Jobcenter København søger konsulent med myndighedsforståelse til indkvarteringens udgående team
Kunne du tænke dig at bringe din erfaring med kommunal sagsbehandling i spil for at sikre en tryg hverdag i indkvarteringen for flygtninge og fordrevne? Mestrer du balancen mellem empati og regeloverholdelse? Kan du se dig selv hoppe på cyklen til lokationer placeret rundt om i København for at afholde svære samtaler med beboere om husordensbrud eller manglende huslejebetaling?
Så er du måske vores nye kollega i indkvarteringens udgående team.
Om indkvarteringen
Jobcenter København har ansvaret for indkvartering af over 3.000 flygtninge og fordrevne fra Ukraine. Beboerne er midlertidigt indkvarteret på større og mindre indkvarteringscentre over hele byen.
En central del af indkvarteringens opgave er at sikre den fredelige sameksistens og trygge rammer i vores boliger, så beboerne har overskud til at fokusere på at komme i arbejde eller uddannelse. I takt med det stadigt voksende beboerantal oplever vi behov for at styrke fagligheden i håndtering af sager, hvor beboere bryder husordenen, har huslejerestancer, eller hvor der er komplekse problematikker, der kræver koordinering på tværs af Københavns forvaltninger og eksterne aktører.
Opgaver i det udgående team
Du bliver en del af et team, som har til opgave at håndtere indkvarteringens mest komplekse beboersager. Teamets opgave er at aflaste indkvarteringens daglige ledere og indkvarteringsværter ved at tage de forskellige typer af samtaler og sikre korrekt sagsbehandling i sager, der kan ende med opsigelse af lejekontrakt. Samtidig fungerer teamet også som brobygger og sikrer opfølgning når beboersager krydser forvaltningsgrænser.
Dine primære opgaver som konsulent
Håndtering af husordensbrud og manglende huslejebetaling ved at
- afholde samtaler med beboere om manglende betaling af husleje og/eller gentagne husordensbrud (støj, konflikter med naboer, uacceptabel adfærd)
- afklare og vurdere kompleksiteten i udvalgte beboersager og sparre med de daglige ledere omkring, hvilke sociale problematikker, der kan ligge i sagen og afklare de næste skridt
- tage samtaler og udarbejde advarsler i henhold til lejekontrakt og husorden
- sikre korrekt sagsbehandling gennem hele forløbet
Koordinering og brobygning på tværs af aktører ved at
- identificere når husordensbrud eller restancer har underliggende årsager, der kræver social- eller sundhedsfaglig indsats
- deltage i møder mellem beboer, indkvartering og relevante myndigheder (socialforvaltning, misbrugsbehandling, psykiatri m.fl.)
- følge op på aftaler og sikre fremdrift i tværfaglige indsatser
- udarbejde sagsopsummeringer, der skaber grundlag for eventuelle vurderinger
Udvikling og kvalitetssikring ved at
- udvikle og justere skabeloner til advarselsbreve, partshøringer og afgørelser
- optimere arbejdsgange i samarbejde med teamets chefkonsulent og kollegaer fra indkvarteringens sekretariat
- sikre ensartethed og korrekt sagsbehandling på tværs af lokationer
Du kan forvente en afvekslende arbejdsdag med mange forskellige kontaktflader. Nogle dage vil være præget af svære samtaler og akutte situationer, andre af koordinering, dokumentation og systematisk opfølgning på igangværende sager.
Om dig
Du har erfaring med sagsbehandling i en kommunal kontekst eller andet myndighedsarbejde.
Det vil være en fordel, at du
- har god forståelse for kommunale processer, herunder partshøring og forvaltningslovens regler
- kender til praksis inden for beskæftigelses-, integrations- og/eller socialområdet
- kan afholde svære samtaler med empati og fastholder regler i arbejdet med borgere med komplekse udfordringer og anden kulturel baggrund
- er robust og kan håndtere den følelsesmæssige belastning, der følger med mange krævende samtaler
- mestrer at balancere mellem at forstå borgerens situation og håndhæve husorden
- arbejder struktureret med dokumentation og sagsbehandling
- har gode skriftlige kompetencer og IT-færdigheder
- trives med samarbejde, kan håndtere en dynamisk hverdag og finder glæde i at aflaste kollegaer.
Vi tilbyder
En alsidig og meningsfuld stilling med stor samfundsmæssig betydning. Du bliver en del af en organisation med høje faglige ambitioner, og du vil arbejde tæt sammen med engagerede kollegaer i et større indkvarteringssekretariat i en hverdag præget af både drift og udvikling. Du får mulighed for at gøre en reel forskel for at sikre at Københavns Kommunes indkvartering er et trygt sted at bo.
Ansættelsesvilkår
Løn- og ansættelsesvilkår i henhold til gældende aftaler mellem Kommunernes Landsforening og HK (underviser-/vejlederoverenskomst) eller Dansk Socialrådgiverforening og indenfor rammerne af lokal løndannelse
Stillingen er på 37 timer om ugen og ønskes besat den 1. februar 2026.
Der vil blive indhentet referencer samt straffe- og børneattest i forbindelse med tilbud om ansættelse.
Yderligere oplysninger
Hvis du vil vide mere om stillingen, er du velkommen til at kontakte chefkonsulent Emil Schneider på 20 25 25 38.
Ansættelsesstedet er Emdrupvej 72, 2400 København NV.
Søg via linket senest torsdag den 20. november 2025
Der vil blive afholdt ansættelsessamtaler i løbet af uge 48 og 49.