ansvaret for indholdet i en henvendelse. Vi anbefaler derfor, at du ikke deler oplysninger, du ikke ønsker offentliggjort. Ligesom vi forbeholder os retten til at fjerne stødende materiale eller materiale, der enten er ulovligt eller ikke følger vores retningslinjer.

Vi sagsbehandler ikke på vores social medie platforme, ligesom vi heller ikke gør brug af beskedfunktionen på Facebook. Se spillereglerne for indlæg på Facebook.

5. Samarbejdspartner og Databehandler

For at kunne administrere de mange indlæg og henvendelser, vi modtager navnlig på Facebook, får vi hjælp af et it-system. Systemet hedder Falcon.io. Dette system bruger vi også til at målrette vores indhold.
Systemet bliver leveret af vores samarbejdspartner og databehandler:

Falcon.io
H. C. Andersens Boulevard 27
København V

med hvem vi har en databehandleraftale.

6. Sletning

Som udgangspunkt sletter vi oplysninger om dig, når vi ikke længere har brug for dem. På sociale medier vil dine henvendelser og vores offentliggjorte indhold dog ligge tilgængeligt, så længe det pågældende sociale medie tillader det.

7. Dine rettigheder

Når vi behandler oplysninger om dig, har du efter lovgivningen en række rettigheder. Dem kan du læse mere om på Databeskyttelse.

Her kan du også finde kontaktoplysningerne på vores databeskyttelsesrådgiver, hvis du har spørgsmål til dine rettigheder eller måden vi behandler dine oplysninger.

8. Sådan kontakter du os

Ønsker du at kontakte Københavns Kommune, kan du gøre det gennem sociale medier, på telefon, Digital Post eller almindeligt brev. Drejer det sig om noget bestemt, er det bedst at tage fat i den del af kommunen, der tager sig af området.

Se oversigt over enheder og kontaktoplysninger.

Indeholder din henvendelse oplysninger, du ønsker at holde fortrolige, anbefaler vi, at du bruger Digital Post til at kontakte kommunen.

Se liste over postkasser i Københavns Kommune til Digital Post.

Kontakt

Økonomiforvaltningen

Rådhuspladsen 1

1550 København V