Systemejer til ydelsesområdet i Københavns Kommune
Vil du være bindeled mellem Ydelsesservice, it-understøttelse, jobcentrene og it-leverandører i en organisation, der gør en positiv forskel for københavnere?
Trives du med at navigere mellem lovgivning, organisation og brugere, og synes du, digitalisering er spændende?
Så er du måske den profil, vi søger.
Du får systemansvar for en række af vores fagsystemer. Du skal blandt andet have fokus på, at systemerne er veldokumenterede, tilgængelige og har den rette kapacitet, beredskab og it-sikkerhed.
Om stillingen
Vi søger en stærk systemejer, der kan navigere mellem fællesoffentlige løsninger, komplekst it-landskab og fagligt kompetente brugere.
Vi har mindre gruppe på tre, der har de fællesoffentlige systemer såsom Kommunernes Ydelsessystem. Det er systemer, der blandt andet sikrer, at borgerne kan få korrekte og rettidigt udbetalte ydelser.
Udover systemejerskaber for specifikke systemer vil der også være deltagelse i netværk på tværs af Københavns Kommunes forvaltninger om fx SAPA eller andre tværgående systemer. Samt udarbejdelse af mødemateriale vedrørende kommunens ydelsessystemer.
Dine opgaver
Både selvstændigt og i samarbejde med kollegaer og Ydelsesservicecentret kommer du til at arbejde med fællesoffentlige systemer, herunder at
- drive og skabe faglige netværk om brugen af systemer, så de skaber stor værdi herunder support af superbrugere
- være til stede ugentligt i Ydelsesservice
- have overblik, systemforståelse og evne at finde fejlkilder
- planlægge og styre alle aktiviteter omkring håndtering af systemejerrollen, fx risikovurdering, vurdering af sikkerhed mv.
- udfærdige forretningsgange
- indgå i samarbejde med kontorets andre teams såsom projektledere, sikkerhedsteam og support
- have en overordnet forståelse for de støttesystemer, som fx Kommunernes Ydelsessystem (KY) og Kommunernes Sygedagpengesystem (KSD) spiller sammen med
Det vil desuden være en fordel at have indsigt i beskæftigelsesområdet, herunder den lovgivning og de arbejdsgange, som KY og KSD skal understøtte i kommunen.
Om dig
Vi forestiller os, at du kan være en erfaren systemejer, men du kan også være relativ ny på arbejdsmarkedet. Du er nysgerrig på forretningens hverdag, og hvordan den kan udvikles digitalt.
Vi forestiller os, at du
- har en relevant uddannelsesmæssig baggrund som fx socialfaglig baggrund med stærk systemforståelse eller cand.merc.it. med stor forretningsforståelse
- har forståelse for økonomi, herunder interaktionen, der skal være mellem KY, KSD og økonomisystemet i forhold til opsætning af kontoplan m.v.
- har praktisk erfaring med at administrere et kritisk system
- har erfaring med at arbejde med revisionserklæringer
- har gode skriftlige og mundtlige formidlingsevner også ift. at oversætte systemteknisk viden på en let og forståelig måde
- er analytisk stærk og har blik for både detaljer og sammenhænge
- trives med at arbejde på tværs af organisationen og kan skabe gode relationer
- er i stand til at tilegne dig viden om nye systemer, herunder fælleskommunal infrastruktur
Det er en fordel, hvis du har erfaring fra en offentlig eller politisk styret organisation, men det er ikke et krav.
Vi tilbyder
Hos os får du mulighed for at arbejde med systemejerskab i en organisation med komplekse og samfundskritiske opgaver.
Du bliver ansat i Kontor for Digitalisering med ca. 50 medarbejdere fordelt på fem teams, herunder Team Systemejere, hvor administration af forvaltningens it-portefølje er forankret. I teamet får du 10 kolleger, som sammen med dig arbejder med at sikre, at forvaltningen styrer it-kontrakter, sikrer brugerinddragelse, arbejder med sikkerheden omkring systemers anvendelse med mere.
Du kan blive oplært af den nuværende systemejer de første tre måneder af din ansættelse under forudsætningen af, at ansættelsen starter den 1. oktober 2026.
Vi tilbyder også
- en fagligt spændende rolle med variation i opgaverne
- mulighed for at præge systemejerrollen
- gode muligheder for faglig udvikling
- fleksible arbejdsforhold og mulighed for hjemmearbejde
- et godt arbejdsmiljø med engagerede og dygtige kolleger, hvor der både er tid og plads til faglige drøftelser og grin i løbet af dagen
Løn- og ansættelsesvilkår
Løn- og ansættelsesvilkår følger gældende overenskomst og forhandles efter kvalifikationer.
Stillingen er til besættelse den 1. oktober 2026.
Yderligere oplysninger
Har du spørgsmål vedrørende stillingen, er du velkommen til at kontakte souschef Stine Tornemand på 51 80 49 87 eller systemejer Margit Wissing Petersen på 23 63 90 88.
Vi ser frem til at modtage din ansøgning.
Søg via linket senest mandag den 3. august 2026
Vi forventer at afholde 1. samtaler mandag og tirsdag i uge 35 og 2. samtaler onsdag i uge 35. Til 2. samtale vil der indgå en case.
Om Beskæftigelses-, Integrations- og Erhvervsforvaltningen
I Beskæftigelses-, Integrations- og Erhvervsforvaltningen hjælper vi ledige københavnere i job, og vi støtter både ældre ledige og unge i at finde den rette vej til uddannelse. Vi skaber gode rammer for københavnske virksomheder og formidler arbejdskraft til dem. Vi arbejder for, at København er en by, hvor der er plads til alle, og støtter flygtninge og indvandrere i at finde en plads i fællesskabet. Vi er ca. 2.000 medarbejdere i forvaltningen. Vores arbejde omfatter både den nære kontakt med borgere og virksomheder, og politisk arbejde og administration. Vi arbejder målrettet med vores trivsel, og vi har en kultur præget af høj faglighed, hvor der er plads til dine idéer og input.