Leder til Stoplinien – landsdækkende nikotinstoprådgivning

Søg jobbet

Ledelse
Fuldtid
Fastansættelse

Vil du stå i spidsen for at hjælpe flere med at blive nikotinfri?

Vi søger en daglig leder til det landsdækkende nikotinstoptilbud, Stoplinien, som har en vision om, at ingen skal stå alene med at slippe fri af nikotinafhængighed.

Stoplinien er et gratis nationalt telefonisk nikotinstoptilbud, der rådgiver borgere, som ryger, vaper eller snuser, og som ønsker at blive nikotinfri. Udover samtaler med borgere, der ønsker hjælp til at stoppe, taler vi også med forældre, der søger rådgivning om deres teenagers nikotinforbrug og fagpersoner i fx kommuner, som ønsker sparring. Stoplinien har også overblik over, og kan henvise til, de nikotinstoptilbud, der findes i kommunerne, herunder særlige tilbud til bl.a. gravide. Stoplinien taler med ca. 6.500 borgere om året. 

Om stillingen
Som leder af Stoplinien har du personaleledelse for i alt 17 medarbejdere. Syv medarbejdere har en ugentlig arbejdstid på 20-30 timer, som delvist bruges på kvalitets- og udviklingsopgaver og delvist på rådgivning. Hertil kommer ti rådgivere med varierende arbejdstider på 2-10 timer ugentligt. Medarbejderne er fagligt stærke, nysgerrige og engagerede. De motiveres af at skabe forandringer for borgerne og sætter værdier som respekt og empati højt i dialogen med både borgere, hinanden og dig. Du skal som personaleleder have blik for hele medarbejdergruppen, trods forskellige vilkår, og værne om fællesskabet og det gode arbejdsmiljø.

En væsentlig del af din rolle vil være driftsledelse, hvilket omfatter økonomistyring, vagtplanlægning, optimering af arbejdsgange, bedre brug af data mv. I det daglige vil du blive understøttet af, at nogle af medarbejderne har en funktion som tovholder, hvor de på hver vagt har ansvar for at fordele opgaver mellem de rådgivere, der er på vagt, og derigennem sikrer, at alle opgaver løses.

Du har faglig ledelse for en grundlæggende veldrevet enhed, som står på to ben, hvor det ene er rådgivning af borgere med den motiverende samtale i centrum, og det andet er udvikling. Der er i de seneste år er blevet igangsat flere udviklingstiltag, hvor fokus er at understøtte kommunernes opgaveløsning endnu bedre og at udvide Stopliniens tilbudsvifte, så flere får hjælp til nikotinstop. Herudover har Stoplinien fået en særbevilling til et nyt ungefokus med ”En forebyggelsesplan målrettet børn og unge - tobak, nikotin og alkohol”. Din ledelsesopgave er at bevare balancen mellem de to ben og skabe rum for støtte og refleksion over rådgivningsopgaven, understøtte at medarbejderne sparrer med hinanden og sikre fremdrift i udviklingsopgaverne.

Endelig skal du lede ud og samarbejde aktivt med Sundhedsstyrelsen og øvrige relevante interessenter på sundhedsområdet – både i forbindelse med den generelle faglige udvikling af nikotinstopområdet og mere specifikt i forbindelse med markedsføring og nationale nikotinstopkampagner, hvor Stoplinien spiller en væsentlig rolle. Herudover skal du vedvarende kunne se og udnytte de nye muligheder for samarbejde og finansiering, der byder sig.

Hvem er du?
Vi søger en kandidat, som gerne vil og kan gøre en mærkbar faglig forskel på nikotinstopområdet i Danmark. Det er et ønske, men ikke et krav, at du har erfaring med ledelse, og vi forventer under alle omstændigheder, at du har interesse for og lyst til at lede og skabe et godt arbejdsmiljø.

Vi forestiller os derfor, at du har følgende faglige kompetencer:

  • Erfaring med forebyggelse og rådgivning om afhængighed – nikotinfaglighed vil være et plus, ligesom vi lægger vægt på, at du kender Stopliniens rolle og de relevante aktører på området
  • Er vant til at arbejde med drift og holde styr på budgetter, opgaver og tidsfrister og meget gerne fra en koordinerende funktion, hvor du har et bredere ansvar end din egen opgaveportefølje
  • Er god til at skabe overblik, sætte rammer, prioritere og holde ved, så I lykkes med både drift og udvikling

Vi lægger vægt på, at du har en ledelsesstil med tillid i centrum. Vi mener, at medarbejderne selv kan og skal foretage faglige vurderinger i det daglige arbejde, men du skal også lede ved at sætte retning og turde prioritere.

Det betyder, at vi forventer, du har følgende personlige kompetencer:

  • Er åben, dialogorienteret og samtidig tydelig i relationen mellem dig og dine medarbejdere og mellem dig og dine opdragsgivere 
  • Er kendetegnet ved en høj grad af troværdighed, ordentlighed og integritet, der skaber tillid og tryghed i samarbejdet med andre og bidrager til at styrke Stopliniens netværksarbejde

Stoplinien er finansieret af staten og Københavns Kommune og har et årligt budget på ca. 5,7 mio. kr. Den overordnede retning for Stoplinien fastsættes af en styregruppe med repræsentanter fra Sundhedsstyrelsen (formand) og Københavns Kommune.

Stillingen er organisatorisk og fysisk forankret i Center for Forebyggelse og Folkesundhed, Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune på Borups Allé 41 på Nørrebro. Stoplinien sidder i åbent kontormiljø med andre afdelinger i centeret. Der vil være mulighed for hjemmearbejde.

Centret har ansvaret for den strategiske udvikling af sundhedsområdet i Københavns Kommune og derfor også ansvaret for folkesundhedsområdet, herunder nikotinstoptilbuddene i København.

Du vil referere til folkesundhedschef Katrine Schjønning.

Ansættelsesvilkår
Ansættelsen sker i henhold til gældende overenskomst og inden for rammerne af lokal løndannelse.

Stillingen er til besættelse fra den 1. oktober 2025. Der vil være et ansættelsesudvalg med repræsentanter fra Sundhedsstyrelsen, Stoplinien og Center for Sundhed og Forebyggelse.

Yderligere oplysninger
Du kan læse mere om Stoplinien på Sundhedsstyrelsens hjemmeside og på Stopliniens hjemmeside. Du kan læse om Sundheds- og Omsorgsforvaltningen.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Katrine Schjønning på 30 34 56 32.

Sammen med din ansøgning beder vi dig vedhæfte ansøgning, CV og andre relevante dokumenter.

Søg via linket senest onsdag den 13. august 2025
Vi forventer at holde første samtale den 20. august og anden samtale den 26. august 2025. Mellem de to samtaler vil der blive gennemført en personlighedstest, og der tages referencer på den ansøger, som forventes at blive tilbudt stillingen.

Om Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
Vores hverdag handler om mennesker. Se mere om vores hverdag på www.vores-hverdag.kk.dk.