Dygtig administrativ medarbejder til de københavnske huslejenævn

Søg jobbet

Politik og administration
Fuldtid
Fastansættelse

Har du et god overblik? Er du administrativ stærk med kendskab til lejelovgivningen? Så har du måske lyst til et spændende og afvekslende job i huslejenævnene og beboerklagenævnet i Danmarks største kultur- og fritidsforvaltning

Om jobbet
Du bliver en vigtig del af arbejdet i Huslejenævnet, hvor du især skal støtte op om juristerne og nævnsmedlemmernes sagsbehandling vedrørende modernisering og gennemgribende renovering af lejemål.

Før et lejemål kan forbedres og renoveres gennemgribende efter lejelovens § 19, stk. 2, skal huslejenævnet ved besigtigelse konstatere, at lejemålet har en stand, som på tidspunktet for besigtigelsen muliggør en væsentlig forøgelse af det lejedes værdi.

Du bidrager med dit kendskab til lejelovgivningen, når du besigtiger lejemål, forbereder sager og hjælper juristerne med at laver indstillinger til de afgørelser, nævnet træffer efter lejelovens § 19, stk. 3, før en modernisering efter lejelovens § 19, stk. 2.

Det indebærer, at du har erfaring med

  • at sende gebyr- og besigtigelsesbreve
  • at udarbejde høringsbreve
  • at deltage i besigtigelser af lejemål
  • at beskrive lejemål og dets stand
  • selvstændig sagsbehandling
  • at give bidrag til juridiske afgørelser

Du indgår også i den daglige telefonbetjening, hvor du ofte er den første, borgerne møder. Her hjælper du med generelle spørgsmål og vurderer, om sagen skal videre til en juridisk sagsbehandler. Det kræver, at du bringer din erfaring med at håndtere tvister mellem lejer og udlejer, og du kan bevare roen og skabe en god oplevelse – også når det går stærkt. Du er i løbende og tæt sparring med både jurister og dine kolleger i det administrative team og kan foretage den indledende rådgivning i forhold til gældende lejeret.

Derudover løser du løbende andre administrative opgaver, fx

  • planlægning af ruter til besigtigelser
  • udsendelse af mødeindkaldelser og dagsordener
  • afskrivning af sager

Om dig
Vi forventer, at du

  • har en relevant uddannelse fx administrationsbachelor
  • har erfaring inden for offentlig administration eller ejendomsadministration og gerne nævnsarbejde
  • er god til at strukturere dit arbejde og kan håndtere mange opgaver på samme tid, også pludseligt tilkomne
  • arbejder selvstændigt og finder løsninger
  • har gode skriftlige formuleringsevner
  • er god til at samarbejde med både juridisk og administrativt personale
  • er rutineret i Office-pakken og har let ved at lære nye IT-systemer
  • er hjælpsom og klar til at give en hånd med, hvor der er brug for det

Derudover stiller vi krav om, at du har erfaring med

  • sagsbehandlingssystemet eDoc
  • grundlæggende regler om sagsbehandling
  • kendskab til lejelovgivningen
  • besigtigelse og beskrivelse af lejemåls stand

Vi tilbyder

  • et job, hvor der er rig mulighed for at arbejde selvstændigt og sammen med flere kolleger
  • højt fagligt niveau og gode udviklingsmuligheder
  • dygtige og hjælpsomme kolleger i et travlt og engageret team
  • et godt arbejdsmiljø
  • fleksibel arbejdstid og selvstændig opgaveløsning

Om de københavnske huslejenævn
I Københavns Kommune er der otte huslejenævn. Hvert nævn består af en forperson og to medlemmer. Forpersonen er byretsdommer. Huslejenævnene træffer afgørelse i sager i private udlejningsejendomme, hvor lejer og udlejer er uenige. I nogle sagstyper skal lejemålet besigtiges, inden nævnet kan træffe afgørelse i sagen

Løn- og ansættelsesforhold
Løn- og ansættelsesvilkår sker i henhold til kvalifikationer og gældende overenskomst mellem kommunen og den relevante faglige organisation. Arbejdstiden er 37 timer ugentligt. Tiltrædelse snarest muligt. Vi indhenter reference i forbindelse med ansættelsen.

Vil du vide mere?
Du er velkommen til at kontakte teamleder Marie Lundsgaard Jonesen på 21 29 77 08.

Søg via linket senest mandag den 9. juni 2025
Første samtale forventes afholdt torsdag den 12. juni.

Kultur- og Fritidsforvaltningen 
Kultur- og Fritidsforvaltningen er Danmarks største kulturforvaltning. Vores arbejdsopgaver spænder bredt fra idræt, kultur og borgerservice til huslejenævn, folkeregister, vielser og afvikling af valg og folkeafstemninger. I Kultur- og Fritidsforvaltningen arbejder vi for at skabe de bedste rammer for kultur- og fritidslivet i København – og i samarbejde med københavnerne at skabe en by, der lever og udvikler sig. Vi er en politisk ledet organisation og har til opgave at understøtte og udleve politiske beslutninger. Alt sammen med det overordnede formål at give københavnerne et bedre kultur- og fritidsliv og være en åben og professionel indgang til Københavns Kommune.