Jurist med interesse for forvaltningsret og miljøret til Københavns Kommune

Søg jobbet

Politik og administration
Fuldtid
Fastansættelse

Har du lyst til at være en del af en stabsfunktion, som yder juridisk rådgivning om forvaltningsret, kommunalret og miljøret til Teknik- og Miljøforvaltningens fagudvalg, direktion og forvaltningens afdelinger?

Om jobbet
Din arbejdsplads bliver Stab Jura i Københavns Kommune, Teknik- og Miljøforvaltningen – i skønne lokaler på Islands Brygge.

Enheden fungerer som forvaltningens ”in-house” juridiske rådgivere med specialiseret viden inden for forvaltningsret, kommunalret, privatret, erstatningsret, databeskyttelsesret og informationssikkerhed. Enheden består i dag af tolv medarbejdere og en juridisk chef. Enheden er i vækst og rekrutterer flere jurister til forskellige fagområder, bl.a. her til miljøret.

Du bliver en del af enhedens team for offentligret, som i dag består af seks medarbejdere herunder en teamkoordinator. Forvaltningsret og kommunalret spiller en stor rolle i teamet. En særlig del af netop din stilling bliver at rådgive internt om omstillingen af København til en cirkulær by, hvor affald genanvendes og bliver til nye produkter. 

Dine arbejdsopgaver vil bl.a. omfatte

  • miljøretlig rådgivning om forvaltningens kompetencer, muligheder og rammer vedrørende affald, ressourcer og cirkulær økonomi fx i relation til gennemførelsen af kommunens Ressource- og Affaldsstrategi 2030
  • vejledning og rådgivning om kommunalretlige spørgsmål fx i relation til kommunalfuldmagten, hvor aktiviteten ikke er udtømmende reguleret i miljøbeskyttelsesreglerne
  • bidrag til sager om affald og ressourcer på dagsorden i Teknik- og Miljøudvalget og besvarelse af spørgsmål fra teknik- og miljøborgmesteren eller andre af udvalgets medlemmer
  • juridisk rådgivning om forvaltningsretlige problemstillinger fx om inhabilitet, partshøring og aktindsigt
  • sikring af efterlevelse af compliance med forvaltningens eksterne advokatindkøb
  • dialog og sparring med kommunens jurister i andre enheder internt i Teknik- og Miljøforvaltningen, og i andre forvaltninger om tværgående juridiske spørgsmål og særlovgivning fx lov om offentlige veje, herunder vilkår for arrangementstilladelser og miljøreglerne, herunder aktiviteter på genbrugsstationerne
  • hvis du har mod på det, vil du få mulighed for at undervise internt fx introducere forvaltningens nye medarbejdere for grundlæggende forvaltningsret

Om dig
Du er uddannet cand.jur. med et godt fagligt niveau. Du har erfaring med eller interesse for forvaltningsret og miljøret. Det er en fordel – men ikke et krav, at du har erfaring fra en politisk styret organisation.

Som forvaltningens centrale in-house jurister er vores hverdag præget af uforudsigelighed og vores opgaveportefølje spænder vidt. Det er derfor det vigtigste, at du er i stand til at sætte dig ind i nye juridiske problemstillinger.

Desuden lægger vi vægt på, at du

  • kan se dig selv i rollen som rådgiver
  • er kvalitetsbevidst, grundig og kan bevare overblikket i komplekse processer
  • kommunikerer præcist og forståeligt på skrift og i tale
  • har mod på de udfordringer og muligheder, som en afvekslende og til tider uforudsigelig kommunal hverdag byder på

Vi tilbyder
Vi tilbyder et spændende job i landets største teknik- og miljøforvaltning med en flerhed af juridiske udfordringer. Vi har fokus på din faglige og personlige udvikling. Ud over alt det juridiske vil du få stor viden om byen København og om grønne løsninger.

Du bliver en del af et fagligt stærkt, engageret og kollegialt arbejdsmiljø med fokus på kvalitet, samarbejde og plads til både humor og balance i hverdagen.

Ansættelsesvilkår
Løn- og ansættelsesvilkår fastsættes efter gældende overenskomst afhængigt af dine kvalifikationer. For den rigtige kandidat er der mulighed for indplacering som konsulent.

Arbejdstiden er gennemsnitligt 37 timer om ugen inkl. frokostpause. Tiltrædelse pr. 1. februar 2026 eller efter aftale.

Vil du vide mere?
Har du spørgsmål vedr. stillingen, er du velkommen til at kontakte chef for Jura Trine Høj Andersen på 40 22 34 45.

Sammen med ansøgningen beder vi dig vedlægge CV, udskrift af eksamenskarakterer og evt. andre relevante papirer.

Søg via linket senest søndag den 23. november 2025
Vi forventer at gennemføre to samtaler med udvalgte kandidater. Indkaldelse til første samtale vil ske i uge 48, og første samtale forventes tillige afholdt uge 48. Anden samtale forventes afholdt uge 49. De udvalgte kandidater, der går videre til anden samtalerunde, må forvente at løse en faglig case i forbindelse med samtalen.

Stab
Stab er en ud af fem afdelinger i Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune og understøtter forvaltningen inden for digitalisering, økonomi, jura, kommunikation, print, strategi, organisation, HR og ledelse. Afdelingen har godt 170 medarbejdere.

Om Teknik- og Miljøforvaltningen
Teknik- og Miljøforvaltningen varetager myndighedsopgaver og servicerer borgere og erhvervsliv blandt andet inden for miljøområdet, lokalplanlægning, byfornyelse, byggesagsbehandling og trafikområdet. Desuden er det Teknik- og Miljøforvaltningen, der står for renholdelse, vedligeholdelse og udvikling af byens veje og parker, foretager parkeringskontrol og driver de københavnske kirkegårde. Vi beskæftiger ca. 2.400 medarbejdere og administrerer et bruttobudget på knap 4,1 mia. kr.