Sommeren er over os – det er Ren Kærlighed til KBH også

Københavnerne er for alvor rykket ud til havnefronten og i byens parker. Med picnictæpper kommer glasflasker, melonskræller, pizzabakker, cigaretskod og snus. Det skal man huske at tage med sig og smide i skraldespanden, når turen går hjem eller videre.

Siden 2011 har sommerkampagnen ’REN Kærlighed til København’ kørt både digitalt på sociale medier og analogt ude i byen. Gennem årene har gentagende stikprøvemålinger vist, at cigaretskod fylder absolut mest i gadebilledet målt i antal. Derfor er netop skod et særligt opmærksomhedspunkt i denne renholdkampagne, som yderligere indebærer almindeligt parkaffald og den relativt nye dreng i klassen: nikotinposen. Eller snus, som er navnet, flest kender den lille, hvide pude under.

Som led i kampagnen tilbyder Københavns Kommune lige nu at hente et gratis lommeaskebæger på caféer rundt omkring i byen og i receptionen for Klima-, Miljø- og Teknikforvaltningen i Njalsgade 13. Med lommeaskebægeret kan man slukke sin cigaret og opbevare skoddet, til man igen er i nærheden af en skraldespand, hvor indholdet kan tømmes i. Brugte nikotinposer kan også fint puttes i lommeaskebægeret, hvis man ikke har mulighed for at putte det i ’overlommen’ på en snuspakke.

Billede
Lommeaskebægeret er til skodder og snus.