Vil du arbejde med almene boliger og strategisk byudvikling? Så er du måske én af vores nye jurister i Almene Boliger

Søg jobbet

Sagsbehandling
Fuldtid
Fastansættelse

Vil du være med til at sætte et positivt aftryk på fremtidens København? Er du interesseret i at udvikle de almene boligområder og sikre gode rammevilkår for almene boliger og andelsboliger i landets største by? Så er det dig, vi søger.

I område for Almene Boliger i Københavns Kommune søger vi et antal jurister til at blive en del af et stærkt hold, der arbejder med almene boliger, andelsboliger og bystrategiske udviklingsopgaver. Hvis du trives med både at komme op i helikopteren og helt tæt på eksekvering af sagerne, så er arbejdsopgaverne hos os noget for dig.

Vi har ansvaret for at styrke de udsatte byområder gennem strategiske forandringsplaner og boligsociale helhedsplaner. Ligesom vi arbejder med fremme af almene boliger og andelsboliger i København – enten som nybyggeri eller i det eksisterende byggeri. Vi har tilsynet med de almene boligorganisationer, støttesagsbehandling og et tæt samarbejde med såvel sektoren som de øvrige forvaltninger i kommunen.

Om jobbet
Vi kan tilbyde en række spændende opgaver i vores enhed, der varetager opgaver relateret til strategisk byudvikling og boligpolitik samt tilsynsopgaver.

En af opgaverne vi skal have hjælp til, er udlejningsaftalen mellem Københavns Kommune og de almene boligorganisationer i København. Udlejningsaftalen er et af de mest centrale boligsociale værktøjer, kommunen har til rådighed. Rollen kræver, at du er i stand til at dykke ned i den omfattende lovgivning på området og sætte dig ind i den politiske kontekst, der omgiver den.

Vi har også behov for at få styrket de juridiske kompetencer i vores arbejde med en række by- og boligstrategiske opgaver, herunder opfølgning på boligpoliske aftaler. Det kan fx være i forhold til indsatsen i de udsatte byområder, fremme af socialøkonomiske virksomheder, den blandede by og nye boligformer, bofællesskaber, billige og betalbare boliger, almene nybyggeri og renoveringsprojekter. Du kommer til at udarbejde notater, indstillinger og mødemateriale til ledelse, borgmester og politikere.

Om os
Område for Almene Boliger er opdelt i fire teams og har 35 medarbejdere bestående af generalister, arkitekter, jurister, økonomer m.fl. Området er præget af et stort engagement for bolig- og byudvikling, og du kommer til at arbejde i et tværfagligt miljø med fokus på faglig videndeling.

Vi har fokus på at sikre en god dialog med vores samarbejdspartnere, som udover kollegaer i Klima-, Teknik- og Miljøforvaltningen og andre forvaltninger i Københavns Kommune omfatter de almene boligorganisationer, BL 1. kreds, KL, ministerier og styrelser, private developere m.fl.

Om dig
Du er cand.jur. eller har en lignende baggrund, der sætter dig i stand til at sikre solide faglige beslutningsgrundlag særligt i forhold til juridiske problemstillinger på en bred vifte af boligpolitiske emner.

Du skal kunne håndtere en kompliceret lovgivning og kunne oversætte juridiske problemstillinger til et let forståeligt sprog, så du kan indgå i samarbejde på tværs af fagligheder samt være i tæt dialog med vores eksterne samarbejdspartnere.

Du skal have politisk tæft, en skarp pen og gerne erfaring med arbejdet i en politisk organisation. Et kendskab til arbejdet i Københavns Kommune vil være en fordel – men ikke et krav.

Vi lægger desuden vægt på, at du

  • har et godt greb om den juridiske metode og kendskab til offentlig ret, forvaltningsret, almenboliglovgivning mv.
  • har erfaring med eller lyst til at arbejde med bystrategiske udviklingsopgaver
  • har erfaring med eller lyst til at arbejde med tilsynsopgaver
  • er en holdspiller med lyst til at indgå i samarbejde og dialog med andre fagligheder
  • er løsningsorienteret og ser samarbejde som den bedste strategi

Vi tilbyder

  • mulighed for at arbejde med et område med stort politisk fokus
  • et alsidigt job i en dynamisk organisation, hvor de faglige og personlige muligheder går hånd i hånd
  • en enhed, hvor der både er højt til loftet, godt humør og stor faglig indsigt
  • stor indflydelse på eget arbejde og rig mulighed for tværfaglig sparring
  • en arbejdsplads placeret centralt i København

Om afdelingen
Du kommer til at arbejde sammen med ca. 350 dedikerede kolleger i afdelingen Klima og Byudvikling, der alle brænder for at gøre København til en endnu bedre og mere bæredygtig by at leve, bo og bygge i.

Afdelingen har 16 faglige enheder og et sekretariat, der med helhedssyn, nysgerrighed og høj faglighed løser opgaver indenfor byplanlægning, almene boliger, andelsboliger, udsat by, analyser, affald og ressourcer samt en lang række klimaindsatser.

Ansættelsesvilkår
Løn- og ansættelsesvilkår fastsættes i henhold til gældende overenskomst afhængigt af dine kvalifikationer og efter forhandling med den forhandlingsberettigede organisation.

I Klima og Byudvikling har vi fleksible arbejdsvilkår, herunder mulighed for op til to hjemmearbejdsdage om ugen.

Stillingerne er fuld tid og ønskes besat senest den 1. marts 2026.

Mere information
Hvis du vil vide mere om stillingerne, er du meget velkommen til at kontakte enhedschef Hanne Lind Mortensen på 40 12 49 60.

Sammen med din ansøgning bedes du vedhæfte CV og eksamensbevis.

Fra 1. januar 2026 ændres navnet Teknik- og Miljøforvaltningen til Klima-, Miljø- og Teknikforvaltningen.

Søg via linket senest onsdag den 14. januar 2026
Samtaler forventes afholdt i uge 4.

Om Teknik- og Miljøforvaltningen
Teknik- og Miljøforvaltningen varetager myndighedsopgaver og servicerer borgere og erhvervsliv blandt andet inden for miljøområdet, lokalplanlægning, byfornyelse, byggesagsbehandling og trafikområdet. Desuden er det Teknik- og Miljøforvaltningen, der står for renholdelse, vedligeholdelse og udvikling af byens veje og parker, foretager parkeringskontrol og driver de københavnske kirkegårde. Vi beskæftiger ca. 2.400 medarbejdere og administrerer et bruttobudget på knap 4,1 mia. kr.