Engageret boligrådgiver til Housing First i Københavns Kommune

Søg jobbet

Sagsbehandling
Pædagogik
Fuldtid
Fastansættelse

Vil du være med til at gøre en forskel for udsatte borgere, som er i risiko for at miste deres bolig, og kan du kunsten at koordinere og lave kortvarige indsatser? Så er vi på udkig efter dig.

Hvem er vi?
En bolig er basen, hvorfra andre forhold, der giver livet værdi, kan udspringe. Boligrådgiverne leverer en kortvarig indsats for socialt udsatte borgere, som er i risiko for at miste deres bolig. Boligrådgiverindsatsen er desuden en brobyggende indsats, hvor der skabes sammenhænge mellem borgere, professionelle aktører og civilsamfund.

Vi er p.t. 17 boligrådgivere i teamet.   

Boligrådgiverne er indgangen til kommunen for den almene boligsektor - efter aftale om kontaktpersonordning mellem BL Kreds 1 (Danmarks almene boliger) og Københavns Kommune.

Som boligrådgiver bliver du del af en afdeling med stort engagement og bred socialfaglig erfaring.

Boligrådgiverindsatsen er en del af Housing First, som også omfatter CTI, ICM, Modificeret ACT og ACT. Alle indsatserne har det fælles formål, at understøtte borgere i at bo i egen bolig. Housing First-metoderne arbejder helhedsorienteret og individuelt med afsæt i recovery tænkning. Indsatserne har høj politisk prioritet og bevågenhed.

Som boligrådgivere arbejder vi blandt andet med følgende opgaver

  • Fastholdelse af borgere i egen bolig, som er udsættelsestruede på grund af adfærd eller boligens stand. Opgaverne består bl.a. i at afdække de problemer, der er omkring borgeren og boligen samt bistå med løsninger  
  • Servicere kommunens almene boligafdelinger med råd og vejledning i forhold til socialt udsatte beboere
  • Assistere boligselskaberne i forbindelse med renoveringsprojekter og genhusning af udsatte borgere
  • Indslusning af boliganviste borgere til egen bolig i form af støtte til diverse praktiske opgaver i forbindelse med indflytningen

Lidt om dig
Du har en socialfaglig uddannelse, fx socialpædagog eller socialrådgiver - og har gerne bred erfaring med målgruppen. Du har kendskab til sociallovgivningen, og det er en fordel, hvis du har erfaring fra det boligsociale område.  

Selvom der er tale om et meget selvstændigt arbejde, er gode kommunikations- og samarbejdsevner en vigtig forudsætning. Du skal kunne indgå i et tæt tværfagligt samarbejde med øvrige medarbejdergrupper i kommunen samt være i dialog med repræsentanter fra den almene boligsektor, regionens socialfaglige medarbejdere, det civile samfund og andre relevante aktører omkring opgaveløsningen.  

Vi håber, at du

  • Har erfaring med, eller interesse for at arbejde i borgernes hjem
  • Har erfaring med borgere i målgruppen og viden om psykisk sygdom og misbrug
  • Kan se dig selv opsøge borgere i boliger, som kan bære præg af mislighold, skadedyr og uhygiejniske forhold
  • Trives med en uforudsigelig hverdag med akutte opgaver  
  • Kan se fordele ved mange forskellige tværfaglige samarbejdspartnere og er i stand til at koordinere imellem dem  
  • Har gode kommunikationsevner og flair for skriftlig dokumentation 
  • Er tålmodig og vedholdende i den opsøgende kontakt
  • Kan tænke alternativt og komme med kreative løsningsforslag  

 Vi tilbyder 

  • Et spændende og afvekslende job med høj grad af selvstændig tilrettelæggelse af arbejdsdagen
  • En sagsstamme på 25 borgere
  • Interessante kolleger med stor personlig og faglig diversitet, der deler viden i et væk, kan lide en god diskussion, og som er gode til at passe på hinanden 
  • En arbejdsplads hvor arbejdsmiljø og kompetenceudvikling er i fokus
  • Motion i arbejdstiden - vi er bydækkende og cykler mellem opgaverne
  • Du bliver en del af det nye Housing First tilbud, hvor flere indsatser for udsatte og/eller tidligere hjemløse borgere er blevet samlet under et tag, og som er i rivende udvikling. Vi bor på Sundholmsvej 22, 2300 Københavns S   

Løn- og ansættelsesforhold
Løn- og ansættelsesvilkår efter gældende overenskomst og indenfor rammerne af lokal løndannelse.

Arbejdstiden er 37 timer ugentligt. Arbejdstiden er i dagtimerne.

Stillingen er til besættelse snarest muligt. Planlagt ferie respekteres.

I forbindelse med ansættelse indhenter vi straffeattest.

Yderligere oplysninger
Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte boligrådgiver Ditte Maegaard på 21 65 50 29, boligrådgiver Grethe Kock på 21 37 13 68 eller afdelingsleder Sofia Pecorelli på 24 52 68 74.

Søg stillingen via linket seneste lørdag den 21. juni 2025
Ansættelsessamtaler forventes at blive holdt i uge 26.