Deltidsjurist med interesse for planloven til arbejdet med byudvikling af København så vi får en klimavenlig, grøn og god by at bo i (tidsbegrænset)
Søg jobbet
Er du en erfaren jurist og interesserer du dig for byudvikling og planloven? Vil du være til at udvikle København til en endnu mere levende, ansvarlig og mangfoldig by? Så er det dig, vi søger!
Område for Byplanlægning i Teknik- og Miljøforvaltningen søger jurist med erfaring indenfor planjura, der vil være med til at skabe verdens bedste by. Der er tale om en tidsbegrænset stilling på deltid, hvor fokusopgaven vil være i relation til udvikling af Jernbanebyen.
Målet er enkelt: Vi gør det sammen, vi gør det ordentligt, og vi gør det for København. København skal være verdens bedste by at være i og leve i. Du vil bl.a. kunne læse flere af vores politikker på hjemmesiden Bolig, byggeri og byliv | Københavns Kommune.
Om jobbet og dine arbejdsopgaver
I Område for Byplanlægning er vores primære opgave at skabe de bedste rammer for København gennem lokalplanlægningen.
Omdrejningspunktet for dine opgaver er planloven og udvikling af Jernbanebyen. Jernbanebyen bliver en ny, levende bydel midt i København. Det bliver en sund, grøn og delvist bilfri bydel, der skal skabe gode rammer for, at man kan leve et godt og aktivt liv med fokus på grønne områder, idrætsfaciliteter og gode gang- og cykelforbindelser.
Du vil skulle fungere som intern rådgiver i forhold til juridiske spørgsmål. Udover en stærk faglighed er det vigtigt, at du har god politisk forståelse og trives i en arbejdsdag med mange forskellige opgaver.
Du vil indgå i et team på i alt otte jurister, som deltager i lokalplanprojekter sammen med andre relevante faggrupper. Du vil have ansvar for opgaver i relation til udvikling af Jernbanebyen, hvor krydsningsfeltet mellem de planlægningsmæssige problemstillinger og juraen kræver afklaring og afprøvning.
Om dig
Hvis du trives med at komme helt tæt på sagerne og de konkrete problemstillinger og motiveres af at se dit arbejde være med til at forme vores hovedstad, så er arbejdsopgaverne hos os noget for dig. Du vil få mulighed for at arbejde med Jernbanebyen, der har stort politisk fokus.
Vi ser gerne, at du
- er uddannet cand.jur. med erfaring med planretten
- har kendskab til offentlig ret, herunder særligt forvaltningsret
- har gode skriftlige og mundtlige kommunikationsevner
- arbejder struktureret, kan bevare overblikket og træffe beslutninger
- har mod på at arbejde i en offentlig, politisk styret organisation
- er god til at arbejde sammen med forskellige fagligheder
- er interesseret i at bidrage til udviklingen af det faglige og sociale miljø
Om os
Stillingen er placeret i juristteamet i Område for Byplanlægning. Området har cirka 90 medarbejdere, der arbejder med lokalplaner og byudvikling.
Du kommer til at arbejde sammen med ca. 350 dedikerede kolleger i afdelingen Klima og Byudvikling, der alle brænder for at gøre København til en endnu bedre og mere bæredygtig by at leve, bo og bygge i. Afdelingen løser opgaver indenfor affald og ressourcer, klimaindsatser, byplanlægning, almene boliger, udsat by, og analyser.
Som medarbejder i Klima og Byudvikling skal du have lyst til at indgå i samarbejder og projekter, der går på tværs af fagområder og fagligheder. Vi mener, at de gode løsninger bliver stærkere og mere effektfulde, når vi løser dem sammen – koordineret og på tværs af fag, enheder og myndighedsområder.
Ansættelsesvilkår
Løn- og ansættelsesvilkår fastsættes efter gældende overenskomst og i øvrigt efter forhandling med den faglige organisation.
Der er tale om en tidsbegrænset stilling på deltid, hvor udgangspunktet er fem timer ugentligt. Vi har flextid og mulighed for at arbejde hjemme op til to dage om ugen.
Vi ønsker stillingen besat hurtigst muligt, men forventer ansættelse fra 1. juni eller 1. juli 2025 og til og med 1. juni 2026.
Yderligere oplysninger
Hvis du vil vide mere om stillingen, er du meget velkommen til at kontakte enhedschef Tina Strand Auken på 30 61 01 45.
Vedhæft dit CV og bevis for din uddannelse samt evt. øvrige relevante dokumenter.
Søg via linket senest tirsdag den 20. maj 2025
Om Teknik- og Miljøforvaltningen
Teknik- og Miljøforvaltningen varetager myndighedsopgaver og servicerer borgere og erhvervsliv blandt andet inden for miljøområdet, lokalplanlægning, byfornyelse, byggesagsbehandling og trafikområdet. Desuden er det Teknik- og Miljøforvaltningen, der står for renholdelse, vedligeholdelse og udvikling af byens veje og parker, foretager parkeringskontrol og driver de københavnske kirkegårde. Vi beskæftiger ca. 2.400 medarbejdere og administrerer et bruttobudget på knap 4,1 mia. kr.