Politisk koordinator til afdelingen Klima og Byudvikling i Teknik- og Miljøforvaltningen

Søg jobbet

Politik og administration
Fuldtid
Fastansættelse

Motiveres du af at arbejde tæt på den politiske beslutningsproces, og ønsker du at bidrage til den bæredygtige udvikling af København? Mestrer du skriftlig formidling, og kan du navigere i krydsfeltet mellem faglighed, ledelse og politikere? Så er du sikkert vores nye politiske koordinator i det politiske team i Klima og Byudvikling.

Klima og Byudvikling søger en politisk koordinator til afdelingens sekretariatet, som er et af i alt fire afdelingssekretariater i Teknik- og Miljøforvaltningen og består af 21 medarbejdere, som varetager den tværgående administration og ledelsesbetjening i afdelingen.

Om jobbet
Som politisk koordinator fungerer du som bindeled mellem de faglige enheder og det politiske niveau, hvor du er ansvarlig for at koordinere og kvalitetstjekke afdelingens sager til vores politiske udvalg, budgetoplæg til budgetforhandlingerne, svar på henvendelser fra politikere, mødeforberedelse af teknik- og miljøborgmesteren og forvaltningens direktion m.m.

Du bliver en del af det politiske team, som arbejder tæt sammen med de faglige enheder, som løser opgaver inden for klimaindsatser, affald og ressourcer, byplanlægning, almene boliger m.m. Som medarbejder i Klima og Byudvikling skal du derfor have lyst til at indgå i samarbejder, der går på tværs af fagområder og fagligheder.

Op til budgetforhandlingerne arbejder teamet tæt sammen med enhederne på at formulere budgetnotater, som rammer fagligt gangbare løsninger, der løser udfordringer i byen til glæde for københavnerne. Indstillingsprocessen og udarbejdelse af budgetnotater har oftest mange nedslag og tilbageløb, hvor samarbejdet mellem enhederne og teamet drives af nysgerrighed, en uformel tone og en konstruktiv tilgang.

I teamet gør vi en stor indsats for at servicere borgmester og udvalg, direktionen, afdelingens ledelse og enheder i en travl og omskiftelig hverdag, hvor faglige og politiske ambitioner skal håndteres og imødekommes. En stor del af jobbet består af at være løsningsorienteret, få opgaver ordentlig belyst og i mål for at sikre høj kvalitet i afdelingens leverancer, så vi kollektivt kan bidrage til at udvikle byen til gavn for københavnerne, erhvervsliv og andre brugere af byen.

Vi lægger vægt på, at du

  • har en relevant akademisk uddannelse og har konkret arbejdserfaring med politisk betjening fra en offentlig arbejdsplads, hvor du blandt andet kender til omskiftelige dagsordener og behov for hurtige leverancer
  • har interesse for og gerne kendskab til budgetprocesserne i en offentlig kontekst med indsigt i og forståelse for komplekse økonomiske beregninger
  • gerne tager førertrøjen med udvikling og implementering af digitale værktøjer som fx vores sagsstyringssystem F2, AI-værktøjer samt alt det nye, vi endnu ikke har viden om
  • arbejder struktureret og kan bevare overblikket, stille skarpt og skelne væsentlige fra mindre væsentlige detaljer
  • har gode kommunikative evner, både skriftligt og mundtligt og kan formidle fagtekniske sager, så de er til at forstå for borgere og politikere
  • er serviceorienteret og god til at opbygge relationer

Vi tilbyder dig
Du kommer til at indgå i et sekretariat, hvor omgangstonen er præget af humor og hjælpsomhed, og hvor vi sparrer med hinanden i forhold til opgaveløsningen. I dagligdagen er der mulighed for en stor grad af fleksibilitet i tilrettelæggelsen og udførelsen af arbejdet. Vi vægter samarbejde samt faglig og personlig udvikling højt, og vi hjælper dig med at komme godt ind i din nye stilling. 

Du kommer til at arbejde sammen med ca. 350 dedikerede kolleger i afdelingen Klima og Byudvikling, der alle brænder for at gøre København til en endnu bedre og mere bæredygtig by at leve, bo og bygge i. Klima og Byudvikling er med årligt ca. 200 indstillinger til Teknik- og Miljøudvalget og over 1000 leverancer til udvalg, borgmester og direktion storleverandør af politiske sager. Afdelingen har 15 faglige enheder og et sekretariat, der med helhedssyn, nysgerrighed og høj faglighed løser opgaver indenfor klimaindsatser, affald og ressourcer, byplanlægning, almene boliger mv.

Ansættelsesvilkår
Løn- og ansættelsesvilkår fastsættes i henhold til gældende overenskomst og efter forhandling med den forhandlingsberettigede organisation.

Ansættelse den 1. oktober 2025.

Har du spørgsmål?
Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte sekretariatschef Jan Heichelmann på 26 20 01 57 eller janhei@kk.dk eller teamleder Laura Holtoug på 21 36 45 78 eller eh6z@kk.dk.

Søg via linket senest tirsdag den 12. august 2025
Vi afholder samtaler i uge 33 og 34.

Om Teknik- og Miljøforvaltningen
Teknik- og Miljøforvaltningen varetager myndighedsopgaver og servicerer borgere og erhvervsliv blandt andet inden for miljøområdet, lokalplanlægning, byfornyelse, byggesagsbehandling og trafikområdet. Desuden er det Teknik- og Miljøforvaltningen, der står for renholdelse, vedligeholdelse og udvikling af byens veje og parker, foretager parkeringskontrol og driver de københavnske kirkegårde. Vi beskæftiger ca. 2.400 medarbejdere og administrerer et bruttobudget på knap 4,1 mia. kr.