Kontorchef for økonomistyring af Københavns Ejendomme i Kultur- og Fritidsforvaltningen
Vi søger en ny kontorchef, der kan stå i spidsen for et økonomikontor, der har ansvaret for en stor driftsøkonomi, og er i gang med et stort og interessant modenhedsløft i økonomistyringen. Du bliver som ny kontorchef leder for to teamledere og godt 20 medarbejdere, der sidder med en række forskellige økonomistyringsopgaver.
Om os
I 2026 bliver Københavns Ejendomme (KEJD), der driver og servicerer kommunens ejendomme og har ca. 1.900 medarbejdere, forankret organisatorisk i Kultur- og Fritidsforvaltningen. I den forbindelse flytter økonomistyringskontoret fra Økonomiforvaltningen til Kultur- og Fritidsforvaltningens Center for Økonomi, Digitalisering og Organisation (CØDO). Vi er en central stabsfunktion i Kultur- og Fritidsforvaltningen, som understøtter direktionen og forvaltningens mange ledere. Vi arbejder på tværs af centret med økonomistyring, digitalisering og organisationsudvikling og har en stor kontaktflade i hele forvaltningen.
Med den nye organisering af KEJD står vi overfor en ny og spændende opgaveportefølje, herunder økonomistyring på ejendoms- og byggeriområdet, hvor den helt centrale opgave er at sikre balance mellem politiske visioner, strategisk udvikling, budgettering, regnskab og driftsnær økonomi.
Om stillingen
Med afsæt i en solid økonomifaglighed og stærke ledelseskompetencer skal du sætte den strategiske retning og drive udviklingen for den fremadrettede økonomistyring i KEJD. Du får en central rolle i at sikre, at beslutninger om drift og udvikling af KEJD sker på et oplyst økonomisk grundlag. Du er stærk i at rådgive ledelsen i KEJD i relation til økonomiske problemstillinger.
Du skal sikre, at økonomikontoret fungerer som en synlig og tilgængelig rådgivningspartner for forretningen, og at økonomien integreres i relevante forretningsmæssige fora og processer. Samtidig skal du have blik for den vigtige opgave, der ligger i at lede et kontor i en omstillingsperiode, hvor teamledere og medarbejdere skal integreres i CØDO.
Der er sat et større økonomistyringsprojekt i søen, som i løbet af 2026 og med bl.a. brug af eksterne konsulenter skal give et betydeligt modenhedsløft i økonomistyringen, så der bl.a. sikres en mere transparent og sikker økonomistyring gennem bl.a. en tættere kobling mellem omkostninger og aktiviteter. Det bliver en central opgave for dig at sikre fremdriften og leverancerne i projektet, så det lever op til målsætningerne.
Centrale opgaver for den nye kontorchef
- sætte strategisk retning for den fremadrettede økonomistyring i KEJD
- sikre god og stabil drift og serviceudvikling på et stort økonomiområde
- være en inspirerende, retningssættende og tillidsvækkende leder for dine teamledere og medarbejdere
- være en dygtig leder for ledere, der sikrer, at der er en god arbejdsdeling med dine teamledere, som skal være tæt på driften og den daglige opgaveløsning, så I samlet set kan være garanter for en betryggende økonomistyring
- tæt samarbejde med centrets øvrige kontorchefer med fokus på trivsel og arbejdsmiljø i en tid præget af omstilling
- rådgivning af beslutningstagere på forskellige ledelsesniveauer, herunder direktion
Din profil
Vi ønsker os en profil med en stærk økonomifaglighed, som kan koble økonomi med aktiviteter og sikre fortsatte gode samarbejdsrelationer mellem økonomikontoret og forretningen. Det er vigtigt, at du kan drive udviklingen af økonomistyring og gennemføre forandringer gennem følgeskab, inddragelse og anerkendelse. Ligesom du gennem strategisk rådgivning sikrer, at beslutninger om drift og udvikling sker på et økonomisk oplyst grundlag til gavn for direktionen både i KEJD og Kultur- og Fritidsforvaltningen.
Du har en økonomisk eller samfundsvidenskabelig kandidatuddannelse. Kendskab til ejendomsporteføljestyring er en fordel, men ikke et krav.
Vi forventer, at du
- har erfaring med offentlig økonomistyring i en kommunal kontekst, styrelse eller lignende
- er god til at etablere stærke samarbejdsrelationer og finde løsninger på komplekse problemstillinger
- har en inkluderende og løsningsorienteret ledelsesstil med solide kommunikative kompetencer
- er tillidsskabende med en direkte og ordentlig tone
- er proaktiv og har blik for langsigtet strategisk planlægning
- er optaget af at bidrage til at godt arbejdsmiljø med trivsel og udvikling
- har lyst til at lede gennem andre, f.eks. teamledere, fagkoordinatorer eller lignende
Derudover forventer vi, at du har solid erfaring med følgende ledelsesdiscipliner
- personaleledelse og om muligt gerne ledelse af ledere
- forandringsledelse
- strategisk ledelse
- driftsledelse
Løn- og ansættelsesvilkår
Du ansættes i henhold til gældende overenskomst med en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på 37 timer uden højeste tjenestetid. Dit primære arbejdssted vil være Nyropsgade 3, København V. Vi ønsker stillingen besat pr. 1. marts 2026 eller hurtigst muligt derefter. Vi indhenter referencer i forbindelse med ansættelsen.
Vil du vide mere?
Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte centerchef for økonomi, digitalisering og organisation, Janus Rønholt Hansen på 21 99 91 30.
Søg via linket senest mandag den 12. januar 2026
Vi afholder 1. samtaler torsdag den 15. januar og 2. samtaler fredag den 23. januar. Der vil være en case og et testforløb mellem 1. og 2. samtale.
Københavns Ejendomme
Københavns Ejendomme har ansvaret for Københavns Kommunes ejendomsportefølje. Vores ca. 1.800 medarbejdere arbejder hver dag for en serviceorienteret ejendomsadministration og vedligeholdelse af kommunens mere end 2,6 mio. m². Gennem effektiv ejendomsservice, drift og vedligehold frigør vi ressourcer til, at vores 58.000 kolleger i Københavns Kommune kan skabe en bedre hverdag for københavnerne. Alt det gør vi ud fra bedste aktuel viden og i tæt samspil med kunder, leverandører og samarbejdspartnere ud fra devisen: Det skal være nemt, effektivt og bæredygtigt. Du kan læse mere om os på www.kobenhavnsejendomme.kk.dk.
Kultur- og Fritidsforvaltningen
Kultur- og Fritidsforvaltningen er Danmarks største kulturforvaltning. Vores arbejdsopgaver spænder bredt fra idræt, kultur og borgerservice til huslejenævn, folkeregister, vielser og afvikling af valg og folkeafstemninger. I Kultur- og Fritidsforvaltningen arbejder vi for at skabe de bedste rammer for kultur- og fritidslivet i København – og i samarbejde med københavnerne at skabe en by, der lever og udvikler sig. Vi er en politisk ledet organisation og har til opgave at understøtte og udleve politiske beslutninger. Alt sammen med det overordnede formål at give københavnerne et bedre kultur- og fritidsliv og være en åben og professionel indgang til Københavns Kommune.