Sprogkonsulent til Københavns Kommunes sprogindsats for SOSU-elever med dansk som andetsprog
Københavns Kommune oplever en stigning i andelen af elever med dansk som andetsprog på SOSU-uddannelserne. Flere af disse elever er sprogligt udfordrede. Derfor har vi i Københavns Kommune udviklet et tilbud om systematisk sprogstøtte til SOSU-elever med dansk som andetsprog. Sprogstøtten tilrettelægges målrettet ud fra elevernes behov og tager udgangspunkt i de områder, der er afgørende for at kunne kommunikere med borgere, kolleger og pårørende. Indsatsen har haft en tydelig effekt på elevernes sproglige progression og har bidraget til at reducere frafaldet blandt elever med dansk som andetsprog.
Vi søger en sprogkonsulent, der primært skal drive, vedligeholde og administrere indsatser for elever med sproglige udfordringer.
Vi ønsker, at du
- er uddannet i dansk som andetsprog (fx som DAV/MAV) eller har en anden relevant uddannelse på minimum masterniveau
- har solid erfaring med og viden om tilrettelæggelsen af sprogfremmende forløb, gerne fra en sprogskole
- er god til at skabe overblik i en travl hverdag og indstillet på at koordinere sprogindsatsen sammen med skole og oplæringssteder
- er klar på at vurdere elevers sprog både ved ansættelsessamtaler og i deres oplæringsforløb
- har lyst til at afholde små workshops og oplæg for dine kolleger og oplæringsvejledere, så vi sammen bliver bedre til at vurdere elevers sprog
- kan se dig selv vejlede oplæringsvejledere og uddannelsesansvarlige i, hvordan de bedst muligt støtter elevers sproglige udvikling
- kan se dig selv bidrage til ledelsessekretariatets arbejde med effektmålinger, databehandling og politisk betjening
- har erfaring med lettere økonomistyring
For at lykkes i stillingen er det vigtigt, at du
- har en stærk faglighed og trives med at være eksperten på sprogområdet i Uddannelse København
- trives med en varieret hverdag og kan samarbejde og forhandle diplomatisk med mange forskellige interessenter, herunder Studieskolen og oplæringsvejledere
- har en passion for at administrere og koordinere vores sprogindsats frem for direkte undervisning
- har et helhedssyn og er indstillet på, at vi hjælper hinanden – ingen opgave er for lille
Lidt om os
Vi er 50 engagerede medarbejdere og ledere med mange forskellige faglige profiler. Vi er organiseret i tre afdelinger og et ledelsessekretariat. Organisatorisk er vi forankret i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune. Vi har forvaltningsdækkende funktion, hvilket betyder, at vi har ansvaret for elever og studerende i praktik på tværs af samtlige forvaltninger i kommunen. Vi har derfor mange samarbejdsflader både internt i Uddannelse København, internt i Københavns Kommune, eksternt til uddannelsesinstitutioner og øvrige samarbejdspartnere, og ikke mindst til vores mange elever og studerende.
Københavns Kommune har elever ansat fra mindst 14 forskellige erhvervsuddannelser, og vi har praktikforløb for studerende fra otte forskellige professionsbacheloruddannelser og for en universitetsuddannelse.
Vi har base i lokaler tæt på Østerfælled Torv. Vores fysiske ramme består af flere mindre kontorfællesskaber, hvor vi har let adgang til sparring med hinanden. Elever, studerende, uddannelsesansvarlige, vejledere og andre samarbejdspartnere har også deres gang i 'vores hus'.
Vi har mulighed for frokost- og frugtordning. Vi har et kreativt aktivitetsudvalg, og vi vægter arbejdsmiljø højt. Vi har lukkedage jul/nytår og op til påske, hvor alle holder ferie. Hjemmearbejde er en ad hoc mulighed efter aftale med nærmeste leder, udgangspunktet er, at vi alle møder ind på kontoret. Vi tilstræber, at den ugentlige arbejdstid overholdes, og at det er muligt at holde ægte fri, når man går hjem fra kontoret. Det betyder, at arbejdstiden er inden for daglig arbejdstid. Uddannelse København har røgfri arbejdstid.
Vi sætter stor pris på at kunne hjælpe hinanden, og vores forskellighed er en stor styrke for, at vi sammen kan lykkes med vores fælles kerneopgave: Gennem professionel praktik skaber vi mulighed for trygge og aktive københavnerliv.
I Rekruttering og Gennemførelse, som du bliver del af, er vi 16 ansatte, som refererer til afdelingens leder. Vores opgaveportefølje er mangfoldig, men overliggeren for vores primære opgaver består af indsatser, der sikrer professionel rekruttering og gennemførelse samt udvikling og drift af elevrettede aktiviteter.
Vi glæder os til at kunne byde dig velkommen, lære dig at kende og hjælpe dig godt i gang med dine opgaver.
Du kan læse mere om os på vores hjemmeside.
Ansættelsesvilkår
Løn- og ansættelsesvilkår fastsættes i henhold til kvalifikationer og gældende overenskomst mellem kommunen og den relevante faglige organisation. Tiltrædelse den 1. november 2025. Stillingen er på 37 timer ugentligt. Vi indhenter referencer som led i ansættelsesprocessen.
Yderligere oplysninger
Hvis du gerne vil høre mere om stillingen, er du velkommen til at kontakte sprogkonsulent Johannes Højgaard Nielsen på 20 31 51 41.
Søg via linket senest onsdag den 10. september 2025
Vi forventer at afholde 1. samtaler den 17. september, mens 2. samtale forventes afholdt den 24. september. Du hører fra os senest den 12. september, såfremt du bliver inviteret til samtale.
Om Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
Vores hverdag handler om mennesker. Se mere om vores hverdag på www.vores-hverdag.kk.dk.