Projektleder til monitorering og effektvurdering af Københavns nye Klimastrategi 2035

Søg jobbet

Politik og administration
Fuldtid
Fastansættelse

Vil du være med til at bringe København helt i front på klimaområdet? Vil du arbejde med monitorering og effektvurdering af Københavns nye Klimastrategi 2035? Kan du skabe overblik over store mængder data på en systematisk og let tilgængelig måde?

Hvis du kan svare ja til ovenstående, er du måske vores nye kollega.

I Københavns Kommune har Borgerrepræsentationen netop vedtaget en ny Klimastrategi 2035, der skal gøre København klimapositiv og halvere udledningerne fra kommunens og københavnernes globale forbrug.

I Teknik- og Miljøforvaltningen har vi ansvaret for at implementere klimastrategien, og vi har brug for dig, der gerne vil sidde helt tæt på styringen af den meget ambitiøse klimastrategi.

Om stillingen og dine arbejdsopgaver
Du vil blive ansat i Enheden for Forbrug og Porteføljestyring, hvor vi arbejder med at nedbringe københavnernes globale forbrugsudledninger og med porteføljestyring af den samlede Klimastrategi 2035 og første Klimahandleplan 2026-2028.

I stillingen skal du arbejde med monitorering af Klimastrategiens mål, delmål og initiativer, beregninger af CO2-effektenen af de konkrete initiativer og bidrage til den årlige rapportering af fremdrift på mål, delmål og initiativer til flere af kommunes politiske udvalg.

Det er et nyt område, og opgaverne vil kræve, at vi hele tiden udvikler nye metoder og veje til at løse opgaven. 

Konkret forventer vi, at opgaverne ligger inden for

  • effektvurdering af konkrete initiativer i nuværende og kommende klimahandleplaner
  • opgørelse af forbrugsbaserede udledninger for både privatforbrug, offentligt forbrug og kapitalinvesteringer
  • videreudvikling af indikatorer til brug for monitorering
  • kontinuerlig udvikling af området

Vi arbejder generelt sammen om opgaveløsning og ansvarsområder tilpasses løbende i forhold til kompetencer, medarbejderudvikling og selvfølgelig de konkrete behov. Vi forventer derfor ikke at ansøgerne kan dække hele opgavefeltet.

Om dig
For at du har de bedste forudsætninger for at indgå i ovenstående, lægger vi vægt på en medarbejder, der

  • har indsigt i og forståelse for klimadagsordenen
  • har erfaring med effektvurderinger og beregning af CO2-effekter på initiativniveau
  • har kendskab til relevante metoder til at opgøre klimaaftrykket fra de forskellige udledningsområder i Klimastrategien fx via LCA-vurderinger
  • kan fremstille komplekse datamængder på en overskuelig måde og kan kommunikere svære problemstillinger, så de er til at forstå
  • har erfaring fra en politisk ledet organisation
  • er udviklingsorienteret og kan komme med forslag til, hvordan monitoreringen fremadrettet kan forbedres og udvides

Om os
Du vil blive ansat i Område for Klima i Teknik- og Miljøforvaltningen, hvor vi er ca. 50 medarbejdere, heraf syv teamledere og tre enhedschefer. Området er præget af stor faglighed, højt engagement og lyst til at skabe resultater sammen på et område med stor opmærksomhed og hastig udvikling. Området er organiseret i tre enheder med klimamæssigt fokus på emner inden for energi, byggeri og forbrugsbasserede udledninger.

Vores fælles udgangspunkt er at implementere Klimastrategi 2035, som bygger ovenpå Københavns nuværende Klimaplan KBH2025. Klimastrategi 2035 skal udmøntes i tre handleplaner, som kommer cirka hvert tredje år frem mod 2035. Den første handleplan er vedtaget af Københavns Borgerrepræsentation sammen med Klimastrategien og går til og med 2028. Se mere her

Vi tilbyder
Du kommer desuden til at arbejde sammen med ca. 400 dedikerede kolleger i afdelingen Klima og Byudvikling, der alle brænder for at gøre København til en endnu bedre og mere bæredygtig by at leve, bo og bygge i. Afdelingen har 14 faglige enheder og et sekretariat, der med helhedssyn, nysgerrighed og høj faglighed løser opgaver indenfor affald og ressourcer, klimaindsatser, byplanlægning, almene boliger, udsat by og analyser.

Som medarbejder i Klima og Byudvikling skal du have lyst til at indgå i samarbejder og projekter, der går på tværs af fagområder og fagligheder. Vi mener, at de gode løsninger bliver stærkere og mere effektfulde når vi løser dem sammen – koordineret og på tværs af fag, enheder og myndighedsområder. Vi har desuden som norm at gøre det ordentligt – og vi gør det for København.

Ansættelsesvilkår
Løn- og ansættelsesvilkår efter gældende overenskomst og indenfor rammerne af lokal løndannelse.

Som ansat i Københavns Kommune har du arbejdsforhold, der gør det muligt for dig at få balance mellem arbejds- og privatliv, idet du får en arbejdsuge på gennemsnitligt 37 timer, inkl. frokostpause samt flextid. Der er mulighed for op til to hjemmearbejdsdage om ugen efter hensyn til arbejdsopgaver dog med forventning om fuldt fremmøde i opstartsperioden.

Tiltrædelse 1. januar 2026.

Yderligere information
Hvis du har spørgsmål om stillingen, er du meget velkommen til at kontakte teamleder Simon Holm på 20 21 11 10 eller enhedschef Kathrine Overgaard Warberg på 20 59 37 09.

Vores kontor ligger centralt placeret i Njalsgade, Islands Brygge.

Ansøgningen bør max fylde en side og skal være vedlagt et CV, som bør fylde max to sider.   

Vi forventer at holde ansættelsessamtaler i uge 46-48.

Søg via linket senest søndag den 9. november 2025

Om Teknik- og Miljøforvaltningen
Teknik- og Miljøforvaltningen varetager myndighedsopgaver og servicerer borgere og erhvervsliv blandt andet inden for miljøområdet, lokalplanlægning, byfornyelse, byggesagsbehandling og trafikområdet. Desuden er det Teknik- og Miljøforvaltningen, der står for renholdelse, vedligeholdelse og udvikling af byens veje og parker, foretager parkeringskontrol og driver de københavnske kirkegårde. Vi beskæftiger ca. 2.400 medarbejdere og administrerer et bruttobudget på knap 4,1 mia. kr.