Konsulent til udvikling og økonomistyring af Danmarks største ejendomsportefølje i Kontor for Økonomistyring for Ejendomme og Byggeri

Søg jobbet

Økonomi
Politik og administration
Fuldtid
Fastansættelse

Er du skarp til økonomistyring og databehandling? Har du lyst til at være med til at udvikle økonomistyringen af Københavns Kommunes ejendomsportefølje og den tilhørende driftsøkonomi?

Så har vi jobbet til dig som økonomikonsulent for Københavns Ejendomme.

I Center for Økonomistyring har vi ansvaret for at følge op på den samlede driftsøkonomi for Københavns Ejendomme og de mere end 2,6 mio. kvadratmeter, som kommunen administrerer og vedligeholder. Du vil være med til at udvikle økonomistyringsværktøjer, herunder etablere en styrket ledelsesrapportering og øget systemunderstøttelse. Din rolle bliver central - både internt i Center for Økonomistyring og i samarbejdet med kolleger i Københavns Ejendomme, som er én af de fire koncernenheder i Københavns Kommune.

Om stillingen
Københavns Kommune ejer og driver en stor og kompleks ejendomsportefølje, som stiller høje krav til gennemsigtighed, styring og prioritering. For at sikre en solid økonomistyring og skabe det bedst mulige beslutningsgrundlag, er der behov for at videreudvikle de økonomistyringsværktøjer og den porteføljeopfølgning, der understøtter arbejdet på tværs af hele ejendomsområdet.

Som en del af kontoret får du en central rolle i at udvikle og implementere værktøjer til økonomistyring og -opfølgning. Du vil både udarbejde analyser og rapportering samt være med til at sikre, at styringsværktøjerne bliver brugt aktivt i samarbejde med kollegaer i kontoret og samarbejdspartnere i Københavns Ejendomme.

Dine opgaver vil bl.a. omfatte at

  • udvikle økonomistyringsværktøjer, der skaber overblik og understøtter den samlede økonomiopfølgning på ejendomsporteføljen
  • udarbejde løbende opfølgning og prognoser i samarbejde med kollegaer i kontoret og enheder i Københavns Ejendomme
  • analysere forbrug og økonomiske tendenser ved hjælp af værktøjer som Power BI og Excel
  • sikre relevant og målrettet økonomirapportering til både ledelse og det politiske niveau
  • bidrage til videreudvikling og effektivisering af økonomistyringsprocesser og datagrundlag – vi arbejder med Power BI, SAP og Excel
  • deltage i dialog og samarbejde med samarbejdspartnere i organisationen for at sikre, at økonomiopfølgningen understøtter forretningsbehovene

Stillingen giver dig et bredt indblik i hele ejendomsområdet og mulighed for at præge, hvordan vi arbejder med økonomistyring på tværs. Din konkrete opgaveportefølje tilpasses ud fra dine erfaringer, faglige styrker og interesser.

Hvem er du? 
Vi forestiller os, at du har en relevant videregående uddannelse, fx cand.polit, cand.scient.pol eller cand.merc.

Derudover forventer vi, at du

  • arbejder struktureret og kan bevare overblikket over mange opgaver
  • er udviklingsorienteret og motiveres af at udvikle og optimere økonomistyringen
  • kan indgå i et konstruktivt samarbejde med tætte kollegaer og øvrige samarbejdspartnere
  • er god til at kommunikere mundtligt og skriftligt til forskellige niveauer i organisationen 
  • er dygtig til Excel, og gerne Power BI, samt har generel systemforståelse  
  • er ambitiøs, selvstændig og proaktiv i din tilgang til opgaverne 
  • har øje for detaljen og sikrer dig, at tallene altid stemmer
  • Vi forventer derudover, at du brænder for at udvikle dig fagligt og stiller krav til os om, at der hele tiden er fokus på videreudvikling. Kendskab til kommunal forvaltning er en stor fordel, men ikke et krav.  

Hvem er vi? 

Center for Økonomistyring er et nyoprettet center, som samler alle økonomistyringsopgaver for Økonomiforvaltningen. Det er ambitionen, at centeret skal styrke kvaliteten af økonomistyringen og øge serviceniveauet for de fem enheder i Økonomiforvaltningen. Vi er tre kontorer og seks teams med i alt 65 ansatte.

Du vil blive en del af Kontor for Økonomistyring for Ejendomme og Byggeri med 23 dygtige og engagerede kolleger, hvor du skal være garant for at videreudvikle vores styring. Det vil ske i tæt samspil med kollegaer, medarbejdere og chefer i hele centret og vores kolleger i resten af Økonomiforvaltningen.

Vi lægger stor vægt på tværgående samarbejde og arbejdsfællesskaber med henblik på at udvikle økonomistyringen i Økonomiforvaltningen og ønsker i høj grad, at du sætter dit præg på samarbejdet. Vi tror på at ansvarliggøre gennem uddelegering, så du får et stort handlerum til at udvikle og udføre dine opgaver. Til gengæld sikrer vi ledelsesmæssig opbakning og feedback på opgaveløsningen.  

I Center for Økonomistyring er der en uformel omgangstone, et stærkt fagligt fællesskab og et godt samarbejdsklima. Der er fokus på sociale aktiviteter samt fleksible arbejdsforhold.

Ansættelsesvilkår 
Løn- og ansættelsesvilkår fastsættes i henhold til kvalifikationer og gældende overenskomst mellem kommunen og den relevante faglige organisation. 
Arbejdstiden udgør 37 timer ugentligt inklusive en halv times frokost og flekstidsordning samt mulighed for hjemmearbejde.
Din arbejdsplads vil være på Borups Alle 177, 2400 København NV. 
Vi ønsker stillingen besat snarest muligt.  

Mere information  
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte konstitueret teamleder for Team KEJD Økonomi Idamalie Engelbrecht på 20 46 89 39 (mail: kw9u@kk.dk) eller kontorchef Jane Frøjk Berthelsen på 91 17 07 80 (mail: jfj@kk.dk). 

Søg via linket senest tirsdag den 17. juni 2025
Ansøgninger vil blive læst løbende frem mod ansøgningsfristen. Vi forventer at afholde samtaler i uge 25 og andensamtaler i uge 26.

Koncernservice er en professionel serviceorganisation 
I Koncernservice har vi et stærkt fagligt miljø med kompetente og specialiserede medarbejdere inden for finans, økonomi, løn, indkøb, ESG, forsikring, HR og personalejura. Vi udvikler konstant vores kompetencer og faglighed for at kunne forenkle arbejdsgangene, når vi etablerer nye teknologiske løsninger på tværs af kommunen. Og vi insisterer på, at vores løsninger skaber en reel effekt hos vores brugere på den længere bane. Vi er ca. 700 medarbejdere, der løbende er i dialog med kommunens syv forvaltninger og ca. 45.000 medarbejdere. Vi er med andre ord et administrativt samlingspunkt, der skal sikre en effektiv og intuitiv digital administration for hele Københavns Kommune. Mød os på www.koncernservice.kk.dk